Slik rammes Oslos konsertscener av de nye tiltakene ⋆ Kontekst
Tungtvann måtte avlyse konserten på Rockefeller lørdag. Her fra konsert i Trondheim forrige helg. Foto:Fredrik Friele Hauan
Nyheter

Slik rammes Oslos konsertscener av de nye tiltakene

Utsolgte konserter må avlyses. Andre blir nedskalert eller har solgt så lite at de kan spilles. For scener med faste plasser er det andre utfordringer.

Torsdag innførte regjeringen regionale tiltak for Oslo og en rekke kommuner i Viken. Igjen rammes kultur- og utelivsbransjen. Og igjen rammer det skjevt.

Lørdag skulle for eksempel Tungtvann spilt for et fullsatt Rockefeller. Den konserten er avlyst.

– Her er det helt helvete i dag, for å si det mildt. Det er helt krise, sier Tungtvann-manager Torstein Håvorsen.

Krisen har selvsagt sammenheng med at det har vært to magre år, som skulle reddes inn med førjulsvinterens konserter.

– Vi hadde en bra avslutning på året klar. Men i stedet for ender vi opp med at vi ikke kan gjøre konserter, og sitter igjen med regninger på hotell, fly og produksjon. Det er hardt.

– Rockefeller har jo plass til langt mer enn 600 gjester. Hvorfor var det likevel ikke mulig for dere å gjennomføre konserten der?

– Ja, det er lov til 600 i kohorter. Men det er ikke Rockefeller rigga for på så kort varsel. Og hvem var de 600 som skulle få komme på konserten når vi har solgt det dobbelte? Hvilke billetter er gyldige eller ikke? Så vi har jo ikke noe annet valg enn å avlyse.

– Det er ikke noe alternativ for oss. Vi kunne ikke gjennomført den konserten i morgen, uansett hvor mye vi har lyst.

– Hvor store tap regner du med at dere får?

– Det er ikke godt å si. Vi krysser fingre for at det blir mulig å gjennomføre konserten i Bodø neste helg, og Tromsø helgen etter det. Men viss alt går ned så er det rimelig krise ja.

Tungtvann backstage før konsterten i Trondheim forrige helg. Foto: Fredrik Friele Hauan

På spørsmål om de har en backup-plan i tilfelle konsertene i Nord-Norge også skulle rammes av regionale eller nasjonale tiltak er svaret hoderistende nei.

– Det er ingen konsertlokaler som tilbyr å holde av alternative datoer i tilfelle nedstengning.

Alternative datoer er også en generell utfordring. Det er bare et visst antall datoer i kalenderen, og når mange artister må utsette blir det vanskeligere å finne erstatningsdatoer.

Frykter permiteringer

Presse- og markedsmedarbeider Andreas Tylden hos Rockefeller kan fortelle at nye datoer er noe de jobber på spreng med å få på plass, både for Tungtvann og alle andre artister på Rockefeller, Sentrum Scene og John Dee de neste ukene. Slik det har vært en rekke andre ganger i løpet av de siste to årene.

– Det her er nedslående. Bare trist. Endelig hadde vi kommet tilbake til å gjøre det som egentlig er jobben vår, og så må vi tilbake til å flytte konserter, sukker Tylden, som også har vært gjennom perioder med permiteringer. Han håper de skal unngå det i denne runden. Men sikker er han ikke.

Publikum sittende ved langbord med en meters avstand er på konsert med Jaga Jazzist på Rockefeller i Oslo i oktober 2020. Foto: Heiko Junge / NTB Foto:NTB

Akkurat hvilke konserter som vil bli flyttet eller som kommer til å gå foran 200 gjester er ikke avklart ennå. Men fredag kveld melder Tylden at de har fått plassert Tungtvann på ny dato, og ny scene. Konserten flyttes til Sentrum scene fredag 4. februar. De skal også ha funnet en løsning for å dele konsertpublikum i kohorter, for enkelte konserter.

Smal nok til å unngå avlysninger

På den mindre klubben Hærverk like rundt hjørnet for Rockefeller er derimot situasjonen en annen. Foreløpig er det ingen avlysninger. Daglig leder Vegar Heskestad har som mål at så sant artistene vil spille, så blir det konserter.

– Vi forsøker å navigere oss innenfor de rammene som er, og tar dag for dag hvordan vi går. Det har vært så vanskelig å selge billetter de siste månedene at vi ikke har noen problem med for mange solgte billetter, sier Heskestad.

– Er det flaks for dere at det ikke er utsolgt, slik at dere kan gjennomføre konsertene?

– Ja, det er det jo egentlig. Men det er jo også sånn hos oss at vi driver med så smal musikk at vi ikke hadde regnet med å selge ut, i hvert fall nå som billettsalget går så tregt. Vi er dermed ikke i den verst rammede gruppen, nettopp fordi vi driver smalt.

Det som derimot er virkelig krise for Hærverk er kravet til sittende gjester. Lokalet har dansegulv, og ofte er det klubbkvelder med live DJ-sett.

– Klubbkveldene er det som økonomisk redder oss. Det er de vi levere av. Men dansing skjer jo ikke på et lite sted når det må være sitteplasser. Så for oss er det helt katastrofe. Jeg håper det kommer noen gode kompensasjonsordninger.

