«Jeg har dårlig samvittighet for å si at det har gått så bra med meg, når det har vært så katastrofalt for mange andre» ⋆ Kontekst
Montasje med tema engel / djevel
Det er ingenting som heter vanlig arbeidsdag for Jørgen Skjulstad. Slik var det før pandemien, og under. Foto:Ad@
Intervju

«Jeg har dårlig samvittighet for å si at det har gått så bra med meg, når det har vært så katastrofalt for mange andre»

Stipend og tid til å konsentrere seg om komponering og alternative konsertformat har fått Jørgen Skjulstad aka Center of the Universe vel gjennom pandemien.

Kontekst vil med en serie intervjuer vise hvordan folk i kulturlivet rammes likt og ulikt av koronatiltakene. Vi kaller intervjuserien: Koronarutinen.

Låtskriver og mulitinstrumentalist Jørgen Skjulstad, bedre kjent under artistnavnet Center of the Universe, har spilt jevnlige DJ-sett under hele pandemien. Mange av disse klubbkveldene har vært holdt på Osloscenen MIR, både med og uten gjester i lokalet. I fjor ga han også ut EP’en «Interabangerz» (som teknisk sett er et album) først med en digital slippfest via konsertserien F.eks, og så med en fysisk slipp på Storgata 26 når det ble lov.

Skjulstad kan fortelle at Mir er en av scenen som har klart seg relativt godt de siste par årene. Mye på grunn av det han beskriver som god organisering, samt at stedet er en del av Grünerløkka Lufthavn som etter oppussing i høst kom tilbake til sine vante lokaler i Toftesgate.

– Men de mange nedstengingene har gått hardt ut over de andre små scenene der jeg ofte spiller eller går ut.

– De siste årene har det nesten ikke vært mulig for DJ-er å spille, spesielt ikke for et dansegulv. Jeg bestemte meg på et tidlig tidspunkt å holde full fart både online og offline, og bruke fantasien litt for å se hva man kunne finne på; Brakkesyke 2020, Oslo Clubcast, små konserter ute osv.

Verre for andre

For Skjulstad personlig har det også etter forholdene gått bra. Dette fordi han jobber vel så mye med å komponere, mikse og spille inn musikk og multimedia, som konsert og DJ-virksomhet.

– Det er mye verre for dem som er 100 prosent DJ-er, utøvende musikere eller for den saks skyld teknikere.

Hvordan vil du beskrive en vanlig arbeidsdag? Før og nå?

– Jeg har ingenting som heter en vanlig arbeidsdag, men livet mitt er nesten helt likt før og under pandemien. Forskjellen er at alle andre har blitt nødt til å leve mer som meg; sitte altfor mye på data og nerde eller korrespondere med folk.

– Jeg har laget mye musikk til teater og senest også figurteater, med Øyteatret. Når jeg holder på med det er jeg med når de har prøver lager musikken på stedet. Jeg har også noen barn som setter dagsorden, og sitter ofte og mikser når de har lagt seg.

Hva betyr tiltakene økonomisk, for deg personlig? Skiller denne gangen seg fra tidligere runder med tiltak?

– Jeg synes det er et tulletiltak å stenge kulturlivet når resten av samfunnet som kjøpesentere og utenlandsreiser går nesten som vanlig. Spesielt elektronisk musikk og klubbkultur blir ikke tatt på alvor. Vi har en bra scene for dette i Norge med masse gode artister,

– Det blir veldig tydelig hvor lite seriøst det blir tatt når man stenger alle klubber uten engang å vite om det har noen effekt for å hindre smitte. Som sagt innledningsvis går disse tiltakene hardest utover de små scenene som har minst marginer fra før. Samtidig går store aktører som Live Nation med overskudd på grunn av kompensasjon. Jeg mener også det er prinsipielt feil at festivaler som eies av internasjonale oppkjøpsfond skal få kompensasjon. Det blir sikkert noen skandaler i kjølvannet av pandemien, spår Skjulstad.

Tid og logistikk

Hvordan holder du på motivasjonen?

– Motivasjon og inspirasjon har jeg alltid hatt nok av, det er tiden og logistikken som er problemet! I fjor var jeg heldig nok til å få et stipend omtrent samtidig som samfunnet stengte ned, så jeg tenkte på denne perioden som en sjanse til å konsentrere meg.

– Det er med dårlig samvittighet jeg sier at jeg hadde det veldig bra og fikk gjort masse, for det har jo vært ganske katastrofalt for de fleste andre.

Hvordan ser du på fremtidsutsiktene for jobben din?

– Vi har akkurat satt opp et nytt studio med Metronomicon Audio som er en musikkforening og label jeg driver. Jeg tenker å kjøre på med å produsere derfra, både egne prosjekter og kanskje også noe for andre? Det ser ut som det kommer en del interessante ting fremover. Hva er det man sier? Watch this space?