Arkiv ⋆ Kontekst

Arkiv

Artikkelarkiv for Aslaug Olette Klausen

Sven Nyhus (1932–2023)
Utdannede kirkemusikere forbigås – og for få tar kirkemusikkutdanning
For Susanne Lundeng er tradisjonen et rammeverk å bryne seg på
Morten Christophersen: Artenes opprinnelse har poetisk kraft
Hvordan vinner du en bransjefestival?
– Vi må tenke moralsk, etisk og estetisk. Alltid.
Frivilligheten frykter ny lov: – Fast ansettelse er ikke forsvarlig
Mimmi Tamba: – Det har noe å si hvordan du ser ut
Rebecka Sofia Ahvenniemi: Å komponere musikk er forferdelig
Musikkmagasinet Gaffa Norge fikk kuttet budsjett – redaktøren går til Natt & Dag
Redaktør-duo tar over Jazznytt
I 20 år har Sondre Lerche skrevet seg frem mot dette øyeblikket
Thomas Bergsten er glad for å fortsatt ha penger til strenger på gitaren
Aage Richard Meyers jobb er å være sjefdirigentens ører
Reagerer på uttalelse fra kulturministeren: – Vil være å undergrave arbeidsmiljøloven
– Kunstnere og kulturfolk tjener minst, og blir behandlet dårligst
En bro mellom østafrikanske undergrunnsartister og europeiske festivalscener
Safemuse: Flere må forstå hvor viktig kunstnerisk ytringsfrihet er
Da Sigurd Hole skulle spille lyden av tapt natur, søkte han etter instrumenter som så ut som det han hørte
Matres metode: Å stange hodet i veggen til følelsen av musikk svarer
Gleden ved å oppdage intimiteten i Griegs salongstykker
Lønner det seg å ansette ungdom i stedet for å la frivillige jobbe på festival?
Ny konferanse: Samler kunnskap om scenekunstneres helse
Hva bestemmer prisene på festivalmaten?
Khalid Salimi: – Det norske kulturlivet har forandret seg kolossalt de siste årene
Genial idé eller PR-messig skandale?
Eksperimentell konsertserie markerer 15 år med egen mini-festival
Aldri før har så få oppdaget ny musikk på radio
Seljefløyte er ikke bare et instrument. Det er en egen kultur
Oslo Pride: – Endelig anerkjent som en kulturfestival
Trond Teigen får endelig roller som krever et levd liv
Kan en app bli den nye, store sangboken?
Heddadagene: En bransje preget av slitasje skal feire seg selv
Samspill vil skape større variasjon på barnekulturscenen
Historien til Norske kulturarrangører er også fortellingen om profesjonaliseringen av musikkbransjen
Jazzprisen: Ny prisutdeling skal hedre hele feltet
– En gavepakke for kunstundervisning
Johan Berggren vil fortelle om noen som kanskje har levd
Tord Gustavsen: Det finnes flere veier til det hellige
Nytt refleksjonshefte skal lære politikere hva kultur er
Elektronikaduo skaper sin egen sjanger – foreløpig er de størst i Kenya
Geir Luedy: Det vi tilbyr handler om å holde folk i live – mentalt
Ny musikerpris fra Creos vederlagsfond – åpen for nominasjoner
Falsk frilanser? ENK? AS? Midlertidig ansatt?
Ble ikke kalt inn til jobbintervju – fordi han er blind
Anders Odden: Myndighetene har null respekt for musikere og kunstnere
Koronastøtteordningen for kultur er godkjent av ESA
MC CEY: Jeg ventet lenge på at det skulle komme noen jenter etter meg
Artisthjelpen: – En guide inn i det mørket musikkbransjen er
Munchmuseet Live: Et kulturhus for nabolaget – og internasjonalt kunstmuseum
Hans Ole Rian er ny styreleder i Safemuse
arena:klassisk søker musikere som vil spille show-case-konsert for klassisk-arrangører
Nye 250 millioner kroner til koronakompensasjon til utsatte næringer i kommunene
Marius Podolski: Det har vært veldig mye forståelse, men svært lite handling
K-pop-fansen strømmer til kinosalene for å se BTS live
Hva var det vi mistet da klubbene stengte og dans var forbudt?
Kulturministeren svarer om stimuleringsordningen og annen støtte til kulturlivet
Christine Thomassen: Creos engasjement for motebransjen fikk en uventet pangstart
Vier.Live håper deres nye musikkprogram kan bli en møteplass for artister fra hele skandinavia
CREO: NRK må bli enda bedre til å sende norsk musikk, i alle kanaler og fra alle sjangere
Dansk undersøkelse: Minimal risiko for smitte ved kultur- og idrettsarrangementer
Nær 2500 underskrifter mot løsarbeiderordningen i DKS overlevert Kulturdepartementet
Ishavskatedralsaken: Menighet har anket dom som ga musiker medhold i krav om fast ansettelse
Stian Fjelldal synger ut om medienes krav til at artister skal snakke ut
Undersøkelse: Dansekunstnere har i snitt hatt høyere inntekt under pandemien – fordi mange har sluttet med dans
Skeive stemmer: Vi må ikke bli den glemte generasjon pandemi
Det blir Musikerallianse – kanskje allerede fra 2023
Kulturtanken vil betale fullt honorar for korona-avlyste DKS-forestillinger
«Jeg har dårlig samvittighet for å si at det har gått så bra med meg, når det har vært så katastrofalt for mange andre»
Kompensasjonsordningen for frilansere og selvstendig næringsdrivende forlenges
Rom for tolkning – en samtale med Susanna
Terje Tranaas: Det er for dårlig forståelse av kultur som næring
CREO: Ishavskatedral-dommen er veldig viktig for kulturbransjen
Opprop: Løsarbeiderne i Den kulturelle skolesekken må få midlertidige ansettelser
Sammenslåingsstipendet til fløytist Maria W. Ose
Aslak Rossehaug kan takke Posten for plateinnspilling og turné
Grete Pedersen: Kanskje bør vi lage musikerkollektiv slik at folk kan motivere og hjelpe hverandre
Tove Bøygård: For å kunne skrive trenger jeg å være der ute i verden og hente impulser
Andreas Røysum: Folk frika ut i stolene sine i nærmere to timer
Tora Dahle Aagård: Du er så redd for å miste alt at når du får litt, så er det mer enn nok
Sidiki Camara: Vi må hjelpe hverandre. Det er hardt å være frilansmusiker nå.
Sten Ove Toft: Offerrollen begynner å bli en vane
Kulturministeren: Jeg lover dere at det vil være tiltak på plass så lenge det trengs
Slik rammes Oslos konsertscener av de nye tiltakene
1 av 4 scenekunstnere har opplevd diskriminering på grunn av barn eller graviditet
Solveig Slettahjell sang firstemt salmesang i barnebursdager. Nå samler hun hele kulturfeltet til én felles stemme.
Disse syv fikk Rolf Gammleng-pris