Nordic Voices: Flatt hierarki, til tider nesten anarki ⋆ Kontekst
Nordic Voices
Høy sjø – også tidvis innad i ensemblet. Nordic Voices fra venstre: Tone Braaten, Frank Havrøy, Ingrid Hanken, Ebba Rydh, Rolf Magne Asser og Per Kristian Amundrød. Foto:Fredrik Arff
Intervju

Flatt hierarki, til tider nesten anarki

Også hos Nordic Voices går bølgene noen ganger høyt.

– For å begynne med starten: hvem bestemmer hos dere?

– Hos oss er det flat struktur, et veldig norsk demokrati. Jeg vet at for eksempel i England er det slik at den som starter ensemblet gjerne også er en leder, men vi praktiserer det rene anarki. Nesten. Men det hører med til historien at vi har brukt mye tid og vilje til å få det til å fungere. Artig du skulle spørre meg om dette temaet forresten, for jeg er en av de få som er professor i ensemblesang. Jeg tok doktorgrad i temaet, forteller Frank Havrøy.

– Men for å utdype: alle hos oss har forskjellige kompetanser innenfor sang, så dynamikken mikroforskyves alt etter hva vi jobber med.

– Så dere krangler ikke? Bare dannet diskusjon?

– Vel, dette er jo som en familie å regne så noen ganger går bølgene høyt. Men vi venner oss til en kommunikasjonsform. Også har vi jo et tydelig felles mål. Dessuten deler vi alle interesser for kunst, reise og mat. Men det er klart: noen ganger er det greit å ha enkeltrom på turné, ha-ha.

– Hvordan kommuniserer dere på øving og konserter? Ingen dirigent?

– Vi bruker øyekontakt og lytting. Føle etter den subtile innpust, se den lille bevegelsen som tar oss videre. Men selvsagt: når vi fremfører kompleks musikk må vi ha en dirigent. Men bare når vi absolutt må. Og da er det stort sett en i ensemblet som dirigerer fra sin plass. Uten at han eller hun får noe høyere honorar, selvsagt.

– Hva med mat på øving? Ingen øvelser går av stabelen uten at det i hvert fall er kaffe!

– Det er individuelt, ingen ritualer. Vi øver i Paulus kirke ved Birkelunden på Grünerløkka, så jeg har nok lagt igjen en formue på Samson bakeri.

Frank Havrøy
Frank Havrøy er ikke bare sanger og komponist, men han har og en doktorgrad i ensemblesang Foto:Fredrik Arff

– Dere må da vel gå i tottene på hverandre på noe? Hva med repertoar?

– Klassiske vokalensembler som oss henter sitt repertoar fra to steder som oftest: Tidligmusikk, slik som renessansemusikk, eller samtidsmusikk. Dette med repertoar er en meget bevisst greie. Vi ønsker å være et laboratorium for nye ting, nye sangteknikker og samarbeid med komponister. For tiden jobber vi med et stykke som skal fremføres under Oslo Kammermusikkfestival. I dialog med festivalen utviklet vi programmet vi fremfører på lørdagen. Og siden festivaltemaet er «Eventyr», fant vi frem musikk som har folketonen eller den folkelige melodien som utgangspunkt. Dermed har vi et program som spenner fra populærmusikk fra renessansen, og helt frem til en urfremføring av Lasse Thoresen.