– Hva er det som definerer norsk mote, spurte den britiske motejournalisten Ezreen Benissan da vi satt i en låve på Hovedøya under moteuken i Oslo, Oslo Runway.
Det typiske ordet som dukker opp i all skandinavisk mote-sammenheng kom raskt opp: minimalisme.
Men det kom også fram under moteuken at norsk mote er tradisjon, håndverk, strikk, gjerne med en vrid på det klassiske.
Hvordan bevares det norske håndverket, samtidig som det holdes relevant for nye generasjoner?
Dale Of Norway samlet kremen av Mote-Norge for å diskutere hvordan vi kan bevare tradisjoner uten at de støver ned. Foto:Bertine Monsen
Vil lære flere tradisjonsteknikker
Denne bevaringen ble diskutert i løpet av panelsamtalen Behind the Seams.
Norge har en lang håndverkstradisjon. Fra broderi til strikking – det er en rekke teknikker som har blitt delt gjennom generasjoner.
– Vi skulle gjerne lært flere tradisjonsteknikker, sier Vilde Gullhaug Birkeli. Hun har studert motedesign ved OsloMet, og etterlyser mer kunnskap og opplæring i tradisjonelle håndverksteknikker.
Birkeli driver også Flyt sammen med Line Møller Stray-Nissen, som også går på Oslo Met. I år er de nominert til Steen og Strøms talentpris 2025.
Birkeli forteller at hun selv har oppsøkt Norges Linforening, for selv å lære mer av de tradisjonelle tekstilteknikkene som ikke ble lært bort på skolen.
Børster støv av tradisjon
– Vi prøver å tenke at unikheten i produktet vårt er relevant. Tar du ut plagg fra kolleksjonen og setter det i butikker som har flere stiler, så ser du relevansen allerede der, forteller Håkon Dyngeland-Solem, kreativ direktør for Dale.
Håkon Dyngeland-Solem har vært kreativ direktør i Dale siden 2020. Foto:Dale of Norway
For Dale of Norway handler ikke mote bare om dagens trender. De er interessert i å skape plagg med historie. Som det poengteres i panelet: De fleste norske familier har de ullplaggene som går i arv over generasjoner og som er fulle av historie.
– Hvordan fornyer dere dere visuelt samtidig som dere holder tradisjonene ved like?
– Vi har prøvd å spisse tradisjonsproduktene våre som vi mener har en verdi og skal med videre, samtidig som vi prøver å leke oss med nye garntyper og passformer som er relevante for yngre forbrukere, forteller Dyngeland-Solen.
Historiefortellingen de bygger gjennom kampanjer og styling er en del av dette. En annen fordel er brukt- og vintage estetikkens inntog i trendbildet de siste årene.
Dette har vært en fordel for Dale, forteller Dyngeland-Solen.
– Det gjør det enklere å treffe i tiden nå, mener han.
ESP under Oslo Runway 2025.Foto:Magnus Nordstrand
Essensen av Dale er håndverket i bunnen, forteller den kreative direktøren. De samarbeider tett med flere skoler for å sikre at håndverket læres bort. Det at de bygger på tradisjon er viktig, samtidig som de ikke ønsker å støve ned.
– Vi vil at folk skal gå i Dale fordi det ser kult ut, ikke bare fordi de har en genser som har ligget på hytta siden 1994.
Viser i egen fabrikk
Det er dog ikke bare Dale som er opptatt av å synliggjøre verdikjeden i norsk moteproduksjon.
Den nederlandske motejournalisten Anna Roos Van Wijngaarden roser merket ESP for sitt fokus på nettopp dette. EPS holdt sin motevisning under Oslo Runway i sin egen fabrikk. Slik kom publikum tett på den lange prosessen som leder til hvert plagg.
ESP er hjertebarnet til moteskaperen Elisabeth Stray Pedersen. Pedersen setter håndverket i sentrum. Midt på catwalken sitter en modell og syr standhaftig mens visningen går sin gang. En tydeliggjøring av arbeidet som ligger bak hvert plagg.
ESP viste fram kolleksjonen i egen fabrikk.Foto:Bella Mork
I sin 15. kolleksjon vender Pedersen seg mot minnene.
Dette manifesteres blant annet i bruk av overskuddstekstil og resirkulert ull. Gjennom prosjektet Innovating Norwegian Wool av NF & TA, i samarbeid med Norsk tekstilgjenvinning, Selbu spinneri og Gudbrandsdalen Uldvarefabrikk har ESP faktisk utviklet Norges første tekstil av resirkulert ull, der også hele verdikjeden er lokal. En forening av nyvinning og tradisjon.
Her får Elisabeth Stray Pedersen sin applaus etter vellykket visning. Foto:Magnus Nordstrand
3D-strikk og sopp
Også Woodling produserer lokalt.
De har sin fabrikk på Jæren og jobber lokalt. Slik har de kontroll over hele prosessen, fra garn til ferdig produkt. I 2021 begynte de med 3D-strikk, noe som er tydelig i kolleksjonen de viste i Klimahuset i Botanisk hage.
Woodling viste fram sin nyeste kolleksjon i Botanisk hage.Foto:Oslo Runway
Woodling henter inspirasjon fra norsk natur, og denne kolleksjonen tar for seg sopp. De skulpturelle, strikkede kreasjonene viser mulighetene 3D-strikk har, samtidig som de har tydelige estetiske røtter i naturen.
Det er med andre ord mange veier til målet for norsk motebransje. Felles for alle tilnærmelsene er en tilknytning til nettopp tradisjon og materiale. Så på spørsmålet hva norsk mote er, så kan man kanskje si et møtepunkt mellom visjon og tradisjon, mellom håndverk og nyskapende metoder.