Unge pilegrimer i orgelsko ⋆ Kontekst
Orgelpilegrim: Jon Martin Høie er en av orgelpilegrimene som spilte i Nidarosdomen i forrige uke.
Orgelpilegrim: Jon Martin Høie er en av orgelpilegrimene som spilte i Nidarosdomen i forrige uke. Foto: Theodor With

Unge pilegrimer i orgelsko

Pilegrim i orgelsko er et nytt nasjonalt prosjekt som skal inspirere barn og orgelpedagoger. Det ble sjøsatt i Trondheim forrige uke, med orgelelever fra hele landet.

– Jeg tror absolutt opplegg som «Pilegrim i orgelsko» er viktig for rekrutteringsarbeidet til kirkemusikeryrket. Vi som har fått delta, har fått spille på det gjeveste orgelet i landet, og opplegget med komponist Nils Henrik Asheim har vært veldig spennende, sier deltaker Jon Martin Høie fra Lier.

Han har vært i Trondheim i tre dager med ti andre orgelspillende barn og ungdommer i alderen 8-19 år fra hele landet. Alle søkte om å få delta og ble plukket ut av Kirkerådet til å være med.

Opplegget består av tre dager workshop nå i mai, for så å komme tilbake i august og holde konsert. Til høsten vil en ny pulje barn og ungdommer få tilbud om samme opplegg.

En ny generasjon

– Pilegrim i orgelsko er et helt nytt opplegg i år, som skal inspirere både elevene, og de som underviser dem i orgel, sier Bjørn Vidar Ulvedalen.

Han driver orgelskole i Re i Vestfold og er en av lærerne og pådriverne i prosjektet, som betales av Kirkerådet.

– Vi må nå oppdra en helt ny generasjon i å undervise barn, det har vi ikke gjort før. Det betyr også at vi må stimulere komponister til å skrive musikk for aldersgruppen, og vi må inspirere alle fra sør til nord.

– Har dere lyktes i å få med elever fra hele landet?

– Ja, bortsett fra Oslo, der er det knapt orgelelever. Det er et stort behov for at flere organister begynner å undervise. Det er færre som underviser orgel nå enn for en tid tilbake, og noen har mange elever, mens andre ikke har noen. Vi må nå finne en helt ny måte å drive orgelundervisning på, og det haster, sier han.

Orgelpedagog: Bjørn Vidar Ulvedalen er pådriver for det nye opplegget til Kirkerådet, Pilegrim i orgelsko. Her fra orgelet i Oslo domkirke.
Orgelpedagog: Bjørn Vidar Ulvedalen er pådriver for det nye opplegget til Kirkerådet, Pilegrim i orgelsko. Her fra orgelet i Oslo domkirke. Foto: Privat

Sjøsettes

Han er glad Kirkerådet endelig kan sjøsette konseptet.

– Det er et konsertprosjekt, hvor elevene får nærme seg orgelet i eget tempo, og det skal inspirere lærere til å ha flere elever. Dette opplegget har tydeligvis truffet noe hos dem som fordeler penger. Det er det første prosjektet hvor Kirkerådet endelig er tungt inne i et prosjekt som skal hjelpe på rekrutteringsutfordringen. Det har vært et savn, sier Ulvedalen.

Alle elevene som deltar får dekket reise og opphold og betaler en lav egenandel hver.

– Hva kjennetegner en orgelpilegrim?

– Han er modig og nysgjerrig, beveger seg mot et mål, er med på workshop, reiser hjem og øver i noen måneder og kommer til pilegrimsmålet – Nidarosdomen – og holder konsert. For en orgelpilegrim er veien mot konsert vel så viktig som selve konserten. Når elevene reiser hjem fra Trondheim vet de hva de skal øve på til konserten i august, sier Ulvedalen.

Han understreker at elevene også får oppfølging underveis på hjemmebane, og at det er unikt for prosjektet.

I Nidarosdomen: Jon Martin Høie er med på den nasjonale satsingen Pilegrim i orgelsko. 
I Nidarosdomen: Jon Martin Høie er med på den nasjonale satsingen Pilegrim i orgelsko.  Foto: Theodor With

Det gjeveste orgelet

Deltaker Jon Martin Høie synes det har vært spesielt fint at elever i ulike aldre og på ulike nivåer har fått vært sammen.

– Det har vært veldig fint å få høre hverandre og få spille sammen. Og så har det vært veldig gøy å få prøve ut og improvisere over stykker Nils Henrik Asheim har skrevet for oss! Dette seminaret har gitt meg mer lyst til å bli kirkemusiker, selv om jeg ennå ikke har bestemt meg for om jeg skal takke ja til studieplassen ved Norges musikkhøgskole, sier 19-åringen.

– Føler du deg som en pilegrim i orgelsko?

– Vel, jeg har ikke reflektert så mye over det, men opplegget skjer jo i Nidarosdomen, som er et viktig sted for organister. Vi har fått spille på det gjeveste orgelet i landet, sier han.

– Hvordan mener du kirken kan få flere til å ville bli organister?

– Det er viktig at barn introduseres til instrumentet tidlig og at de slippes til i gudstjenester, at de får lov å være med å spille litt. Det er også viktig å få andre på egen alder som spiller. Og så tror jeg jo at det å ville bli organist eller kantor handler om å få et kall, og det er jo noe som må få vokse frem, sier Høie.