
En Spotify-avgift for «klimafiendtlig» musikk kan være aktuelt, mener MDG
MDGs kulturpolitiske talsperson Katrine Nødtvedt svarer om det ikke alltid så grønne kulturfeltet.
– Under sitt keynote-foredrag under Nordic conference on cultural policy research på Oslomet forrige uke, snakket UiO-professor Trine Syvertsen om det paradoksale ved «grønn kultur». Altså at kulturbransjen og -utøvere vil gjerne fremstå som miljøvennlige, men at det er mange problemstillinger knyttet til materialet i kunstproduksjon, utstyr, mat og transport til arrangementer, alt utstyret brukerne har for å konsumere kultur og ikke minst datasentre for lagring av filmer, musikk etc.
– Ja, det er ingen sektorer som er helt utslippsfrie. Men mitt inntrykk er at kunstnere og kulturarbeidere ofte er veldig omstillingsvillige, gitt at man får økonomisk mulighet til å omstille seg.
– Og jeg har opplevd en veldig positivitet fra kunstnere og utøvere at det offentlige stiller større krav til kunst- og kulturproduksjon med tanke på klima- og miljøhensyn.
– Men er det slik at den mest klimavennlige kunsten er den som ikke produseres?
– Nei, verdiene som vi får gjennom kunst og kultur tror jeg er egnet til å erstatte mer forurensende konsum. Mer kunst- og kulturopplevelser og mindre materielt forbruk.
– Man må heller se på hvordan man kan skape mest mulig opplevelsesverdi på en grønnest mulig måte. For eksempel er det jo stadig flere artister som tenker på klimagassutslipp når de planlegger turneer. Hvert lokalsamfunn må prøve å ha et så levende kulturliv at folk ikke trenger å reise jorden rundt for å ha store kulturopplevelser.
– Ja, så den lokale kulturen er den beste?
– Altså, vi trenger den hyperlokale kulturen som gjør at du har tilgang på kulturopplevelser helt i nærheten. Og så trenger du de regionale og de nasjonale aktørene. Det skal være rom til alt.
– Men dette med dataservere og alt hva de krever av naturressurser. Det er jo særs mye kunstnerisk virksomhet og som ligger lagret der ute?
– Det er jo en konsekvens av at hele samfunnet har blitt digitalisert. Og hvis vi skulle begynt å gjøre et innhogg i hva vi bruker serverkapasitet til vil jeg mye heller beholde musikk og film og kutte ned på bitcoinmining.
– Men det jeg er bekymret for er at det er stadig mer KI-generert kunst som fyller serverplassene. Hvis Spotifys servere fyller seg opp med masse KI-generert musikk, da må vi kanskje begynne å snakke om en avgift eller en form for prising av serverkapasitet.
– Altså at Spotify må betale en avgift [til staten] for å bruke serverplass på KI-musikk?
– Tja, akkurat hvordan man løser det får man ser på. Men det kan være et eksempel på en mulig måte å regulere databransjen på.
– Men jeg tror ikke det er nødvendig pr. dags dato.