Øvingsrom: Organist setter seg ned ved kirkeorgelet – i egen stue ⋆ Kontekst
Mann i hvit tskjorte lener seg mot et digitalorgel i rotete stue
Nyttig: – Jeg har mange timer ved dette orglet, sier Petter Amundsen. Foto:Even Finsrud
Intervju

Øvingsrom: Organist setter seg ned ved kirkeorgelet – i egen stue.

Petter Amundsen trenger ikke nødvendigvis sykle opp til Holmenkollen kapell for å øve.

Alle musikere øver. Kontekst vil se nærmere på ulike øvingsforhold og praksiser i en serie vi kaller: Vis meg ditt øvingsrom

I en liten bolig midt i Oslo, har organist i Holmenkollen kapell, Petter Amundsen, plassert et kirkeorgel. Han må skyve pedalene inn når han har middagsgjester, men til tross for det er han strålende fornøyd med denne løsningen.

– Orgelet er selvsagt digitalt, ellers hadde det ikke gått. Jeg øver også i kapellet, men det meste av øvingen foregår her hjemme, sier Amundsen, som tar i mot Kontekst midt i øvingen.

– I kapellet står det også et digitalorgel, et gammelt Allen orgel som er kapellets eneste orgel, men det jeg har her hjemme er et bedre instrument. Spilleopplevelsen er bedre.

Fra Abba til Duprés

– Hva øves det på denne tirsdags formiddag?

– Akkurat nå er det ganske bredt spekter. Mye av øvingen bestemmes av det som skal leveres til de forskjellige kirkeoppgavene. Men noe øving er også mer langsiktig. I dag er den kortsiktige øvingen Abbas «Dancing Queen», som skal spilles i et bryllup, og den andre sangen er «Jag trodde änglarna fanns» som er til en begravelse.

– Langsiktig øving er for tiden Marcel Duprés Julevariasjoner. Som de fleste sikkert forstår, er den ment å være klar og innøvd til julen 2022. Ellers øver jeg inn stykker av Beethoven, Chopin og Sæverud på piano, mens verker av Widor, Franck og Mozart står plassert i notebunken på orgelet.

– Du synes ikke det er rart å skulle øve inn poplåter?

– Nei, på ingen måte. Jeg synes det er gøy å prøve å få dem til selv om de ikke er skrevet for orgel. «Dancing Queen», for eksempel, er ganske krevende. Basslinjene er utfordrende å få til med basspedaler.

Naboen vegg i vegg med Amundsens hus er et kontor. Det betyr at på dagtid må han spille lavt.

et par manne-hender spiller på orgel
Fingernem: Når man øver med digitalt kirkerorgel, er det viktig at alle faktorer ved instrumentet er så likt et akustisk som mulig. For eksempel tre manualer. Foto:Even Finsrud

– Jeg øver sjelden med hodetelefoner, og når jeg bruker de innebygde høyttalerne i orgelet, er det er fint å kunne spille svakt og samtidig kunne spille helt ut. I en kirke kan tuttiklang være veldig høyt, mens her hjemme kan man justere ned til et behagelig nivå og samtidig kjenne at både spenning og blodtrykk stiger når musikken utfolder seg.

Orgelet med mange klangmuligheter

Reising har vært begrenset under pandemien, men det digitale orglet gir andre reisemuligheter, nemlig å kunne reise i fantasien.

– Dette instrumentet inneholder ni forskjellige samplede orgler hvor romklangen fra kirken det står i, er tatt med. Da kan jeg velge å sette på meg hodetelefoner, lukke øynene, og så befinner jeg meg i for eksempel katedralen i Caen. De forskjellige samplesettene kan emulere både store og små kirker, og på noen samplesett kan du justere hvor høyt nivå på klangen skal være, fra «tørt» til «vått», mens andre, for eksempel i min versjon av Caen orgelet, er romlyden en integrert del av samplene. Det er en rar opplevelse å «sitte» i de forskjellige rommene inne i hodetelefonene i sin egen lille stue.

Amundsen fordeler øvingen mellom ren orgeløving og noe pianoøving.

– Åtti prosent av all øving gjør jeg hjemme. Noe av dette er pianoøving, som også foregår digitalt. Jeg har et digitalpiano med god mekanikk som står i underetasjen. Resten av øvingen er enten i Holmenkollen kapell, eller i Ris kirke som er samme menighet. Det vil si; jeg kan øve i Ris kirke når kirken er ledig. Kantor Terje Baugerød er en ivrig musiker.

Det digitale «operativsystemet» heter Hauptwerk som er en amerikansk topplinje programvare for virtuelle instrumenter.

– Selve orgelet kommer uten samples, så dette må kjøpes inn. Samplepakkene emulerer hele prosessen, fra registreringen, videre til at det skal fungere på tre manualer pluss basspedaler og til sist også skal kunne gjenskape de komplekse orgellydene, med og uten romklang.

Mann i hvit tskjorte spiller på et orgel i rotete stue
Kjøkkenkroken: Petter Amundsen opplever at hjemmeøving gir mer tid og flere muligheter. Foto:Even Finsrud

Orgelet han har hjemme, ville fint kunne blitt brukt i en kirke, men da måtte alle samplene brukes tørt, altså uten kunstig romklang eller andre effekter, slik at kirkerommet får laget sin egen klang.

– Men her hjemme er det ganske deilig å kunne fly litt virtuelt med så god kirkeromklang.

Hollandsk digitalorgel

Instrumentet Amundsen øver på er et Noorlander Allegro digitalorgel. Det produsert i Holland og tanken er at opplevelsen av det digitale orglet skal være akseptabelt for dem som helst ville hatt et mekanisk orgel med piper. Det skal fungere på alle plan, fra møbelutseendet på orgelet, samt ergonomi og ikke minst lyd.

– Faktisk lager Noorlander en enhet hvor man i egne installasjoner kan koble til ekte orgelpiper drevet av luft, som sømløst blander digital og akustiske lyd. Det funker faktisk veldig bra i et kirkerom. Jeg har fått det demonstrert og det er svært så overbevisende.

Blant en del organister, er det motstand mot digitale orgler, fordi de opplever at det digitale blir en blek etterligning av analoge orgler.

– Selv tenker jeg ikke at jeg må ta noen kompromisser når jeg spiller digitalt. Akustiske orgler er veldig dyre og for en del menigheter er gjerne piano det eneste alternativ. Siden de digitale har en helt annen prisklasse enn de akustiske, og fordi de etter hvert er blitt ganske gode, så mener jeg de snarere er med på å bevare orgeltradisjonen enn å ødelegge den.

– Akustisk og digitalt lever fint parallelt. Man slutter ikke å kjøpe Steinway selv om for eksempel Yamaha lager gode, digitale pianoer, poengterer Amundsen.