TEST: Den store skarptrommetesten ⋆ Kontekst
ALT SOM FINS: Her tester Snorre Stalheim Svenningsen med 21 skarptrommer.
ALT SOM FINS: Her tester Snorre Stalheim Svenningsen med 21 skarptrommer. Foto: Even Finsrud

TEST: Den store skarptrommetesten

Nerdemeteret pekte på rødt da vi tok med oss tjue skarptrommer og låste oss inne i øvingsrommet til Forsvarets Musikkorps Vestlandet for å finne ut om de var noe tess.

Som trommefaglig testperson tok vi med oss Snorre Stalheim Svenningsen, gruppeleder for slagverk ved Forsvarets Musikkorps Vestlandet.

– Sjelden å se så mange skarptrommer på en gang, sier Svenningsen mens vi lemper inn fra bilen. Tom Bjørkhaug fra Pro-Perc i Bergen har nesten tømt lageret og trukket i tråder for å gjøre testen så bred som mulig. For å avgrense valgte vi å satse på trommer med 14 tommer slagskinn med dybde mellom 5 og 7 tommer. Svenningsen brukte Cooperman Nick Petrella 5-stikker på hele testen.

Fagspråket

Trommefagspråk har stort sett importert engelske uttrykk. Trommeslagere sier rim eller hoop når de mener strammeringene oppe og nede på tromma, die-cast om rimmen når den er støpt og triple flange når de mener at rimmen er laget som et valset og presset metallbånd.

Vi går foran med nybrottsarbeid og satser på norsk språk, og beskriver rimmene enten som støpt eller valset. Andre sentrale faguttrykk er sarg, som er selve «trommesylinderen», og seider, som er de tynne trådene som ligger an mot underskinnet, og gir den karakteristiske skarptrommelyden.

Sort sump

Først ute i testen er Black Swamp Retrosonic, 6,5 tommer med støpt rim, kunststoff sarg og Evans skinn. Flere av modellene som retter seg inn mot det klassiske markedet har såkalte multiseider, det vil si at de har flere typer seider som kan justeres eller slås på og av individuelt.

– Denne har trøkk og fin respons helt ut mot kanten. Tromma synger mye, men i senter er det et stort dødpunkt, sier Svenningsen.

Denne modellen er den eneste hvor sargen kan åpnes opp, slik at tromma blir delt i to.

– Nå får den mer volum og større klang og blir aggressiv allerede ved mezzofortespill. Denne kan ta livet av folk. Moro! Men den mistet noe av artikulasjonen mot kanten, spesielt i de svakere dynamikkområdene.

Black Swamps Multisonic-modell er i aluminium med fem separate multiseider og støpt rim. I motsetning til Ludwigs klassiske Acrolite alu-skarp, er dette støpt aluminium. Skarper i dette materialet er kjent for tørr klang. Trommen er en 6,5-tommer og er utstyrt med Remo Ambassadorskinn.

– Denne er ikke fullt så sterk som den forrige, men det er flott respons helt ut mot kanten når metallseidene er på.

Snorre bytter til plastseider og tromman får en helt annen karakter.

– Nå blir det mer skinnlyd når du spiller mot kanten. Plastseider gir mer trøkk og gjør tromma mer artikulert. Den har ikke så mye volum som de forrige, men det er ikke alltid det er ønskelig. Denne er fin til saler som dyrker tørre klanger.

Majestetisk

Nederlandske Majestic har satset stort på klassisk slagverk og lager også melodisk slagverk og pauker. Vi tar for oss to av deres trommer. Først Prophonic-modellen i lønn, 6,5 tommer med Remo Renaissance Ambassador-skinn.

– Denne er meget distinkt og så langt best på svake partier. Når du spiller sterkere, mister den litt av varmen. Tromma er aggressiv med stort spenn i klangkarakteren. Det er bra, for jeg er opptatt av å kunne spille mange stilarter. Mekanikken er meget brukervennlig og denne tromma viser for alvor at multiseider har noe for seg. Den låter best med alle på, sier Svenningsen.

Majestics Concert-modell er også en lønnetromme, med nesten halvparten så tykk sarg som Prophonic. Den er 6,5 tommer dyp, har en enkel seidemekanikk, og også denne har Remo Renaissance Ambassador-skinn.

