TEST: Spill inn trommer på 1-2-3 med Yamaha EAD-10 ⋆ Kontekst
Fra kontoret: Marius Simonsen i sitt rette element, nemlig på scenen med Julie Bergan.
Fra kontoret: Marius Simonsen i sitt rette element, nemlig på scenen med Julie Bergan. Foto: Christian Bastiansen

TEST: Spill inn trommer på 1-2-3 med Yamaha EAD-10

En helt ny lydenhet som er enkel i bruk, koster lite og gjør det mulig å spille inn trommelyd uten styr. Er det mulig?

Er du lei av hundre mikrofoner på trommesettet, lydkort som ikke vil kommunisere med PC-en, kabelkjerv og styr? Løsningen kan være nærmere enn du tror.

Yamahas EAD-10 ble lansert under NAMM 2018. Dette er noe helt nytt – en enkel modul som tar opp lyden av trommesettet og legger på effekter som du velger. EAD-10 er den første i sitt slag, og vanskelig å sammenlikne med noe annet. Enheten består av to deler, en stereo-mikrofon/trigger-enhet og en hjerne. Vi slapp trommis Marius Simonsen løs på enheten. Han spiller til daglig med Julie Bergan, og er vant til elektronikk.

Enkel opprigg

EAD-10 er helt ny, men oppsettet er tilnærmet selvforklarende. Etter plugging må man sette inngangsvolum, og dette kan enten gjøres automatisk eller manuelt. Simonsen slår litt og vrir på bryteren som velger effekter.

– Det er lett å være kreativ her. Den er nesten ikke ute av esken før du kan begynne å skru og forske. Den er intuitiv og leken. Jeg fant Phil Collins-gaten og Stewart Copeland-ekkoet med en gang. Flere av effektene er rene, nøytrale klangprogrammer som gjør det veldig enkelt å få fin trommelyd på opptak nesten uten å gjøre noe som helst, sier Simonsen.

Grunnpakka: EAD-10 består av en hjerne (bildet) som kobles til en sensor som festes på storstromma.
Grunnpakka: EAD-10 består av en hjerne (bildet) som kobles til en sensor som festes på storstromma. Foto: Presse

EAD-10 fungerer ved at du fester mikrofon/trigger-enheten på stortromma. I prinsippet er dette en stereomikrofon med basstrommetrigger. Yamaha må ha gjort noe smart med lydbehandlingen, for stereoparet gir en ganske god balanse på settet. Tanken er nok primært at enheten skal brukes til opptak, men vi prøvde den også på sanganlegg. Det fungerte til en viss grad, selv om vi fikk litt feedback når vi skrudde opp.

Både opptak, øving og YouTube

I EAD-10-enheten finnes en rekke trommeeffekter som presets, men du kan også lagre egne innstillinger, nærmere bestemt har den 50 forhåndsinnstilte, og i tillegg kan du som bruker stille inn 200.

– Det er kult. Da blir den mer personlig. Men jeg finner ikke umiddelbart ut om man kan flytte effektene slik at de ligger i en ønsket rekkefølge. Det ville vært nødvendig for eventuell live-bruk og å skifte kjapt mellom låter og deres forskjellige innstillinger, sier Simonsen.

Marius Simmonsen viser EAD-10

EAD-10 har en øvingsfunksjon, som lar deg øve til lydfiler og, hvis ønskelig, spille inn trommer sammen med filene.

Klikket er enkelt å sette opp og du kan stille det inn til de underdelingene som måtte passe deg. Hvis du har et track som du vil øve til, kan du for eksempel manipulere tempo for bedre øving.

Ifølge manualen så kan app-en, som heter Rec’N’Share, forstå tempoet på importerte filer.

– App-en er veldig intuitiv, og har mange fine muligheter. Du kan for eksempel spille inn egne tromme-videofiler med audio fra EAD-10 og deretter enkelt redigere for å siden legge direkte ut på YouTube eller andre sosiale medier. Det er stas!

