
Hva blir norsk kunstmusikk i framtiden?
Terje Boye Hansen om skjebnen til de norske komponistene og NRKs musikktilbud.
Årene går fort og jeg frykter at norsk levende kunstmusikk vil ligge død i nær framtid.
Grunnen er alle hindringene som i de seneste år har blitt lagt i veien for framførelser og oppmerksomhet.
Hindringer som en lang, komplisert byråkratisk planleggingsprosess, svake repertoarkunnskaper og umulige leiekostnader for konsertlokalene.
Norsk kunstmusikk spilles ikke, diskuteres ikke, skrives ikke om.
Det lille som skjer, blir til intern begeistring som dessverre ikke når til scenekanten og dermed farvel til rampelyset.
Jeg, som skriver dette, har vært aktiv i norsk musikkliv i 60 år, er hverken sint eller bitter, bare oppgitt.
Men jeg anser meg selv som meningsberettiget.
Går man i avisenes arkiver finner man at det bare for et halvt århundre siden fantes mange norske komponister som jevnlig ble framført, både i radio og på konserter.
Noen ble til og med til førstesidestoff.
Det fantes norske komponister som store deler av befolkningen hadde kjennskap til og kunnskaper om.
Og hvorfor var det slik?
Hvorfor var det mange som kjente til dem?
Kunne det først og fremst være for at de var gode?
Komponister var og er jo fagfolk, godt utdannede personer som vet hva de kan og hva de holder på med.
Kunne det være fordi det fantes kompetente anmeldere i alle aviser.
Aviser som følte ansvar for at også kunstmusikken skulle få sin nødvendige oppmerksomhet?
Kanskje var det for at avisene sendte anmeldere til alle landets utposter for å skrive inspirerende om rikets musikalske tilstand?
Kanskje det også var fordi NRK tok ansvar ved å fortelle i en slags «Norge rundt»-stil, hva musikklandet Norge hadde å by på?
Og kanskje var det for at de formidlet unge og gamle utøveres prestasjoner gjennom studio- og konsertopptak.
Det var en gang, men det er eventyr i dag!
En gang i tiden hadde NRK i tillegg til Kork, et juniororkester, et pikekor, et guttekor og et radiostorband under sine vinger.
Mange andre tar seg heldigvis av disse oppgavene i dag, men ved å fjerne dette fantastiske tilbudet til befolkningen fra NRKs sendeflate, forsvant også den nødvendige oppmerksomheten, inspirasjonen og allmennkringkastingens helt klare samfunnsoppdrag.
En relatert problematikk er:
Hvordan kan man overlevere taus musikk til neste og til de kommende generasjoner?
Hvordan kan framtiden oppnå kunnskap om noe som ikke er tilgjengelig?
Hverken som lesbare og spillbare noter eller hørbar lyd?
Det er jo her kunstmusikken som kulturarv skiller seg fra alle andre kunstarter.
Har det å studere musikk blitt til et politisk «tullestudium»?
Hvorfor tar ingen institusjon med statsstøtte ansvar for at det beste Norge har produsert på området kunstmusikk spilles og vedlikeholdes?
Igjen: Musikk som for bare et halvt århundre siden tilhørte en nasjonal stolthet?
Hva har hendt?
Har begrepet «En armlengdes avstand» blitt en beskyttelses-mur der historieløsheten kan gjemme seg bak?
Uten oppmerksomhet og viderelevering av norsk musikkmangfold til framtidige generasjoner, blir det heller ingen nødvendighet å spille den.
Da har vi sensurert bort en hel kunstart.
Da sitter vi igjen med en klaverkonsert i a-moll og noen radbrekkede vinjetter.
Og selvfølgelig de små former, kammermusikken og romansene, som et utall av entusiaster på tross av dårlig oppmerksomhet så tappert klarer å opprettholde.
«Hørte ikke! Hva sier du? Er det fordi musikken er for dårlig at den ikke spilles? Hvordan i all verden kan du vite det?»
«Har du hørt den, sier du? Det du i så fall har hørt er en bitte liten pip av et kjempestort, rikt og mangfoldig norsk tonedikt! Dessuten er jo det meste uten lyd, ikke hørbar, ikke tilgjengelig som musikk! Allikevel har du hørt den?»
Og hva med musikkdramatikken?
Den har jo aldri fått plass på repertoaret.
Operaer som ble spilt bare i en oppsetning, men allikevel opplevde jublende mediebegeistring ble etter siste teppefall plassert i det dypeste mørke i et kjellerarkiv.
Dette er et felt som en del av oss vet ganske mye om.
Selv om det i dag ropes på enda mer kunnskap på alle andre områder, så oppfører man seg arrogant overfor musikkarven og den kunnskapen som allerede finnes om den.
Hva blir skjebnen til de norske komponistene?
Hva med Edvard Grieg og hans kolleger?
Svendsen?
Schjelderup?
Halvorsen?
