Min mening: Når skal strømmetjenestene ta fansen på alvor? ⋆ Kontekst
Foto: Illustrasjon

Min mening: Når skal strømmetjenestene ta fansen på alvor?

«Den fan-baserte betalingsmodellen bør differensiere mellom utbetalinger til artister man er tilfeldig innom og artister man gir rikelig med lyttetid i løpet av en måned,» skriver Kjetil Nilsen.

En vesentlig del av musikkelskere, spesielt de yngre, vil ikke nøle med å karakterisere seg selv som fans. Når man er fan, viser man ekstra støtte til en artist eller et band ved å gå på konserter og kjøpe plakater og t-skjorter – i tillegg til å kjøpe platene deres. Videre er man aktiv fan i sosiale medier ved å like og dele innhold fra artistene. Det å strømme musikken kunne også vært en måte å vise støtte på, men betalingsmodellen til strømmetjenester som Spotify, Apple Music og Tidal er høyt problematiske og ekstremt lite fan-vennlig, fordi det er totalt usynlig for brukeren hva det månedlige beløpet går til. Det er på høy tid at strømmetjenestene begynner å ta fansen på alvor, og viser en nøyaktig oversikt over hvilke artister som har fått betalt av brukeren hver måned.

Det føles riktig at artister skal få godt betalt for å skape et produkt som fansen hører om igjen og om igjen. Samtidig er det klart at noe av det fine med strømmetjenester er muligheten til å oppdage ny musikk, litt som å være innom platebutikken i gamle dager: man kan utforske nye plater uten å kjøpe dem.

Med denne analogien bør artisten ikke få like mye betalt for denne første nysgjerrige gjennomhøringen. Det er først når artisten får lytteren til å høre på sangen den tredje og fjerde gangen at belønningen bør komme. Derfor bør den fan-baserte betalingsmodellen differensiere mellom utbetalinger til artister man er tilfeldig innom og artister man gir rikelig med lyttetid i løpet av en måned.

Et forslag til en slik oversikt kunne sett slik ut:

Foto: Illustrasjon

Både artister og fans fortjener en slik transparens, og strømmetjenestene burde ikke ha noe å skjule. Kun på denne måten kan de også unngå at vi sitter igjen med en litt guffen følelse av at de store plateselskapene sitter igjen med en stor del av våre månedlige innbetalinger, uansett hva vi hører på.

Kjetil Lønne Nilsen er industridesigner, musikkelsker og fan