Jaffery: – Man får mye kultur for 40 millioner ⋆ Kontekst
Kultur- og likestillingsminister Lubna Jaffery ble omringet av dansere fra forestillingen Jam før pressekonferansen om kulturbudsjettet på Dansens Hus. Foto:Brand Barstein
Nyheter

– Man får mye kultur for 40 millioner

Lubna Jaffery svarte om kuttet i regionale kulturfond og det frie feltet.

Kultur- og likestillingsminister Lubna Jaffery la offisielt fram forslaget til neste års kulturbudsjett under et effektivt pressemøte på Dansens Hus i Oslo tirsdag ettermiddag.

Som Kontekst har skrevet om, reagerer flere organisasjoner på kutt i ordningen regionale kulturfond, som ble innført på 2025-budsjettet:

– Vi ser med overraskelse og bekymring at ordningen med regionale kulturfond foreslås kraftig nedskalert allerede året etter innføring. Kuttet forklares ikke, og er helt uforståelig, sier daglig leder i Norske Kulturarrangører (NKA) Siri Haugan Holden i en pressemelding.

– Vi er sjokkert over at regionale kulturfond er halvert, sier daglig leder i Norsk jazzforum, Gry Bråtømyr i en annen pressemelding.

«Uforståelig» og «utrolig skuffende» uttaler Monica Larson, generalsekretær i Noku til Samtiden om det samme temaet.

Jaffery: – Måtte gjøre harde prioriteringer

Samtidig som regionale kulturfond kuttes med 35 millioner kroner, bevilger regjeringen over 28 millioner til spesifikke scenekunstinstitusjoner over hele landet.

Kontekst fikk fire minutter og 20 sekunder med statsråd Jaffery i etterkant av pressekonferansen for hennes begrunnelse rundt dette:

– Regionale kulturfond var en stor satsing i fjor. Kulturfeltet ønsker at det skal økes. Alle støttepartiene til Ap vil at det skal økes. Men dere kutter. Samtidig bevilger dere penger til enkelte orkestre og andre scenekunstaktører over hele landet. Betyr det at regjeringen ønsker mer direkte kontroll over hvem som får regional støtte?

– Nei, på ingen måte. Det er fylkene skal forvalte disse pengene til frivillige og profesjonelle kulturaktører. Det er fortsatt fylkene som skal bestemme. Og det er 40 millioner som ikke var der i fjor, og 75 millioner som heller ikke var der året før det igjen, som nå blir benyttet gjennom dette forslaget.

– Jeg skjønner at det alltid er et ønske om mer penger, men jeg har også måttet gjøre noen harde prioriteringer. Jeg er glad for at vi fortsatt har 40 millioner i denne potten.

– Men blir det ikke lite forutsigbart for de som jublet for at denne ordningen kom og som tenkte at dette blir et jevnlig tilskudd?

– Jeg skjønner det, men samtidig må vi huske at dette er en helt ny ordning. Og det er fortsatt 40 millioner – det er ganske mye penger. Man får mye kultur for de 40 millionene.

– Ikke så mye som 150 millioner.

– Nei, det var 75.

– Joda, men 150 millioner var det flere organisasjoner ønsket for dette året.

– Jaja. Men det har aldri vært 150 millioner i ordningen. Jeg mener det er med på å løfte det regionale kulturfeltet. Det er ikke unaturlig at man ønsker mer penger Nå har vi levert et forslag, det er på 40, og det er det jeg kan forholde meg til. Så skal Stortinget få lov til å diskutere dette budsjettet selvfølgelig.

Det frie feltet: Sikkerhet gjennom stipender

At de sosiale rettighetene til frilansere og selvstendig næringsdrivende ikke ble styrket i årets statsbudsjett, er noe som fikk Creos forbundsleder Hans Ole Rian til å steile.

«Dette er – etter vårt syn – ett brudd på løftene fra den forrige regjeringsplattformen», uttalte han i en pressemelding.

Under pressekonferansen la Jaffery ekstra fokus på «det frie feltet» og regjeringens forslag til å styrke dansekunsten med ti millioner.

Det frie feltet er i hovedsak frilansere og selvstendig næringsdrivende.

Det sosiale sikkerhetsnettet, som Creo lenge har etterlyst en styrking av, tilfaller imidlertid Arbeids- og inkluderingsdepartementet (AID) og er sådan ikke Jafferys bord.

Men siden hun tok opp det frie feltet, spurte vi likevel om hun ville ta en prat med sin kollega i AID om vilkårene som mange musikere og dansekunstnere er opptatt av.

– Det vi må gjøre nå, er å jobbe med prinsippene for rimelig betaling – de delene som ligger i [stortingsmeldingen] Kunstnarkår, svarte Jaffery.

– Og så er jeg opptatt av at vi med stipendordningene og ved å løfte det frie feltet, gir mange kunstnere bedre sikkerhet.

Jaffery ønsker også å diskutere hva regjeringen kan gjøre for å etablere gode ordninger.

– Jeg skjønner at [AID] ikke ønsker å etablere noe annet ved siden av Nav-systemet – de mener det er godt nok. Så da må vi komme tilbake til hvordan vi, sammen med kunstnerne, kan lage strukturer som gir dem trygghet, god lønn å leve av, og god opptjening som gir rettigheter i livet for øvrig, avsluttet Jaffery.