– Musikernes arbeids- og lønsforhold er jo ikke saa storartede, at arbeidsgiverne for alvor kan tænke paa at gjøre dem endnu daarligere.
Nyheter fra Norsk Musikerblad, mai 1925
Foran landsmøtet
(Mai-nummeret av Norsk Musikerblad i 1925 er preget av landsmøtet kommende pinse. Her er noen utdrag fra en artikkel som belyser forskjellige dagsaktuelle temaer.)
Det i forbundslovene bestemte landsmøte blir, som medlemmerne gjennem «Forbunds anliggender» allerede bekjendt, avholdt i Oslo ved pinsetid. Dette møte er de norske musikeres høieste organisationsmyndighet, og er som følge herav omfattet med den aller største interesse av de organiserte musikere.
—
Fremmedinvationen, som i efterkrigsaarene hadde naaet en uhyggelig høide, synes nu at være i avtagende. Der er dog al grund til den yderste paapasselighet i denne retning, faren truer fremdeles og kan naarsomhelst bli av skebnesvanger aktualitet. Vi faar haabe, at de norske myndigheteter ogsaa i fremtiden vil ha øie for de skadelige følger, en uhindret import av fremmed arbeidskraft vil ha for vort hjemlige musiklivs utvikling.
—
Naar bortsees fra den store kinokonflikt i Trondhjem, har musikerne stort set været forskaanet for de oprivende kampe, som har fundet sted i andre arbeidsgrene i vort land. Musikernes arbeids- og lønsforhold er jo ikke saa storartede, at arbeidsgiverne for alvor kan tænke paa at gjøre dem endnu daarligere. Paa den anden side er det kun i ganske faa tilfelder, det er lykkedes at forbedre kaarene.
En forbedring av noteskriften.
Arnold Schønberg gir i et musiktidsskrift utførlige oplysninger om et nyt system notering av noter. Denne nye «tolvtone-skrift» har den fordel, at fortegnene overflødiggjøres, da der er et særskilt tegn for hver tone. De tolv toner noteres paa et system av tre linjer, mot nu fem. Schønberg sender samtidig ut et oprop, i hvilket han opfordrer alle moderne komponister til at slutte sig til et forbund, som skal gjøre propaganda for den nye noteskrift.
Som en logisk følge av forandringen skal tonerne faa nye navn. Schønberg stiller komponistene følgende i utsigt: De (tonene) skal faa navne efter tolv av de mest fremragende nulevende komponister imoderne retning.