– Seier for musikkfaget i skolen ⋆ Kontekst
Musikkens plass i skolen: MFO jubler for nytt vedtak i Stortinget. Her fra en musikktime på Solheim skole i Lørenskog, hvor kulturskolens lærere bidrar. (Illustrasjonsfoto)
Musikkens plass i skolen: MFO jubler for nytt vedtak i Stortinget. Her fra en musikktime på Solheim skole i Lørenskog, hvor kulturskolens lærere bidrar. (Illustrasjonsfoto) Foto: Anne Myklebust Odland (arkivfoto)

– Seier for musikkfaget i skolen

– Dette er med på å sikre kompetente musikklærere i skolen, sier MFO-leder Hans Ole Rian, om et sylferskt vedtak i Stortinget.

En bachelor i praktiske og estetiske fag skal kvalifisere for opptak til praktisk-pedagogisk utdanning (PPU). Dette er hovedbudskapet i et forslag som vil bli vedtatt i Stortinget. Flertallet er sikra gjennom Ap, SV, Sp og Krf. MFO har vært en pådriver for å få det igjennom, og Hans Ole Rian betegner det som en seier.

– Hvorfor er dette et godt tiltak for å sikre kvalifiserte lærere i fag som musikk?

– Fordi studentene som nå skal ut å undervise i skolen vil ha et minimum på 180 studiepoeng i musikk. Det er dette de får gjennom en bachelor i praktiske og estetiske fag. Vi veit at halvparten av lærerne som underviser i musikk i skolen ikke har ett eneste studiepoeng i faget, sier Rian.

Les også: Sviktende musikkundervisning i skolen er et alvorlig demokratisk problem

Kravet om master ble en akilleshæl

Litt historikk: I 2015 satte regjeringen et krav om at man må ha mastergrad for å kunne ta PPU. Den gang ble det gjort et unntak for de praktiske og estetiske fagene, men dette var altså bare midlertidig.

Alle lærere må ha PPU dersom de skal få fast ansettelse. Argumentet for å innføre krav om master, var at dette ville heve nivået på lærerne. Fagmiljøene innafor de praktiske og estetiske fagene var kritiske av flere grunner. Én av dem var at en bachelor i praktiske og estetiske fag gir høyere kompetanse i disse fagene enn en vanlig lærerstudent får i basisfagene. En bachelorstudent i praktisk-estetiske fag får 180 studiepoeng i et av disse fagene over tre år, mens lærerstudenter får 30 til 60 studiepoeng over tre år i de fagene de skal undervise i.

Les også: Voksen skole er en av få som satser på sang

Artikkelen fortsetter under bildet

Foto:

Nøkkelpersoner i lokalmiljøet

Hans Ole Rian vil at de som underviser musikk i skolen skal ha så høy og bred kompetanse som mulig, og er enig i at en master er det ideelle, men:

– Jeg vil heller ha kandidater med 180 studiepoeng i musikk, enn å ha kandidater som ikke har noen studiepoeng i det hele tatt, slik situasjonen er mange steder i dag. Mange av dem som har en bachelor i praktiske og estetiske fag, tar dessuten en master etterpå, når de har vært ute i skoleverket en stund. Dette er folk som ofte har delte jobber mellom skole og kulturskole, og som er svært viktige i sine lokalmiljøer, påpeker Rian.

– Men hva skal dere gjøre med de lærerne som allerede er ute i skolen uten noen form for utdanning i musikk?

– Vi veit at mange tar etterutdanning. Det finnes en del samlingsbaserte studier, og så håper vi at kompetansekravene økes i de praktiske og estetiske fagene, slik at det blir de samme kravene i disse fagene som i norsk, matte og engelsk, sier Rian.

– Det er neste kampsak for MFO i dette feltet?

– Ja.

Les også: Kunstfag for bedre mental helse