Ok, her får dere alle komponistene
Alle var mennesker som bare måtte komponere:
Johan Daniel Berlin, Johan Henrik Freithoff, Johan Henrich Berlin, Israel Gottlieb Wernicke, Ole Andreas Lindeman, Hans Hagerup Falbe, Christian Blom, Waldemar Thrane, Carl Arnold, Hans Skramstad, Friedrich August Reissiger, Ole Bull, Ludvig Mathias Lindeman, Halfdan Kjerulf, Johan Didrik Behrens, Martin Andreas Udbye, Thomas Tellefsen, Otto Winter-Hjelm, Johan Svendsen, Thorvald Lammers, Rikard Nordraak, Edmund Neupert, Edvard Hagerup Grieg, Johan Selmer, Christian Cappelen, Johannes Haarklou, Agathe Backer Grøndahl, Alfred Paulsen, Ole Olsen, Iver Holter, Oscar Borg, Adolf Thomsen, Christian Sinding, Sigwardt Aspestrand, Per Winge, Catharinus Elling, Gerhard Schjelderup, Per Lasson, Johan Halvorsen, Hjalmar Borgstrøm, Signe Lund, Alfred Andersen-Wingar, Per Steenberg, Sigurd Lie, Eyvind Alnæs, Ole Hjellemo, Johan Backer Lunde, Johannes Hanssen, Fridthjov Anderssen, Harald Heide, Halvdan Cleve, Sigurd Islandsmoen, Arne Eggen, Alf Hurum, Fartein Valen, David Monrad Johansen, Reidar Thommessen, Sverre Jordan, Pauline Hall, Marius Moaritz Ulfrstad, Hans Erichsen, Leif G. Orvan, Carsten Carlsen, Ludvig Irgens-Jensen, Bjarne Brustad, Arild Sandvold, Thorolf Høyer-Finn, Harald Sæverud, Arvid Kleven, Thomas Beck, Odd Grüner-Hegge, Eivind Groven, Olav Kielland, Erling Kjellsby, Kolbjørn Svendsen, Jolly Kramer-Johansen, Harald Lie, Karl Andersen, Sparre Olsen, Bjarne Amdahl, Kristian Hauger, Klaus Egge, Conrad Baden, Paul Okkenhaug, Geirr Tveitt, Anne-Marie Ørbeck, Gunnar Sønstevold, Fritz Austin, Knut Nystedt, Sverre Arvid Bergh, Hallvard Johnsen, Maj Sønstevold, Per Hjort Albertsen, Johan Kvandal, Bjørn Fongaard, Øistein Sommerfeldt, Arne Dørumsgaard, Antonio Bibalo, Finn Mortensen, Edvard Hagerup Bull, Alf Gotlin Strøm, Edvard Fliflet Bræin, Egil Hovland, Oddvar S. Kvam, Arne Nordheim, Kåre Kolberg, Ketil Vea, Arild Sandbakken, Alf Cranner, Alfred Janson, Rolf Nyhus, Bjørn G. Gjerstrøm, Ketil Hvoslef, Trygve Madsen, John Persen, Kjell Flem, Magne Hegdal, Ragnar Søderlind, Trond Kverno, Terje Bjørklund, Bjørn Howard Kruse, Olav Anton Thommesen, Harald Sæther, Ruth Bakke, Gunnar Germeten jr., Terje Rypdal, Olav Berg, Lasse Thoresen, Anna Jastrzębska, Åse Hedstrøm, Synne Skouen, Svein Hundsnes, Ketil Bjørnstad, Halvor Haug, Henning Sommerro, Kjell Samkopf, Magnar Åm, Geir Johnson, Kjell Magne Andersen, Håkon Berge, Cecilie Ore, Bjørn Hoemsnes, Oddvar Lönner, Kjell Habbestad, Morten Gaathaug, Terje Bjørn Lerstad, Henrik Ødegaard, Frank Tveor Nordensten, Ragnhild Berstad, Christian Eggen, Øystein Sevåg, Rolf Wallin, Kristin Norderval, Ragnar Bjerkreim, Ståle Kleiberg, Kari Beate Tandberg, Elin Rosseland, Karsten Brustad, Frode Fjellheim, Mark Adderley, Nils Henrik Asheim, Tone Krohn, Wolfgang Plagge, Jostein Stalheim, Terje Grøndahl, Glenn Erik Haugland, Asbjørn Schaathun, Ruth Wilhelmine Meyer, Ellen Sejersted Bødtker, Henrik Hellstenius, Johannes Haarklou, Ole Olsen, Sigvard Aspestrand, Gerhard Schjelderup, Catharinus Elling, Johan Halvorsen, Hjalmar Borgström, Ole Hjellemo, Sverre Jordan, Eivind Groven, Fartein Valen, Alfred Andersen Wingar, Fritjof Andersen, Pauline Hall, Marius M. Ulfrstad, Iver Holter, Ludvig Irgens Jensen, Johan Kvandal, Magnar Åm, Johan Backer Grøndahl, Finn Mortensen, Olav Anton Thommesen, Synne Skouen, Marius Maorits Ulfrstad, Waldemar Thrane, Per Winge, Ole Bull, Alf Hurum, Geirr Tveitt, Harald Lie, Arne Eggen, Bjarne Brustad, Conrad Baden, Sverre Bergh, Carsten Carlsen, Halfdan Jebe, Sigurd Lie, Harald Sæverud, Olav Kielland, Gustav Sparre Olsen, Johan Selmer, Per Lasson, Eyvind Alnæs, Antonio Bibalo, Terje Bjørklund, Oscar Borg, Carl Arnold, Halvor Haug, Edvard Fliflet Bræin, Agathe Backer Grøndahl, Thomas Beck, Edvard Hagerup Bull, Halfdan Cleve, Gunnar Sønstevoll, Egil Hovland, Ketil Hvoslev, Sigurd Islandsmoen, Harald Heide, Alfred Janson, Halfdan Kierulf, Trygve Madsen, Arne Nordheim, Knut Nystedt, Arild Sandvold, Øistein Sommerfeldt, Thomas Tellefsen, Bertil Palmar Johansen, Wolfgang Plagge, Rolf Gupta.
Og så er det alle de andre, de jeg har glemt.
Og så er det alle de unge som jeg ikke klarer å følge med på.