Sterkt vekst i artisthonorarer diskutert på bransjefestival ⋆ Kontekst
Notis

Sterkt vekst i artisthonorarer diskutert på bransjefestival:

– Det blir «elitefestivaler»

– De siste årene har enkelte headlinere gått fra kanskje 500.000 i honorar til x antall millioner, het det fra en av konsertarrangørene om de angivelig skyhøye artisthonorarene – også på norske artister.

– Det har vært en ekstrem vekst på artisthonorar generelt og på headlinere spesielt, sier Ante Giskeødegård fra konsert- og festivalarrangøren Momentium ifølge Ballade.

Nettopp økningen i honorarer for norske artister sto på programmet for en panelsamtale på bransjefestivalen Trondheim Calling før helgen. Både årsaken til økningen, og konsekvensene det kan få, ble diskutert, skriver bransjenettstedet.

– Man setter noen ganger kaffen i halsen når bookingagentene foreslår prisen for de største norske headlinerne. De store kommersielle festivalene takler dette til en viss grad så lenge man klarer å selge nok billetter, øke prisene og få inn mer spons. Men det er en usunn galopp som på et eller annet tidspunkt må stoppe, sier Giskeødegård, som får støtte fra festivalveteranen Svein Bjørge, nå fra Steinkjerfestivalen.

– For noen år siden oppdaget folk at man kan tjene store penger på festivaler. Da kommer markedskreftene inn, og med det har det etablert seg en liten gruppe «elitefestivaler», rene pengemaskiner, som har råd til å betale dyrt for de største norske headlinerne, med eksklusivitet for sin region, sa Bjørge, som hevder at det fører til at mindre festivaler må ta det som er igjen.

– Det er en skummel utvikling, og en konsekvens kan være at en del festivaler forsvinner. Det igjen fører til at artistene får færre steder å spille og møte sitt publikum, frykter Bjørge.

Agenten for noen av Norges aller største – og dyreste – artister, Thomas Olavsen i TimeOut Agency & Concerts, mener ifølge Ballade at når en festival selger ut på grunn av én artist på plakaten, kan ikke artisten klassifiseres som dyr.

– Da er det mer som en god og fruktbar investering, sa Olavsen og påpekte at norske artister også reiser med større produksjoner enn før.

Forsidefoto: Kim Erlandsen, NRK P3