Hva skjer hvis jeg trykker her? Marius Simonsen har akkurat pakket EAD-10 ut av esken.
Hva skjer hvis jeg trykker her? Marius Simonsen har akkurat pakket EAD-10 ut av esken. Foto: Rune Eriksen

Hvis du spiller inn, kan du lagre filene på tre måter: enten direkte på boksen, på minnepinne via USB, eller rett på datamaskinen i det lydbehandlingsprogrammet (DAW) du måtte finne på å bruke.

– Det er veldig smart, for det interne minnet er ikke så stort og hvis du skulle glemme å lagre, så slettes fila når du slår av. Det fungerte veldig bra å spille inn via Logic, men når jeg skulle spille av filene, så fungerte syncen ikke like bra. Det var bare en enkel justering i etterkant, men likevel, sier Simonsen.

Filene du spiller inn er ikke avhengig av app eller proprietær programvare for å kunne brukes. De kan enkelt eksporteres for deretter å brukes i lydbehandlings- eller redigeringsprogram etter fritt ønske. Vær klar over er at app-en velger medium kvalitet på film når du åpner programmet, og det kan ofte være litt for lite.

Muligheter, men også begrensninger

Vi begynte med å si noe om hva EAD-10 er ment for. Simonsen er ganske klar på hvem som er den opplagte brukeren av verktøyet.

– Brukere er de som har begrenset budsjett, men som ønsker et kreativt verktøy for kjapt å finne trommesound til innspilling. Det spørs om det holder for profesjonell bruk, men hvis du skal lage demo og ønsker bra trommelyd uten å koble så veldig, er denne faktisk helt super. For meg var det kompressor, delay og gate som var de mest anvendbare effektene. Selv om det er noen morsomme elektroniske effekter, så var disse mer tøysete, sier Simonsen.

Se lydeksempler

I tillegg til stereomikrofonene og basstrommetrigger, kan du koble til tre pad-er, samt analog AUX inn.

– Du kan angi en annen effekt på ekstern-triggerne enn den du bruker på den medfølgende sensor-enheten. Da kan du begynne å bli kreativ. Jeg koblet til min Yamaha-pad og det gikk helt sømløst.

EAD-10 er åpenbart en morsom enhet å bruke. Den er liten og hendig, lett å plugge til og har mange muligheter til en lav pris. Ved innspilling er oppløsningen bare 16-bit/44.1kHz WAV. Det er i minste laget, men vil funke fint på demo/sosiale medier.

– Jeg er litt usikker på om lydfolk vil ta denne helt på alvor med en gang, men jeg kan se for meg prosjekter jeg jobber med, hvor den trolig vil funke på deler av musikken, sier Simonsen.

EAD-10 er et verktøy for demobruk, og vi sjekket ikke ut om enheten er følsom for overhøring fra andre instrumenter.

– Den er morsom og kreativ, og prisen er det ingenting å si på. Tenk på all rigging du slipper! Live er jeg mer usikker, og på et lite sted med sanganlegg, spørs det om den vil kunne løfte lyden høyt nok uten å feede, sier Simonsen.

Konklusjonen er positiv:

– Alt i alt er dette en morsom og sjarmerende liten sak.

Fra kontoret: Marius Simonsen i sitt rette element, nemlig på scenen med Julie Bergan.
Fra kontoret: Marius Simonsen i sitt rette element, nemlig på scenen med Julie Bergan. Foto: Christian Bastiansen

Tester Marius Simonsen

• Musiker og perkusjonist Marius Simonsen markerte seg først med bandet Montée.

• Han er utdannet ved LIPA og Norges musikkhøgskole, er bosatt i Oslo og fulltids utøvende og skapende musiker.

• Vinner av slagverkprisen Avedis Zildjian Prize (2005).

• Har de siste årene vært aktiv med en rekke artister, og er for tiden aktiv turnerende musiker med Julie Bergan.

Yamaha EAD-10

Pris: kr 6540,-.

Distributør:

Yamaha Scandinavia Norge