– Denne er litt spesiell, for rim’en er i utgangspunktet en vanlig valset type, men denne er bøyd innover. Den endrer karakter fra du virvler til du spiller vanlig og det er dårlig respons mot kanten, men det justerer jeg med mekanikken. Jeg mister også seiderespons mot midten, så jeg må gjøre et kompromiss på seideinnstilling. Men tromma låter fint og er lett å jobbe med. Den er nesten halve prisen av den andre Majestic-modellen, så du får det du betaler for. Disse trommene låter best med høyt stemt slagskinn og med underskinnet et lite intervall lavere, sier Svenningsen.

Grover

Grover G3 er en modell fra en av USAs mest profilerte trommeprodusenter som satser på det klassiske markedet. De er mest kjent for sine kvalitetsseider. G3 er en 6,5 tommer dyp lønnetromme som er utstyrt med multiseider som styres med én bryter, den har støpt rim og Remo Renaissance Diplomat-skinn.

– Den spiller veldig åpent, men den er ikke så varm eller klangfull som Majestic. Uten seidene på, er den også noe mindre klangrik i lyden enn de andre. Til å være et firma som satser på det klassiske markedet, synes jeg denne var litt for kald i klangen. I hvert fall i forhold til Majestic, sier Svenningsen.

Gammel kjenning

Japanske Pearl er kanskje mer kjent for at Peter Criss spiller på dem, men deres klassiske linje er respektert. Vi tok for oss to dype og to flate modeller. Først blant de dype er Pearl Philharmonic PHP 1465. Tromma er i lønn, 6,5 tommer dyp, multiseider med én bryter og har Remo Renaissance Diplomat-skinn.

– Denne låter fint uten seider, sier Svenningsen. Dét er viktig å sjekke for å få et inntrykk av klangen i selve tromma.

– Denne gir klart best respons, så langt. Den er distinkt og har utrolig bra respons mot kanten. Kanskje litt trang i lyden. Tromma er svært tørr, men den er lettspilt og jeg vil anta at dette er en meget bra studentmodell, sier Svenningsen.

Pearl Philharmonic PHM 1465 er en heltre lønnetromme med støpt rim og multiseider med én bryter. Dette er en ganske dyr tromme som her er utstyrt med naturskinn.

– Denne er meget spesiell. Jeg er usikker på om man helt får valuta for pengene. Naturskinnet gjør den tørrere og mer distinkt. Det blir færre overtoner og det er mer behagelig å spille på et slikt skinn. Aberet er at man må stemme naturskinn hele tiden.

Når vi setter på et kunstskinn, får tromma en varmere klang.

– Denne tromma klinger mye, og det er styrken. Hvis du demper bort denne klangen, så fjerner du fra tromma nettopp det du betaler for.

Gammel kjenning 2

Etter litt luft i nesa og rensing av ører og hoder for snatrende seks-slagsvirvler, tok vi fram amerikanske Noble & Cooley SS-Classic. Det er et firma med lange historiske aner. Dette er en lønnemodell med standard seider og enkel mekanisme, hele syv tommer dyp, utstyrt med støpt rim og Remo Suede Ambassador-skinn.

– Denne tålte godt å bli virvlet på og den har en varm klang. Men siden denne kun har én standardseide, så tror jeg den mister noe av det distinkte. Men til tross for det, er den krisp og behagelig og jeg klarte ikke å kvele dynamikken i den. Den er meget åpen og den følger med i hele dynamikkspekteret. Jeg opplever den som litt utydelig mot kanten, men det skyldes kanskje seidene? Denne likte jeg godt, sier Svenningsen.

Tysk

Tyske Sonor er mest kjent for sine trommesett, men i prinsippet er det ingen forskjell mellom skarptrommer laget for trommesett og trommer laget til symfoniorkestre. Modellen som her ble testet, heter SQ2 og er laget i et lønn/bjørk-laminat, er 6,5 tommer dyp med støpt rim, en standardseide, og er utstyrt med Remo Ambassador.

– Det er veldig fin respons, helt fra mezzoforte og opp. Litt grøtete seidelyd, så jeg tror jeg ville ha byttet seider på denne. Men den er kjempefin ut mot kanten. Av de jeg har prøvd så langt, er denne mest åpen uten seider og den kveles ikke når man spiller sterkt. I det svakere dynamikkområdet er den delikat.

