Georg Reiss: – Klarinetten og saxofonen må ha meg unnskyldt ⋆ Kontekst
DET «ULTIMATE» INSTRUMENT: Georg Reiss med en tárogató.
DET «ULTIMATE» INSTRUMENT: Georg Reiss med en tárogató. Foto: Presse

Georg Reiss: – Klarinetten og saxofonen må ha meg unnskyldt

– Klarinetten og saxofonen må ha meg unnskyldt – da jeg hørte tárogató for første gang, hørte jeg min egen stemme, sier Georg Reiss, som nå gir ut plate viet det ungarske instrumentet.

– Jeg har alltid ønsket å finne det ultimate instrumentet som kan uttrykke det jeg vil fortelle, og som kan bli en del av min identitet. Klarinetten og saxofonen må ha meg unnskyldt – da jeg hørte tárogató for første gang, hørte jeg min egen stemme, skriver Georg Reiss i en pressemelding.

Det første virkelige møtet med det ungarske instrumentet skjedde i baksetet på en Lada under en studietur med Gjertruds Sigøynerorkester til Budapest. «Det var klarinettisten András Puporka som hadde funnet et instrument til meg.»

Siden har Georg Reiss vært på Tárogató World Congress i Vaja i Ungarn, blitt kjent med instrumentets historie og møtt mange tárogató-entusiaster. Alt dette har nå kulminert i et helt album, der tárogató spiller hovedrollen. «Så vidt meg bekjent er dette den første utgivelsen i Europa, utenfor Ungarn og Romania, som i sin helhet er viet dette instrumentet.»

Georg har spilt tárogató i Gjertruds Sigøynerorkester i 30 år, og har lenge hatt som mål å få laget akkurat denne plata, som kort og godt har fått navnet Tárogató. Den inneholder ikke tradisjonsmusikk fra Ungarn og Romania, men derimot annen musikk som kler instrumentet, blant annet fire komposisjoner av Gabriel Fliflet.

• Les også: Portrett med Georg Reiss