Vi vil se norske artister ⋆ Kontekst
Populære: Highasakite er et av flere norske band med en trofast fanskare. I vår solgte de ut Oslo spektrum. Framover er konsertkalenderen fullpakka.
Populære: Highasakite er et av flere norske band med en trofast fanskare. I vår solgte de ut Oslo spektrum. Framover er konsertkalenderen fullpakka. Foto: Tonje Thilesen (pressefoto)

Vi vil se norske artister

Konsertmarkedet er i vekst, viser tall fra TONO. Og de som tjener på det, er de norske artistene.

Hele 70 prosent av inntektene fra konserter i Norge gikk i 2016 til TONOs medlemmer, som er norske tekstforfattere og komponister. Organisasjonen melder om en økning på 17,5 prosent i konsertinntekter sammenlignet med året før. De totale inntektene fra konsertmarkedet beløp seg i 2016 til 70,6 millioner kroner.

– For det brede lag av norske opphavere er det konsertvirksomheten som gir de største og viktigste inntektene, noe som også henger sammen med at det først og fremst er norske artister nordmenn vil se, sier administrerende direktør i TONO, Cato Strøm, i en pressemelding.

TONO omsatte i fjor for 541,9 millioner kroner.

Radiospilling og strømming er andre inntektskilder for TONOs medlemmer, men sjøl om strømmeinntektene har økt, er det først og fremst de store hitmakerne som tjener på dette markedet.

– Strømmeinntektene er nok først og fremst merkbare hos dem som skriver hits, eller som har en stor og mye brukt back-katalog, sier Strøm.

Radio gir også gode inntekter, men her er nåløyet trangere og færre får ta del av kaka.