Arkiv ⋆ Kontekst

Arkiv

Artikkelarkiv for Even Finsrud

Hva har kirkeorgel, obo, fagott, kontrabass, bratsj og harpe til felles?
– Nå du vente litt, jeg driver og komponerer her!
– Jeg er ikke så nøye på å være tro mot originalen
– For å være tydelig: Typiske bedriftsevents er offentlige arrangementer
– Det er mye musikk i diktene hennes
– Vi vil bli sett i fremtiden
Blir Spellemann nå mindre prestisje? Dette svarer musikerne
– Elitefestivalene styrer hele festival-Norge
– Det finnes en del myter rundt musikeres pengestrøm og motivasjon
Kritikk av «vanskelig» musikk behøver ikke være uforståelig
Frode Barth: – Gran er et godt materiale
Det absurde ved å komponere Hamsun på engelsk – i Norge
Christer Falck: Artister må være engasjerte og ydmyke
Mío: Prisgitt at noen i bandet studerer for å kunne øve
2024: Noen samtalepunkter
– På denne festivalen føler man seg inkludert
Mark Steiner: Jeg har bare fått naboklager én gang
Lys fra nettbrett kan være plagsomt for musikere
Tono-konflikten: Håper styret griper inn
– Flere av vennene mine er arrestert. Myndighetene gjør det for å vise muskler
Bagasjetrallene tilbake på Gardermoen. Musikere jubler
I Oslo er det 9399 musikkarrangementer i året, ifølge konsertplattform
Hvordan bør en lærebok for piano være?
Nå har konsertsaler fått ny teknisk standard
Skal Oslo omsider få en ny konsertarena?
Dette sier partiene om kulturtilbudet i Oslo
Dette sier partiene i Oslo om ungdomskultur, finansiering og kulturhus
Dette sier partiene om kulturtilbudet i Bergen
Partiene i Bergen om ungdomskultur: Hva er viktigst?
Dette sier partiene om kulturtilbudet i Trondheim
Nordic Voices: Flatt hierarki, til tider nesten anarki
Håret ditt vil etter all sannsynlighet ikke ende opp i Operaen
Slik er forholdet mellom festivalene og lokalpressen
Mike og «en helt vanlig fyr» med livvakter spilte inn gitar i Oslo forleden
Doble gebyrer for begravelsessangere spiser av honoraret
I kjelleren til Jester er det musikkutstyr som plutselig bare dukker opp
Harald øver i en gammel bøddelbolig. Kan det hende at han iblant mister hodet?
Det er visst umulig å definere hva som er det frie feltet
Inger Hannisdal: – Presset rundt prøvespill og perfeksjon var ødeleggende for meg
17. mai-korpset på Sørumsand spiller gjerne Metallica
Han er jazzmusikernes musiker: – Jeg lover å oppføre meg pent resten av karrieren
Marked for musikk: Å teste ut forestillinger for barn – foran barna (og voksne)
– I perioder er dette vårt andre hjem
Scenerøyk: En ny veileder forsøker å sette en standard, men treffer den?
Slik går det med billettsalget til sommerens festivaler – ifølge festivalene selv
For høy og rask taffelmusikk falt ikke i smak ved kjøpesenter i Trondheim
Podkastmusikk: – Det hender jeg må krangle litt med de som bestiller oppdraget
Sløtface: Øveromsnomader uten silkehansker
Tinnitus: Hørselstapets onde tvilling
Konsertsaler over hele landet skal få bedre akustikk – og mindre kjøleskapsduring fra baren
Dette er hyperakusis
Kunsten å flytte et kirkeorgel
– Jeg kan bare spekulere i hvor mange sanger som er gått tapt
– Når folk er i godlune på dansegulvet, smeller vi til med en egen låt i samme stil
Musikkterapeuter vil rydde opp i et uklart landskap
Mye mer enn barneteater
Wulff og Miljeteig: Teatralske visjoner i en liten hule
Kontratenorens barbariske fortid har skapt en unik mannsstemme
– Det er ikke alle som ønsker en fast jobb. For dem må vi få opp gode, sosiale nettverk
– Det er et verk som kan leve videre med huset
Jakten på den (ikke helt) forsvunne sufflør
Den lange, helt nødvendige artikkelen om å få svar fra musikkbransjen
For Norges eneste profesjonelle barokkdanser er det historie også i veggene til øvingslokalet
– Vi har til enhver tid 200 på venteliste
Peter Baden må ut av øvingsrommet for å øve
Blir scenetekniker-utdanningen utsatt enda et år?
– Unge mennesker, uavhengig av bakgrunn, skal kunne bli det de drømmer om
Det er ensemblet som er viktigst, ikke den ene store rollen
Fra arkivet: Temponomen – enkelt, praktisk og billig
Bugge Wesseltoft drømmer om utsikt over havet. Enn så lenge holder det å se på Akerselva
KitFai: – Musikkens vugge står i øvingsrommet
For 100 år siden: Et felttog mot teaterhosten
Kreative fellesskap forsvinner fra sentrum
Kulturteknisk fagskole kan bli utsatt ett år. Bransjeaktører kaller det «en skandale»
Riddu Riđđu Festivála: Hvordan vil russiske myndigheter reagere på kunstnersamarbeid med Norge?
Harpe Diem: Birgitte Volan Håvik om fire vegger og en harpe
Morfars uforløste musikkdrøm trigget musikerkarrieren
Slik kan musikkteknologi brukes i arbeidet med personer med multifunksjonshemming
Trommeslager Martin Horntveths lite trommevennlige rom
Strømkrisen: Mange trues med nedleggelse eller redusert drift
Plikt til pauker – hva betyr egentlig det?
Kan musikk og lesing lette hverdagen for demensrammede og deres pårørende?
Øvingsrom: Organist setter seg ned ved kirkeorgelet – i egen stue
Kulturbransjen demonstrerte mot uforholdsmessige restriksjoner og uforutsigbare støtteordninger
Utstyrsmangel: Så dyrt er det å handle billig
Mulighetene for hva slags fysisk format du kan gi ut musikk på er flere enn mange tror
– Du bare sitter der, spiller i vei og følger handlingen
Tommy Kristiansen er en av Norges mest brukte gitarister. De nye tiltakene sendte ham rett hjem igjen.
Grammynominert album skulle egentlig ikke vært gitt ut
Skuespiller satser på pubscene i sidegate
Diger Digital: Skal ta en promille markedsandel
Ruseløkka skole er rekruttlinjen til landets største scener. – Elevene her holder et nivå som er på linje med resten av Europa.
Jazz-band-skrammel: «en ny smitsom sygdom»
– Er vi musikere, dansere eller skuespillere? Vi er jo alt dette.
– Det var en milepæl da Bransja prat ble omtalt på VG.no
«Hei, Abid! Hva med en trommiskompensasjon?»
4Sound opp igjen – med norske eiere
Test av kompakte lydkort