Kampanjen #safefestivals skal gjøre opplevelsen tryggere for ferske festivalgjester ⋆ Kontekst
Notis

Kampanjen #safefestivals skal gjøre opplevelsen tryggere for ferske festivalgjester

I sommer er det mange som skal på festival for aller første gang og de fleste av oss har ikke vært på festival siden 2019.

Norske Kulturarrangører (NKA) har sikkerhet høyt i fokus før årets festivalsommer og står bak kampanjen #safefestivals sammen med Tons Of Rock, Kadetten, NEON, Findings, Vinjerock, PiPfest, Ticketmaster og Live Nation.

– Å skape trygge rammer rundt arrangementer ligger i arrangørens natur, og de fleste arrangører har gode systemer og planverk for dette. Men en trygg og god opplevelse skapes også sammen med publikum, skriver NKA i en pressemelding.

Med emneknaggen #safefestivals ønsker NKA at arrangører over hele verden skal være med på å sette fokus på trygge arrangementer ved at både arrangører og publikum bidrar.

– Ved å respektere og ta vare på hverandre vil vi skape trygge festivaler – enkelt og greit.

Målet er i følge meldingen at emneknaggen skal bidra til å styrke arrangørens kommunikasjonsarbeid.

Konsertvettreglene

I 2008 utviklet NKA Konsertvettreglene, som skal bidra til å gi publikum en best mulig konsertopplevelse gjennom ti enkle råd.

Konsertvettreglene viser blant annet til sikkerhetsmessige aspekter ved et arrangement, hvordan man kan gjøre en innsats for klima og miljø, og generelt om å ta vare på hverandre og seg selv når man går på konsert.

NKA oppfordrer i meldingen alle konsertarrangører til å ta Konsertvettreglene i bruk for å opplyse eget publikum, og bidra til å skape trygge arrangementer.