Produsentlegende maner studioene til kreative løsninger ⋆ Kontekst
Foto:

Produsentlegende maner studioene til kreative løsninger

Den amerikanske produsent-legenden Leslie Ann Jones vil ikke love musikkprodusentene en lys framtid. – Det ville vært like idiotisk som Donald Trumps lovnad om gode tider for kullgruvearbeidere, sier hun.

– Donald Trump skaper falsk optimisme ved å love gode tider i kullindustrien. Jeg vil ikke gjøre det samme for musikkprodusentene. De må heller være kreative og tenke nytt for å berge sin egen bransje, sier Leslie Ann Jones. Kvinnen som blir kalt en legende i platearbeiderbransjen er for tiden på besøk i Norge. Musikkultur møter henne under et seminar med lydgruppa på NRK Marienlyst. Ett av punktene på programmet er å diskutere lydstudioenes framtid, nå når mye av den mest innbringende musikken blir produsert på en laptop hjemme.

– Nå gjelder det å ikke grave seg ned i en depresjon over dårlig lydkvalitet på Youtube. Glem «gode gamle dager». Finn heller nye kreative måter å bruke studioene på. Tenk utradisjonelt, sier Jones.

40 år i bransjen

Har du sett TV-serien House of Cards? Da har du hørt resultatet av arbeidet til Leslie Ann Jones. Det samme har du hvis du har spilt Star Wars-dataspill eller sett filmen Apokalypse Nå. Veteranen fra California har tre Grammy-priser på peishylla, og har jobbet med artister som Santana, B.B. King, the Kronos Quartet, Bobby McFerrin, Miles Davis og Herbie Hancock. I dag er hun leder for Skywalker Sounds enorme studio utenfor San Fransisco, der hun er produsent på filmmusikk- og plateinnspillinger.

– Store orkestre er avhengige av store studioer, så vi er i en særstilling. Det er verre for de mindre studioene i San Fransisco-området. Mange av dem har dessverre forsvunnet, og det er krevende tider for musikkprodusenter, forteller Jones.

Foto:

Billig musikk tjener mest

Slik er det også for bransjen her i Norge. Det er den ett og et halvt år unge Platearbeiderforeningen som har invitert legenden hit for å holde seminarer og, ikke minst snakke om framtiden.

– Det er i strømmemarkedet pengene ligger nå, og det blir enn så lenge styrt av de yngste brukerne, sier Chris Sansom. Han leder foreningen sammen med Morgan Nicolaysen. De mener platearbeidere bare må ta inn over seg at det er Elektronisk dansemusikk (EDM) som får flest klikk for tiden og drar inn mest penger. Musikk som ofte blir produsert av artistene selv og på svært lave budsjetter.

– Vi må stå sammen med musikerne og artistene, sier Nicolaysen.

– De må forstå at kvalitet koster, og vi må forstå at det er blitt billigere å produsere innenfor enkelte sjangere. Hvis vi samarbeider og jobber mer på dugnad en periode kommer det til å løsne, vi får flyttet flere produksjoner hjem til Norge igjen og ballen begynner å rulle.

Platearbeiderforeningen anbefaler også at små studioer slår seg sammen i ett og samme lokale. De mener Tanken Studios i Sandvika er et godt eksempel på hvordan det å samle miljøet og flere funksjoner på ett sted, øker kompetanse og kundemasse.

Frustrerende tider

Etter samtalen mellom Leslie Ann Jones og de norske bransjeaktørene å dømme, er det ingen tvil om at det er utfordrende tider for musikkprodusenter og lydarbeidere. Blant deltakerne finner vi Morten Lindberg, flere ganger Grammy-nominert musikkprodusent og lydtekniker, og grunnlegger av det klassiske labelet 2L.

– Det viktigste nå er å ta vare på all kompetansen som ligger i det norske miljøet, sier Lindberg. Han og flere andre uttrykker fortvilelse over lydkvaliteten på strømmetjenester som Youtube og Spotify. Enkelte har opplevd monolyd hos en av de største TV-tjenestene. Et annet problem som blir nevnt er at større og billigere studioer i England stikker av med mange norske innspillinger av musikk til reklame, TV og film.

Foto:

– Det er frustrerende tider. Kvalitet er ikke lenger etterspurt og alt skal være fort gjort, enkelt og billig. Men nå ser vi en tendens til at de store plateselskapene trenger tilgang til mer høyoppløselige lydfiler. Kanskje har de glemt å ta vare på dem selv og da må de henvende seg til studioene, sier Morten Lindberg.

Manglende respekt

– Vi kunne satt oss ned og deppa over dette, men vi velger å se på den tiden vi lever i som spennende, med nye teknologiske muligheter og nye måter å jobbe på. Nå håper vi studiobransjen, musikerne og plateselskapene kan stå samlet for å finne nye løsninger, sier Chris Sansom i Platearbeiderforeningen.

– Det kan godt hende vi er inne i en syklus og at artistene kommer til å etterspørre studio-kvalitet igjen, men jeg tør ikke love noe, sier Leslie Ann Jones. Produsenten har over 40 års erfaring og har vært med på mange opp- og nedturer.

– Det er bare en ting å gjøre. Bevise verdien av godt håndtverk. Det er en manglende respekt for teknologi og kompetanse i både musikk-, radio- og TV-bransjen for tiden. Dette må vi snu, sier veteranen.