Sangeksamen på Zoom ⋆ Kontekst
Zoom-eksamen: 29. april hadde sangstudentene til Guro von Germeten (øverst til høyre) sangeksamen via Zoom. Læreren er imponert over studentene Synne Haagensen Haga, Andreas Mørland, Jonathan Førland, Jenny Anine Haakonsen Saastad og Anna Braathen Sælen.
Zoom-eksamen: 29. april hadde sangstudentene til Guro von Germeten (øverst til høyre) sangeksamen via Zoom. Læreren er imponert over studentene Synne Haagensen Haga, Andreas Mørland, Jonathan Førland, Jenny Anine Haakonsen Saastad og Anna Braathen Sælen. Foto: Privat

Sangeksamen på Zoom

TEMA: Det ble en litt annerledes sangeksamen på Musikkteaterhøyskolen i år. Lærer Guro von Germeten er imponert over hvordan studentene har takla den digitale eksamensformen.

– Å synge over Zoom er jo en veldig kunstig situasjon, men det er også en situasjon som krever mot – det å tørre å stå aleine på en hybel og formidle. Mitt inntrykk er at studentene har vokst på denne erfaringen, de har måttet eie rommet, sjøl om de ikke får den direkte responsen som en levende sal gir, sier Guro von Germeten.

Hun er sanger, timelærer i sang ved Høyskolen Kristiania – Musikkteaterhøyskolen, og stipendiat ved Musikkhøgskolen.

– En økt bevissthet om film som medium

Å jobbe med formidling digitalt er ikke en helt irrelevant erfaring å ha med seg for en framtidig musikalartist. Såkalt self tape, å spille inn seg sjøl, er en form som brukes ved mange auditions, særlig i USA, men også i Norge.

– Studentene har måttet forholde seg til film som arbeidsverktøy, det har gitt en økt bevissthet om mediet. Det har vært gøy å se hvordan de har begynt å leke seg med det, forteller Guro, og utdyper at studentene blant annet har brukt kameraplassering for å understreke handling og stemning i sangene.

– Ekstra læringsutbytte

Guro underviser fem sangstudenter på andreåret ved Musikkteaterhøyskolen. Arbeidskravene til vårens Zoom-eksamen har vært de samme som til en vanlig sangeksamen. Men vurderingen er endra fra karaktersetting til «bestått» og «ikke-bestått». Alle får dessuten en grundig tilbakemelding på den digitale prestasjonen. Noen utfordringer har det selvsagt vært:

– Vi har for eksempel ikke kunnet bruke pianist. Vi har derfor fått spilt inn akkompagnementet, og brukt det som et backing track. Men så er det altså sånn at Zoom oppfatter et innspilt akustisk piano som mindre støy enn et elpiano, forteller Guro.

Dette, sammen med tidvis ustabile linjer og uforutsigbar komprimering, gjør at det er utfordrende å vurdere alle musikalske parametre like grundig.

– Jeg er derfor veldig glad for at vi fikk karaktersettingen omgjort til «bestått» og «ikke-bestått». Sjøl om jeg ikke ville ha bytta ut den vanlige eksamensformen med Zoom i framtida, tror jeg denne erfaringen har gitt studentene et ekstra læringsutbytte, sier Guro.