– Som danser har man et stort ansvar for ikke å skade andre ⋆ Kontekst
Dansere under Jiří Kyliáns karakteristiske verk «14'20"»
– Man kan sammenligne hvor ekstreme fysiske krav det er til dagens dansere med kravene til en utforkjører, skriver Creos Christine Thomassen. Illustrasjonsfoto: Fra en oppsetning av Jiří Kyliáns verk 14’20» ved Den norske opera og ballett. Foto:Erik Berg
Kommentar

– Som danser har man et stort ansvar for ikke å skade andre

Kravene til danserne i Nasjonalballetten er ekstreme. Derfor er det viktig at de ivaretar sin egen helse, skriver Creos nestleder Christine Thomassen.

Den siste tiden har det vært rettet oppmerksomhet mot Nasjonalballetten, etter at Aftenposten først meldte om en varslingssak om bruk av illegale rusmidler.

Creo sentralt er kjent med saken, men det er våre lokale tillitsvalgte som håndterer dette. Vi har ikke behandlet noen konkrete saker relatert til denne situasjonen, og har ikke kjennskap til alle forhold. Jeg ønsker derfor ikke å kommentere noe som angår det arbeidsrettslige.

Imidlertid har prestasjon- og toppidrettsaspektet kommet noe i skyggen i denne debatten.

Kan sammenlignes med utforkjørere

Det er kanskje ikke mange som reflekterer over de fysiske kravene til ballettdansere i dag. De er ekstreme.

Nasjonalballetten er vårt flaggskip. Det er den viktigste institusjonen for ivaretagelsen av den norske ballettradisjonen. Og for de ansatte, for danserne, er det kroppen som er instrumentet.

I likhet med toppidrettsutøvere, vil alt dansere gjør eller ikke gjør med kroppen kunne få en direkte konsekvens for prestasjonene. Man kan sammenligne hvor ekstreme fysiske krav det er til dagens dansere med kravene til en utforkjører, toppfotballspiller eller utøvere innen rytmisk sportsgymnastikk.

Jeg har selv vært ansatt i Nasjonalballetten. Jeg vet hva yrket krever av deg til enhver tid. Har man vært på fest en lørdag, så kjenner man det på mandagen. Er man stresset, mangler søvn eller spiser feil, så kjenner man det på kroppen.

Ble selv skadet på scenen

Bruk av narkotiske stoffer kan ha store innvirkninger på prestasjon. Eller om man sitter og gamer til klokken fire om natten, så sier det seg selv at man ikke presterer sitt ypperste dagen etter.

Hvis en kirurg gjør noe som kan påvirke hvordan en operasjon vil utspille seg, så ville man reagert på det av hensyn til personen som ligger under kniven.

Og som danser har man faktisk et stort ansvar for ikke å skade andre. Jeg ble selv skadet og sykemeldt i åtte måneder etter at en partner var ukonsentrert og mistet meg i bakken under et løft.

Jeg vet ikke hva slags stoffer det er snakk om i denne debatten. Men akkurat hvor påskrudd kroppen og hodet må være til enhver tid når man er profesjonell danser, er et viktig element å ta med seg.

Jeg sier ikke med det at arbeidsgiver har rett til å overvåke og kontrollere de ansattes privatliv. Men livsstilen man fører får en fysisk påvirkning. Dette er noe vi i Creo fokuserer mye på i vår satsing innen scenekunstmedisin.

Ivaretagelse av kunstnerisk talent

Som arbeidsgiver hadde jeg vært opptatt av at man skal ivareta en generasjon av kunstnerisk talenter, og at man føler et ansvar for å sikre at de har best mulig forutsetning for å realisere sitt kunstneriske potensial.

Det gir ikke automatisk rett til å overstyre privatlivet. Men ansvaret for å forvalte det kunstneriske talentet, og ansvaret for sikre at Nasjonalballetten leverer på sitt samfunnsoppdrag, gjør at et positivt helsefokus er ekstremt viktig.