1755 barn kan vinne komponistpris ⋆ Kontekst
KAN VINNE: Hedda og Julie fra Hosle skole i Bærum har levert bidrag til komposisjonskonkurransen Veslefrikk. Nå er de med i konkurransen om å vinne en drømmedag med Kork i Store studio, der de kan få spille sin egenkomponerte musikk med orkesteret.
KAN VINNE: Hedda og Julie fra Hosle skole i Bærum har levert bidrag til komposisjonskonkurransen Veslefrikk. Nå er de med i konkurransen om å vinne en drømmedag med Kork i Store studio, der de kan få spille sin egenkomponerte musikk med orkesteret. Foto: Anne M Odland

1755 barn kan vinne komponistpris

Hele 247 komposisjoner er sendt inn fra skoler over hele landet for å vinne Veslefrikk-prisen.

Veslefrikk-metoden og Veslefrikk-prisen ble lansert i høst som nye verktøy for å jobbe med komposisjon i musikkfaget. Initiativtaker og prosjektleder for satsningen, Eldar Skjørten, som selv er faglærer ved Eiksmarka skole i Bærum, er begeistret over at så mange har latt seg inspirere av materiellet. At det er sendt inn 247 komposisjoner fra skoler over hele landet til Veslefrikk-prisen, er langt flere enn prosjektlederen hadde forventet. Til sammen har 1755 skolebarn laget nesten åtte timer ny musikk.

– Vi har fått inn så mange bidrag at juryen måtte utvides med flere folk. Det var en slags «hyggelig krise», sier Skjørten.

11-åringene Hedda og Julie på Hosle skole i Bærum er blant skoleelevene som har sendt inn bidrag til konkurransen. De har komponert musikk om lykke.

– Det vanskeligste med å komponere var å bli enig på gruppa, sier Hedda.

– Og så var det litt vanskelig å huske hva vi komponerte den ene timen, før vi kunne fortsette med det uka etter. Vi måtte ta opp på telefonen vår og høre gjennom hva vi gjorde uka før, sier Julie.

Nå er de med i konkurransen om å vinne en drømmedag med Kork i Store studio. Vinnerne av komposisjonskonkurransen får spille sin egenkomponerte musikk med orkesteret.

Eldar Skjørten, som er initiativtaker og prosjektleder for den nye nasjonale satsningen på musikkfaget, har lenge sett med misunnelse på andre kollegaser som har nasjonale aktører i ryggen for satsninger i norsk og matte. Han er glad for endelig å kunne tilby ei kruttpakke til et av skolens minste fag.

– Vi har fått noen fantastiske tilbakemeldinger fra elever og lærere. Dette viser at det å komponere og være kreativ er en engasjerende innfallsvinkel til å jobbe med musikalske og kunstneriske prosesser i skolen. Skolene har rett og slett gjort en fantastisk innsats. Samtidig skal vi ikke underslå at materialet som er sendt inn også viser at en del føler at de er på utrygg grunn. Her har vi en jobb å gjøre med å gi lærere og elever prosesser som gjør at de føler seg trygge når de «kaster loss». Vi må også fortsette med å bygge kompetanse rundt komposisjon, og vi vil utvikle Veslefrikk videre, sier han.

Kunnskapsminister Torbjørn Røe Isaksen har takket ja til å dele ut Veslefrikkprisen 20. mars, og konserten strømmes på nett samme dag klokken 13.00.

Mer om Veslefrikk-konkurransen leser du i neste utgave av Musikkultur på papir