Tjuvstarter semesteret med soloundervisning ⋆ Kontekst
Kunstnerisk leder: Peter Herresthal har vært kuntsnerisk leder for Sommerakademi Voksenåsen de siste femten årene. Her gir han undervisning til en elev på kurset.
Kunstnerisk leder: Peter Herresthal har vært kuntsnerisk leder for Sommerakademi Voksenåsen de siste femten årene. Her gir han undervisning til en elev på kurset. Foto: Anne Myklebust Odland

Tjuvstarter semesteret med soloundervisning

Sommerakademi Voksenåsen har vokst seg stort i løpet av 20 år. I år starter 170 studenter semesteret med å få en-til-en undervisning i mesterklasser.

– Det er gøy å være i gang, selv om studiene først starter om en ukes tid, sier Nora Kvam fra Stavanger. Hun er en av 170 musikkstudenter som starter semesteret med kurs på Voksenåsen i Oslo. Hun er ferdig med videregående skole og skal begynne å studere musikk i Arvika. På veien dit får hun fem dagers intensiv undervisning på bratsj på Sommerakademi Voksenåsen, av blant annet professor Tim Frederiksen.

– Det er veldig inspirerende undervisning her. Siden jeg aldri har jobbet så intenst på instrumentet som jeg gjør nå, er det en fin måte å varme opp til studiene på, sier hun.

Fersk student: Nora Kvam ser fram til studiestart i Arvika. – Det er fint å tjuvstarte semesteret på Sommerakademiet på Voksenåsen, sier hun.
Fersk student: Nora Kvam ser fram til studiestart i Arvika. – Det er fint å tjuvstarte semesteret på Sommerakademiet på Voksenåsen, sier hun. Foto: Anne Myklebust Odland

Lytter til andre

I nærmest alle rom på Voksenåsen Kultur- og konferansehotell er det musikk. Undervisning og øving. Kurset er lagt opp med mesterklasser hele dagen, og når man selv ikke har timer, kan man lytte på andre. Nora synes hun får mye ut av å gå på andres undervisning.

– Man kan dra mye nyttig ut av å lytte på andre, særlig hvis andre jobber med de samme tekniske utfordringene som jeg gjør. Musikalsk utforming, frasering og hvordan lytte til pianostemmen er andre ting man kan lære av å høre på andres undervisning, sier hun.

– Hvordan er det når andre lytter på deg?

– Jeg blir litt nervøs, men samtidig skjerpet, så det er egentlig bra med publikum, sier hun.

Yngste deltaker: Victoria Lewis (15) er en av de yngste deltakerne på Sommerakademiet. Dette er et av fire kurs på totalt syv uker som hun er med på i sommerferien.
Yngste deltaker: Victoria Lewis (15) er en av de yngste deltakerne på Sommerakademiet. Dette er et av fire kurs på totalt syv uker som hun er med på i sommerferien. Foto: Anne Myklebust Odland

– Et solistisk kurs

Da sommerakademiet startet opp for 20 år siden var det 30 studenter med. Siden har det vokst i antall påmeldte. I år har akademiet opplevd stor pågang. Til 40 plasser på fiolin var det 60-70 søkere, og til 20 plasser på cello var det 40 søkere. Victoria Lewis er en av de yngste på strykekurset. 15-åringen har brukt hele sommerferien på å spille fiolin og skal begynne på musikklinjen på Edvard Munch videregående skole til høsten.

– Jeg satser på å være i bra spilleform til skolestart, sier hun og smiler.

Totalt bruker hun syv uker av sommerferien til kurs, fordelt på fire forskjellige kurs. Sommerakademiet på Voksenåsen er det tredje kurset så langt i sommer.

– Det finnes ikke noen bedre måte å bruke sommeren på enn på musikkurs! Her på Voksenåsen får jeg intense dager med fokus på meg selv som utøver. Dette er et mer solistisk kurs enn de andre jeg er med på. Jeg får virkelig så mye ut av det, både teknisk og musikalsk, sier Victoria.

– Du er en av de yngste, hvordan er det?

– Siden de fleste deltakerne er studenter, så er det jo et høyt nivå her. Det er virkelig noe å strekke seg etter og veldig inspirerende, sier Victoria.

Kunstnerisk leder: Peter Herresthal har vært kuntsnerisk leder for Sommerakademi Voksenåsen de siste femten årene. Her gir han undervisning til en elev på kurset.
Kunstnerisk leder: Peter Herresthal har vært kuntsnerisk leder for Sommerakademi Voksenåsen de siste femten årene. Her gir han undervisning til en elev på kurset. Foto: Anne Myklebust Odland

Formidabel utvikling

Hver dag gjennom uka prøver hun å få med seg flere mesterklasser. Dagen før lyttet hun på andres undervisning i fire timer, blant annet en celloklasse.

– Cellist Torleif Thedéen er en veldig flink pedagog. På timen snakket han om det å spille ulike stilarter, Mozart, Sjostakovitsj. Det lærte jeg mye av, selv om jeg er fiolinist, sier hun.

Kunstnerisk leder for kurset, Peter Herresthal, mener han ser en formidabel utvikling hos elevene i løpet av kursuka.

– De fleste kommer jo fra ferie, så det skjer mye i løpet av dagene de er her. Vi pleier å si at vi gir dem en skikkelig dusj undervisning før semesteret starter, sier han.

Unikt før kurset er at elevene ikke får en fast lærer gjennom perioden, men at de får timer med minst tre forskjellige lærere. Ideen er slik å gi dem mest mulig input og inspirasjon.

– Vi satser på å inspirerende dem skikkelig til skolestart, sier Herresthal.

Hyggelig start: Sonoko Miriam Shimano Welde (t.v) og Vilde Alme synes det er en fin måte å starte semesteret på Sommerakademiet på Voksenåsen.
– Cellolæreren min underviser på kurset, så det er fint å møtes her, planlegge høsten. Da blir det enklere å starte opp, sier Vilde, som er bachelor-student ved Barratt Due. 
Sonoko skal tilbake til studier i Berlin.
Hyggelig start: Sonoko Miriam Shimano Welde (t.v) og Vilde Alme synes det er en fin måte å starte semesteret på Sommerakademiet på Voksenåsen. – Cellolæreren min underviser på kurset, så det er fint å møtes her, planlegge høsten. Da blir det enklere å starte opp, sier Vilde, som er bachelor-student ved Barratt Due. Sonoko skal tilbake til studier i Berlin. Foto: Anne Myklebust Odland