Aktuelt ⋆ Side 3 av 215 ⋆ Kontekst

Aktuelt

  • #Musikk
  • #Politikk
  • #Scenekunst
  • #Utdanning

Helt der ute 13.10.25

Sigve Sjursen ble bedt om å «roe seg ned» på scenen i Norge. Da gjorde han suksess i L.A.

Ydmykhet fører ingen veier her, sier «Siggy» Sjursen. Han kommer aldri til å flytte tilbake.

Nyheter 09.10.25

Derfor var kulturhovedstaden dårligst på kultur for barn

– Det er skammelig at vi ikke klarer å ha større tilbud til barn og unge.

Wenche Viktorsdatter Paulsen

Intervju 07.10.25

Den nye sjefen vil ta Riksteatret i en ny retning

Wenche Viktorsdatter Paulsen: – Det er noe med å insistere på kunstens kraft, selv i nedgangstider.

Helt der ute 02.10.25

– Som europeer kan man møte en slags rasisme. Men aldri blant musikere

Harald Næss har vært orkestertrompetist i Japan i tyve år.

Arne Lygre Telenors Kulturpris

Notis 29.09.25

Forfatter og dramatiker Arne Lygre mottok Telenors kulturpris

– Jeg er dypt takknemlig for denne anerkjennelsen, sa Lygre.

Dissimilis-koret

Notis 29.09.25

Dissimilis Norge fikk Kulturrådets ærespris for 2025

– Dette er en organisasjon som har vært med på å forme menneskesynet i Norge, sier rådsleder i Kulturrådet, Sigmund Løvåsen.

Tema 25.09.25

Musikkbransjen er bekymret for NRK – igjen

NRK Radio vil ikke vil snu i musikkdebatten. «En uthuling av samfunnsoppdraget», sier en medieviter. «NRK er sterke fordi de endrer seg», sier en annen.

Mats Borch Bugge

Intervju 25.09.25

NRKs musikksjef: – Jeg blir overrasket over at musikkfeltet agerer så konservativt

Mats Borch Bugge ser alltid muligheten for at de har gjort feilvurderinger.

Arkivspalte Kontekst

Notis 23.09.25

– Holmenkolmarch – Den populæreste norske marsch, salon orkester Kr. 300.

Nyheter fra Norsk Musikerblad, august 1925.

Elise Olsen

Intervju 18.09.25

Elise Olsen hadde ikke solgt en eneste konsertbillett. Men én ting gjorde at det snudde.

– Man føler seg ikke velkommen.

Malin Pettersen Øverom

Intervju 15.09.25

Malin Pettersen: – Det er viktig å hegne om tiden med familien

Barnas skoletider ga hverdagen og øvingstidene rammer hun ikke visste at hun likte.