– Det sier seg selv at når vi går fra rundt 90 gjester til 30 så blir det økonomisk tap. Men vi avlyser ikke DJ-settene heller. Selv om det ikke blir dansing. Vi vil tilpasse musikken til å skape god sittestemning, sier Herskedal, før han legger til at hele situasjonen er til å bli nummen av.

Ingen begrensninger, men rammet likevel

For Den Norske Opera & Ballett har imidlertid de nye tiltakene bare sekundær betydning. Operaen har såkalte faste plasser til publikum, og er dermed ikke rammet av begrensningene med kohorter. Alle forestillinger vil dermed gå som normalt, med anbefalinger om munnbind i foajeen.

– Men det vi er berørt av er at den siste tids smitteutvikling har bremset billettsalget til fremtidige forestillinger, sier kommunikasjonsrådgiver Vilde Alette Monrad-Krohn ved Operaen.

– Er forestillingene utsolgt nå?

– Nei, det er de ikke. Vi har, som resten av kulturbransjen, slitt med å selge billetter. Det å få publikum tilbake til 2019-standaren har ikke vært enkelt. Det er bare Nøtteknekkeren som har vært utsolgt i høst, men som imidlertid ble solgt ut på én time.

I motsetning til en rekke andre aktører, deriblant Rockefeller, opplever imidlertid Operaen at de fleste med billett kommer på forestilling. Monrad-Krohn er likevel spent på hva som skjer fremover, avhengig av hvilke tiltak som inntreffer.

Billettsalgstopp og nedskalering

Cosmpolite skal gjennomføre lørdagens konsert med Fatoumata Diawara. Usikkerheten var frem til fredag kveld hvordan det skulle løses. Etter råd fra Norske konsertarrangører skal salen deles i tre kohorter og konserten vil i følge Marthe Heggenhougen dermed gå tilnærmet som normalt.

Billettsalget er imidlertid stanset. Dette gjelder også for en rekke andre konserter ved scenen, som har solgt bra, men ikke nødvendigvis er utsolgt. Cosmopolite har makskapasitet på 700 publikummere.

På Blå planlegger de i følge bookingansvarlig Sten Ove Toft å kjøre på med alt som har vært planlagt, men med kapasitetsbegrensning.

– Så får vi heller se hvordan støtteordningene treffer. Det er jo snakk om en kompensasjonsordning her, så håper den treffer, sier Toft.

OPPDATERT 09.12: Etter at regjeringen tirsdag la frem nye tiltak melder Hærverk på sin Facebookside at stedet stenger. Siste konsert blir førstkommende lørdag. Blå opprettholder på sin side konsertprogrammet. På sin Facebookside at:

«Selv om det ikke er liv laga, så kjører BLÅ på med konsertene som planlagt før jul, men med kjente rammer fra i sommer – sittende med bordservering. (…) Om du derimot er (nært forestående) permittert kulturarbeider eller bare har problemer med å få budsjettet til å gå opp, så send meg en PM så ordner vi det okke som. Alle fortjener gode kulturopplevelser, nå mer enn noensinne.»

(saken fortsetter under bildet)

Christine Thomassen, nestleder i Creo.
Christine Thomassen, nestleder i Creo. Foto:Åsa Maria Mikkelsen

Møte med Kulturministeren

Fredag var det et såkalt lyttemøte med kulturbransjen hos Kulturdepartementet. Statsråden poengterte at det var viktig for dem ikke å innføre tiltak uten samtidig å gi løfter om kompensasjon, og at det raskeste nå var å videreføre eksisterende ordninger. Det ble ifølge nestleder Christine Thomassen, som var tilstede ikke gitt noen konkrete signaler om eventuelle endringer i dagens ordning eller andre typer tilskudd, men Trettebergstuen ga uttrykk for at de er åpne for forbedringer og andre tiltak.

Musikkindustriens Næringsråd (MIR) sendte i forkant av møtet også et åpent brev til ministeren om en rekke forhold kulturbransjen ber regjeringen endre eller agere på. Thomassen trekker særlig frem at det viktigste nå er at det blir tatt hensyn realitetene i bransjen.

– Det handler om publikumssvikt og avlysinger, som kommer like mye på grunn av frykt som pålagte restriksjoner. Vi ser det hos kulturinstitusjonene som ikke har noen tiltak, der er det svikt i billettsalget. Og veldig mange aktører i hele kultursektoren melder om at det ramler inn med avlysninger.

– Det er dette som må ivaretas. Det nytter jo ikke å bare se på hva som er restriksjoner. De må forholde seg til den faktiske situasjonen, og nå er det full stopp.

Thomassens påpeker at utfordringene med billettsalg og publikum som uteblir ikke begynte med omikron-utbruddet. De har vært pågående i høst, men ble vesentlig forverret nå. Håpet er at det var en samlet bransje som uttalte seg konkret og tydelig til kulturministeren og representantene fra finansdepartementet som var tilstede.

Creo var også svært tydelig på at Arbeids- og sosialdepartementets kompensasjonsordning for selvstendig næringsdrivende og frilansere må videreføres, og at Kulturdepartementet må bidra til å sikre dette.

– Vår klare beskjed var at det nytter ikke å vente til januar med å løse dette. Det må løses nå. For selv om de formelle restriksjonene er ikke så inngripende, så er reaksjonene enorme.

– Det spennende blir nå hvor raskt de agerer, og hvordan de kommer på banen og hva de prioriterer, sier Thomassen.