Eksotisk

Amerikanske Ludwig er kanskje verdens mest berømte trommemerke, og vi tok for oss deres Classic Maple Exotic modell. Det er en 6,5 tommer lønnetromme, med støpt rim, enkel seidemekanisme med Puresound-seider og Remo Ambassador-skinn. Et klassisk oppsett, altså.

– Tromma tåler masse juling, men i forhold til andre vi har testet, har den ikke så mye respons mot kanten. Den har masse klang.

For å korte ned klangen, strammet vi skinnet opp en halv omdreining.

– Da ble responsen mye bedre. Dette er mye tromme for pengene og den tåler å stemmes høyt.

Gammel kjenning 3

Ludwigs Black Beauty-modell har vært et sikleobjekt for alle trommeslagere siden den ble lansert på tjuetallet. Dette er en 6,5 tommer messingtromme med valsede rim’er og et Ludwig Medium Coated skinn. Tromma er utstyrt med en enkel, litt gammelmodig P85-mekanikk.

– Den låter kanskje litt mye rock’n’roll? Men den er mørk og samtidig åpen med fin kantrespons. Jeg vil si at den svarer litt dårlig på ekstremt svak dynamikk. Det hjelper hvis jeg åpner opp seidene, men da blir den utydelig når du spiller sterkt. Det skyldes nok det gamle patentet på seidemekanismen. Denne passer nok bedre til trommesett, men på den annen side har disse vært brukt av orkestre, med hell, i mange år.

Enda mer Ludwig

Den tredje modellen fra Ludwig er en Super Sensitive som har nesten like høy klassikerstatus som BB. Dette er en 6,5-tommers bronse-skarp med Super Sensitive-mekanikk, støpt rim og Ludwig Medium Coated-skinn.

– Tung og deilig! Bronsen er tørrere enn messing, hører jeg. Det er merkelig at den har støpt rim, for disse er normalt utstyrt med valsede. Det er merkelig at underrimmen ikke er åpen, for når du slår av seidene, så blir de stoppet og følgelig forlater de ikke skinnet helt. Denne har noen retroegenskaper. Den er veldig sensitiv mot kanten slik de gamle Super Sensitive-modellene fra Ludwig er. Den er noe trangere enn messing, men mer åpen enn aluminium. Karakteren er lys og tørr, men den henger ikke helt med i den midtre del av dynamikken. Der er den litt utydelig, men til gjengjeld er den bra når du drar til, sier Svenningsen.

Bly

Drum Workshops kobberskarp, DRVP 6514SPC, er ikke laget i bly (naturlig nok), men den er tung som bly. Vi snakker 6,5 tommer støpt kobber med valset rim og en standard seidemekanikk med såkalt «Preset tension»-stramming. Skinnet er Remo Ambassador.

– Oi! Ikke noe å marsjere med. Den er litt død i midtregistret, og låter rett og slett litt bøtte. «Preset tension»-strammingen er ikke en multiseide, men du kan forhåndsinnstille flere stramminger slik at du enkelt kan bytte følsomhet på en og samme seide. På mellomstrammingen er det fin følsomhet mot kanten, men klangen er litt død i det sterke registret. Men den har voldsomt trøkk. Jeg opplever også dette som primært en trommesett-, rock’n’roll-skarp. I denne sammenhengen er det denne jeg har likt minst.

Til Japan

Vi flytter fokuset til litt flatere trommer. Yamaha lager det meste, og klassiske skarptrommer er intet unntak. Yamaha Concert BSM-1450 er laget etter spesifikasjoner fra Franz Schindlbeck ved Berlinfilharmonien. Dette er en 5 tommers lønnetromme med støpt rim med standard enkelseidemekanikk og naturskinn.

– Nå snakker vi old school! Meget varm klang og det liker jeg godt. Kanskje ikke helt sensitiv ved tre p’er, men den tåler til gjengjeld at jeg trår til en del og klangen er behagelig. Pearl-tromma er nok mer distinkt, men denne låter større enn den ser ut. Yamaha har helt tydelig laget denne for å imøtekomme et tydelig klangideal. Den har en del mer volum uten seider på, men noen av seidebånda spriket i alle retninger og det gjorde at de ikke ble frigjort fra underskinnet.

Utakt er verdens lønn

Majestic er de senere år blitt store innen klassisk slagverk. Deres MPS 1450 MB, 5 tommer lønnetromme, har 12 millimeter tykk sarg, fire multiseider, støpt rim og Remo Renaissance Ambassador-skinn.

