
De er fortsatt studenter. Nå styrer de scene på en av Norges største festivaler
Tons of Rock har i år samarbeidet med Fagskolen Oslo: – Enormt viktig for god rekruttering til bransjen, sier Anne K. Eggen Lervik.
– Det er litt uvirkelig. Det er veldig tøft at de velger å satse på et samarbeid med skolen og oss, og at vi blir involvert i det profesjonelle arbeidet på den måten vi gjør, sier Torbjørn Himle og Rebecca Dahle.
Til vanlig studerer de sceneteknisk produksjon ved Fagskolen Oslo, men under Tons of Rock er de prosjektledere for festivalens The Storm-scene.
I år har nemlig Tons of Rock et samarbeid der studenter ved Fagskolen Oslo rigger og drifter scenen. Målet er at scenen skal være et springbrett både for artistene på scenen og for dem som jobber i kulissene, ifølge festivalens pressemelding.

Praktisk erfaring
– Dette er første gang vi prøver dette, sier sceneteknisk fagansvarlig, Hans Peter Jenssen.
Jenssen jobber både med Tons of Rock og ved Fagskolen Oslo, og fungerer som en koordinator for samarbeidet. Men han er rask med å presisere at studentene selv har direkte tilgang til festivalen og holder kontakt med dem selv.
Da festivalen kom til skolen med ideen, var det en ting som var viktig å klarere med en gang, forteller Jenssen. Han ønsket ikke at studentene skulle brukes som gratis arbeidskraft.
– Det var heldigvis ikke tilfellet. Det var satt av et budsjett. Det var raskt tydelig her at intensjonene var genuine om å drive opplæring.

Jenssen forteller at muligheten er relativt unik:
– Normalt skal du jobbe noen år før du får skru lyd på en festivalscene egentlig, men her får du mulighet med en gang.
Studentene forteller at de føler seg godt tatt imot av Tons of Rock:
– Vi opplever at festivalen, og andre, synes det er stas at vi er her, og det er veldig hyggelig å bli møtt på den måten, sier de, og legger til at de er utrolig takknemlige for muligheten til denne profesjonelle erfaringen.

Må ta ansvar
Studentene som ønsket å være med ble delt inn i faggrupper av typen lydgruppe, lysgruppe, rigg, scene og teknisk tegning. Lærerne forteller at de vil være til stede, samtidig understreker de at studentene har fått mye frihet under ansvar:
– De skal ikke føle at de står alene, men de må ta ansvaret og de må gjøre jobben, sier Jenssen.
– Det er en utrolig verdifull erfaring. Det med praksis og relevans er helt sentralt for dette studiet, legger Anne K. Eggen Lervik til. Hun er leder for sceneteknikk, strategisk innovasjon og kommunikasjon ved Fagskolen.
De er enige om at nøkkelen til å lykkes er å la studentene slippe til, men samtidig kvalitetssikre.

– Hva er verdien av denne typen praktisk erfaring?
– Det skaper en helt annen læring å gjøre det selv og å ta på tingene.
Dette er studentprosjektlederne enige i.
– Hele prosjektet fram til nå har gitt oss mye god læring. Vi har fått mye ny innsikt i hvordan man planlegger, rigger og drifter en festivalscene, sier de.
Studentene forteller at de også har lært mye av hverandre gjennom arbeidet med festivalen.
– All jobb medstudentene våre har lagt ned i tegning og planlegging av rigg, lyd og lys, har vært veldig lærerik å følge med på. Det er en veldig dyktig og engasjert gjeng vi går i klasse med.

Bratt læringskurve
– Hva har vært den største utfordringen?
– Å koordinere arbeidet av en festivalscene har vært en stor utfordring i seg selv, sier Himle og Dahle.
De forteller at læringskurven har vært utrolig bratt når det kommer til navigasjon av kommunikasjon mellom de forskjellige instansene: festival, teknisk leverandør, fagansvarlige og klassen.
Kim Kristian Osmundsvåg har jobbet tett med prosjektlederne.
– Det jeg synes er så kult er at det legges en stor plan, men studentene skal faktisk vise at planen fungerer i praksis. Det er ikke bare en teoretisk øvelse. Læringsbyttet er enormt, sier han.
Lervik vil rose festivalen for samfunnsansvaret Tons of Rock viser når de inkluderer studenter.
– Det er viktig. Det handler om et godt læringsutbytte og karriereveiledning, så det er en kjempearena. Det er også enormt viktig for god rekruttering til bransjen, sier hun.
– Bør andre festivaler se og lære?
– Definitivt. Dette her vil også ha en langtidseffekt utover festivalens dager.