T-skjorter og oljehyre – dagens bandsuvenirer ⋆ Kontekst
Merchpoint: Kristian Kallevik i Digertrykk bekrefter at bandsuvenirer blir stadig viktigere.
Merchpoint: Kristian Kallevik i Digertrykk bekrefter at bandsuvenirer blir stadig viktigere. Foto: Even Finsrud

T-skjorter og oljehyre – dagens bandsuvenirer

HJELP OG NYTTE: Bandsuvenirer kan være mye mer enn logo på en t-skjorte. Senjahopen har delt ut klepp og samarbeider med det lokale fotballaget.

God merch handler om å gi fansen en sjanse til å fortelle hvem de holder med, hvor de tilhører. Det handler selvsagt om markedsføring og det å etablere en ny inntektskilde, men det er båndet det skaper mellom artist og fans som ligger i bunnen.

– Det er viktig at merch-en resonnerer med ditt budskap. Den bør fortelle din historie og hvis det samtidig blir en snakkis, er jo det gull verdt, sier daglig leder i Digertrykk, Kristian Kallevik.

Han fortsetter med eksempler som han mener har fått til dette.

– Et meget godt eksempel er Burzums lighter med Fantoft kirke på og t-skjorta med påskriften, «Coming to a church near you». Den snakkes det om fortsatt. Kynisk, men effektiv. Andre gode eksempler er Daniel Kvammens «Du fortenar ein som meg»-genser og Hjerteslags «Ikkje tenk på det»-genser.

Passe til egen identitet

Digertrykk produserer merch for en rekke artister, management og plateselskap, og Kallevik forteller at mange vil at merchen skal uttrykke mye mer enn bare markedsføring av artisten.

– For mange er det viktig at produktene er etiske, at de viser at artisten tenker stort. Det handler om å velge økologiske produkter, at man kjenner opphavet og stoffkvalitet, bruker fair trade og en rekke slike krav.

Miljø- og rettferdighetsaspektet ved merch blir viktigere og viktigere, i hvertfall innenfor visse sjangre.

Hva slags produkter artistene vil markere seg med har også endret seg.

– For ti år siden var det t-skjorta som var enerådende, men den har mistet sin posisjon. I dag er det en rekke produkter man kan velge blant, derfor er det blir enda viktigere for artisten, enten man er ny eller etablert, er seg bevisst egen identitet, og at produktene passer til den. Kanskje du skal ha brilleglasspuss eller slåbrok med bandnavnet ditt på. Eller kanskje ikke, flirer Kallevig.

Han legger til at fysisk musikk oftere er en del av merch-bildet.

– Managementet er i stadig større grad de som står for produksjon av CD og LP og vi, som også har Platebutikken Tiger, ser at rollen som det rene plateselskapet hadde, gjerne er håndtert av management i dag og følgelig ser på dette som merch og ikke et selvstendig produkt, sier Kallevik.

Bruker den nordnorske identiteten

Et av Norges mest velrenommerte kult-band, Senjahopen, har et velutviklet merch-opplegg, og er bevisst på å bygge det ut fra egen identitet. De fikk tegnet en logo, og den dannet etterhvert grunnlag for en hel verden av merch.

– I begynnelsen var det art by accident, som vi sier nordpå, sier gitarist og sanger, Henrik Sandnes og ler.

Logoen han viser til er den klassiske livbøyen rundt en hodeskalle med sydvest.

– Først var det nok en del utflytta nordlendinger som ønsket å melde hvor de kom fra: Vi er fra provinsen og fuck you! De første t-skjortene gikk som varmt hvetebrød, og det ga oss et overskudd til å utvikle greia stein på stein.

Ikke sen, men Senja: Senjahopen traff blinken med denne logoen.
Ikke sen, men Senja: Senjahopen traff blinken med denne logoen. Foto: Presse

Senjahopen har tatt navnet sitt fra et fiskevær utenfor Senja, og tilknytningen trigger kreativitet.

– Det ramsalte og maritime med tekster fra et nordnorsk tekstunivers appellerer ofte til folk. Vi er eid litt av alle. Våre fans har nok et tyngdepunkt blant folk fra Nord Norge som bor over hele landet. Man må bo borte for å få hjemlengsel, sier Sandnes.

Hva er merch idag?

Hva som er merch har utvikla seg, og hva slags produkter du skal velge er også avhengig av hvem som er dine fans.

– Vi ser at hettegensere og t-skjorter funker like bra mot fjortiser som folk på 40 pluss. Jeg mener at t-skjorta er merch-produkt nummer én, selv om det kommer nye produkter og nye generasjoner, sier Knut Akselsen i KissAss Merchandise.

– Men de unge har også sine egne preferanser, som for eksempel mobilting, bilder, nøkkelringer. Mange norske band har vært veldig flinke på merch: Motorpsycho, Seigmen og Turbonegro har alltid hatt mye gode produkter. I dag er Karpe veldig bra og de har mange særegne ting som sokker, oppblåsbar Montebello gris, slipperser og skuldervesker i tillegg til de vanlige produktene. Det viser bare at kun kreativiteten setter grenser.

Alt kan være merch

For Senjahopen er spesialtilpasning helt sentralt, og det gjør det enklere å være kreativ.

– Vi har knyttet spesiell merch opp mot plateutgivelser i begrenset opplag, sier Sandnes.

– De første hundre eksemplarene av den andre skiva kom med en såkalt klepp, som du bruker for å få fisken opp av vannet. Navnet til bandet var svidd inn på skaftet. På den neste skiva tok vi kontakt med et firma som lager oljelenser og fikk dem til å lage en firkanta oljehyre som passet eksakt til vinylen og som hadde vår logo på.

Noen ganger skjer ting av seg selv og skjebnen grep inn i form av et fotballag.

– Balstad IL i fjerde divisjon tok kontakt og ønsket å lage fotballdrakter med vår logo på. Det synes vi er helt topp, så neste plagg ut er en fotballtrøye med Balstad IL og oss på. Laget spiller i draktene, fansen kan kjøpe dem. Vi har også båtflagg med logoen på og det er litt gøy for ingen av oss er båtfolk, men det hører med i mytologien.

Råd om merch

• Merchen må speile hvem du er

• Vær kreativ. Du må skille deg ut

• Vær bevisst på hvem fansen er