– Her må jeg etterjustere ganske mye, for den hadde en ukontrollert seidesus. Den er ikke fullt så tørr som valnøttmodellen og den tåler mer juling. Selv om mekanikken er brukervennlig, vil du bruke tid på å justere. Men når du finner din favorittinnstilling, så funker det.

Majestics multiseider har hele 17 justeringspunkter. Kanskje litt mye for den som ikke er glad i å skru?

– Alt i alt av de to siste, så liker jeg den med tynn sarg best. Men det er subjektivt, for lønnemodellen er en flott tromme det og. Denne tromma har respons hele veien òg gir seg ikke.

Majestic MPS 1455 WA er en 5,5 tommer modell med 5,1 millimeter valnøttre og sarg med forsterkerringer. Den har fire multiseider, støpt rim og er utstyrt med Remo Renaissance Ambassador.

– Tromma har en stor og mørk klang med fylde. Det er stor forskjell på lyden når man bytter fra en type seide til en annen, og i likhet med de andre Majestic-modellene, fungerer den best når man kombinerer seidetyper. Den gir seg litt når du spiller med ekstrem sterk, russisk Sjostakovitsj-styrke. Modellen åpner seg veldig når du slår av seidene.

Tynn lønn

Siste Majestic-modellen er en 5 millimeter lønnetromme som heter MCS 1450 MA. Den har en noe spesiell valset rim, enkel standard seidemekanisme og Remo Renaissance Ambassador-skinn.

– Når du har en enkel seide, må du gjøre et kompromiss på innstillingen av dem fordi disse seidene henger litt igjen når du spiller sterkt. Det var ikke noe problem på de dypere modellene. Denne er litt død i klangen når du spiller midt på skinnet, men ellers en helt fin tromme.

Pearl

Pearl Philharmonic PHP 1450 er en standard 5 tommers lønnetromme med multiseider som styres av én spak. Den har støpt rim og Remo Renaissance Diplomat-skinn.

– Litt vittig at denne låter større enn Pearls dypere storebror. Det er mye klang i denne tromma. Den åpner godt opp når du tar av seidene, og jeg ville heller brukt denne framfor den dype. Tromma har god respons hele veien opp.

Pearl Symphonic Concert CRP-1465 er nok en 6,5 tommer dyp og 7,5 millimeter tykk (hvor ble det av deg, metriske standard?) lønnetromme, men denne kommer med valset rim. Seidemekanikken er enkel, standard med to bånd i plast og stål og Remo Renaissance Diplomat-skinn.

– Jeg opplever denne som litt trang i det sterkeste dynamikkområdet, men den er også mye mer åpen uten seider enn med. Mellomregistret er fint, men det er lite fylde i klangen og den er kanskje rett og slett litt… kald? Men fin følsomhet i svakere områder.

Sonor røst

Sonors andre modell i testen er en skarptromme laget spesifikt for det klassiske markedet. Den heter Sonor Symphony SY 405 MS og er en 5 tommer messingskarp med standard, enkel seidemekanikk. Den er utstyrt med en litt spesiell, gammel type rim (single flanged) hvor stemmeskruene er festet med kroker. Leveres med Remo Ambassador-skinn med Sonor-logo.

– Denne er veldig sensitiv og lettspilt i det svake dynamikkområdet. Likevel tåler den mye juling. Den er litt trang i fortissimo med seidene på, men åpner veldig opp når du løsner dem. Modellen er nok mer egnet for trommesett, for den er litt for lite distinkt til klassisk bruk, selv om det er en meget fin tromme.

Snorres «liker-liste»

– Det er vanskelig å plukke ut favoritter, siden det kommer veldig an på hva man skal framføre, men her er et forsøk:

1) Pearl Philharmonic PHP 1450, er «best in show». Den kan brukes til alt innen den klassiske tradisjonen.

2) Black Swamp Retrosonic, fordi den er så ekstrem. Den har ingen hemninger.

3) Ludwigs exotic maple 14 x 6,5 med støpt rim og puresound-seider, fordi den har flott klang og er mye tromme for pengene.

4) Majestic Prophonic 6,5, fordi dette er en allbrukstromme med fin, mørk klang.

Skarptrommer

Hva:

Skarptrommer til klassisk bruk 

For hvem:

Slagverkere i symfoniorkestre, korps, brassband m.m.

Hvorfor:

Mange modeller på markedet