Utstyrsmangel: Så dyrt er det å handle billig ⋆ Kontekst
Countainerhavn
Tomme containere fyller opp havnene, mens de som går i frakt selges til høystbydene. Det øker kostnadene. Foto:NTB / AP: Noah Berger
Nyheter

Utstyrsmangel: Så dyrt er det å handle billig

Handelsbalansen med Kina er forrykket. Det betyr dyrere instrumenter for deg

Prisene på en del musikkutstyr skyter i været. Betaler vi prisen for alltid å velge lavkostland for å produsere varene våres?

– Balansen er forrykket. Vi i vesten kjøper mer fra Kina enn de kjøper fra oss. Det er det noen som utnytter til sin fordel, sier daglig leder Magne Iversen i Gitarhuset og 4 Sound.

Det hjelper lite at Kina og andre deler av Asia produserer rimelig musikkutstyr, hvis det koster skjorta å frakte det hit. Problemet ble tydelig under pandemien, men det er ikke sikkert det har noe med den å gjøre i det hele tatt.

– For noen år siden kostet en container fra Kina omtrent drøye 20000 kr å frakte hit til Europa. Nå er denne summen i hvert fall tidoblet. Grunnene er flere. Det er for få skip til å frakte, men viktigere er at det står tomme containere i Europa. Disse har ikke varer å returnere tilbake til Kina. Det betyr at det er rift om de som går i frakt og speditørene gnir seg i hendene og legger på prisen.

Ville tilstander, politikerne passive

Iversen kan fortelle at det er så ville tilstander at den som betaler mest blir prioritert. Derfor kan hele containere bli losset om for å gi fortrinn til den med størst lommebok.

– Det hender at vi får beskjed om at nå er partiet med gitarer på vei til Europa, bare for å få kontrabeskjed om at det gjør den ikke. Andre ganger er det omvendt: Vi får beskjed om at et vareparti ikke kommer før om tre måneder, plutselig dukker det opp etter tre uker. Det blir ingen flyt i leveransene når varene blir tatt av og på skip hele tiden.

Blid mann på musikkmesse
– Handelsbalansen er forrykket. Vesten kjøper mer fra Kina enn de kjøper fra oss, sier daglig leder for Gitarhuset og 4 Sound, Magne Iversen. Foto:Stian Sønsteng

Det var i fjor høst at dette problemet for alvor manifesterte seg.

– Kan pandemien ha spilt en rolle her?

– Dette problemet har ligget og vaket under overflaten lenge, så jeg tror ikke det har spilt veldig stor rolle. Det er klart at hvis en stor havn er underbemannet på grunn av Covid, så får det følger, men dette vet jeg ikke så mye om. Og dette gjelder ikke bare musikkbransjen, men alle bransjer som handler mye med Kina. Det er i ferd med å bli et stort problem som politikerne må ta inn over seg. De har bare sittet og sett på at dette skjer.

Bransjen vurderer flere grep, Kina sponser nettfrakt

Iversen forteller videre at bransjen er i såpass stor knipe at enkelte aktører begynner å vurdere andre fraktmuligheter, uten at dette er på bordet som et alternativ enda.

– Vi var i et møte med samarbeidspartnere i Tyskland for en tid tilbake og de snakket om å eventuelt flytte produksjonen tilbake til Europa. Riktignok koster varene mer å produsere her, men frakten er langt billigere.

Et annet aspekt som skaper problemer for importører av musikkutstyr, er det at kinesiske myndigheter sponser frakten ved netthandel.

– Hvis du som privatperson kjøper noe fra Kina, så er fraktkostnadene ofte svært små. Det forrykker balansen i vår disfavør fordi vi som importører må betale mer. Tidligere var dette omvendt siden vi kjøpte inn i store kvanta. Speditørene er de eneste vinnerne her.

Han mener at dette er noe flere politikere bør engasjere seg i, og stiller de retoriske spørsmålene: Hvem tar tak? Hvem setter press?

Pandemien endret kjøpemønstre

– For vår del, og sikkert de fleste andre, så har det vært to-tre store utfordringer knyttet til frakt og vareutvalg, sier Craftons salgsansvarlig for Norge, Børre Arveng.

– Første året under pandemien så man at veldig mange plukket opp en gammel hobby igjen eller tok neste steg og kjøpte seg drømmeinstrumentet for reisepengene man ikke fikk brukt.

Arveng forteller videre at atter andre brukte penger på å pusse opp instrumenter. Særlig gjaldt dette gitarer, samt en del hjemmestudioutstyr.

– På trommefronten var det helle stille. Og spiller man ikke, forbruker man heller ikke stikker og skinn osv.

Mann med skjegg, briller og trommestikker
– Vi hadde forventet gode salgstall, høsten 2021, men så begynte problemet made leveransene, sier salgsansvarlig i Crafton Musik AB i Norge, Børre Arveng. Foto:Sven-Erik Hagen

Crafton er blant annet importør av det kjente, japanske trommemerket Tama og gitarmerket Ibanez.

Sommeren 2021 var det forventet at høsten skulle by på gode salgstall, men allerede på dette tidspunktet hadde man begynt å merke problemet som Iversen skisserte ovenfor.

– For vår del så betød dette først og fremst at våre faste forsendelser fra Asia ble kraftig forsinket med flere måneder med de ringvirkningene dette skapte. I tillegg ble frakten så dyr at fortjenesten, som allerede er liten, nesten forsvant. Det eneste positive i denne perioden var at trommisene våknet litt til liv igjen, og vi hadde varer på lager etter et stille 2020, så her kunne vi selge i vei.

Og nettopp salget av rekvisita som strenger, skinn og stikker har vært bra for Crafton. I tillegg er dette også ofte europeiske og amerikanske varer som ikke er berørt av den skjeve handelsbalansen.

Vi ber Arveng om å se i den kortsiktige krystallkula.

– Det ikke lett å si. Det virker som om det har stabilisert seg litt når det gjelder forsendelser men det er fortsatt høye fraktpriser, selv om det også er spådd nedgang i disse. Samtidig har jo de fleste forhandlere og kunder nå avfunnet seg med at det er og har vært leveringsproblemer og at det skyldes pandemien. De fleste har forståelse for at verken butikkene eller vi leverandører kan trylle.

– Hvis situasjonen her hjemme bedrer seg litt igjen, og musikklivet nærmer seg normale tilstander, så håper – og tror – jeg at det kan bli en fin vår og forsommer også i vår bransje.