Øyunn: – Man kan ikke unngå å bli satt i bås ⋆ Kontekst
Øyunn
Foto: Camilla Winther
Podkast

Øyunn: – Man kan ikke unngå å bli satt i bås

Siv Øyunn Kjenstad forteller Einar Stray om å gi seg selv peptalks, motstand, maur i rumpa, sonisk fortellerteknikk, Solange, castingprosess og kronerulling.

Det høres i tekstene at Øyunn har gått noen runder med seg selv på sitt debutalbumet Aspects – opprinnelig et bestillingsverk sjøsatt på Ultimafestivalen.

Aspects handler blant annet om å være i en nummen tilstand hvor man venter på at en dårlig følelse skal gå bort før man kan gjøre noe i livet, sier Siv Øyunn Kjenstad i den nye episoden av Popkammeret.

– Det har vært en skikkelig kreativ åpner å kunne bruke motstand konstruktivt i kunsten, sier hun til Einar Stray.

Kjenstad jobber på tvers av mange kunstformer. Foruten en stadig lengre skuespiller-CV er hun best kjent som trommeslager i skjæringspunktet mellom improvisasjonsmusikk og indiepop. Vi har sett henne i bandet til Bugge Wesseltoft eller de danske ringrevene i Efterklang.

Men på Aspects gjør hun langt mer enn å bare tromme: hun synger, rapper, eksperimenterer med effekter og jobber særs visuelt. Aspects er også er en film som har blitt vist på en rekke filmfestivaler.

Øyunn vokste opp med jazzsaksofonist Tore Brunborg som far. Tekstlig utforsker hun temaer som mellommenneskelige forhold, støtte/undertrykkelse/hierarkier, angst og behovet for tilknytning til andre mennesker.

– Man kan ikke unngå å bli satt i bås. Til en hver tid blir man lest av andre mennesker. Men frustrasjonen av å bli det er der likevel, sier hun.

I det nyeste episoden av Popkammeret forteller Øyunn om å gi seg selv peptalks, motstand, maur i rumpa, sonisk fortellerteknikk, Solange, castingprosess og kronerulling. Blant annet.

Hør Popkammeret: Øyunn her i saken, på Spotify eller der du hører podkast.