Pandemien: Publikum er blitt mer avventende til å delta i kulturliv, sier undersøkelse fra Kulturrådet ⋆ Kontekst
Innsikt: Monica Larsson, leder Kulturrådets kulturøkonomiprosjekt, er glad for all ny kunnskap om publikums reaksjoner på pandemien.
Innsikt: Monica Larsson, leder Kulturrådets kulturøkonomiprosjekt, er glad for all ny kunnskap om publikums reaksjoner på pandemien. Foto: Kulturrådet

Pandemien: Publikum er blitt mer avventende til å delta i kulturliv, sier undersøkelse fra Kulturrådet

Norsk publikumsutviklings publikumsundersøkelse COVID-19-monitor viser at kulturpublikummet er mer avventende til å vende tilbake til kulturarenaene nå enn i mai og at de i økende grad venner seg til å delta digitalt på kulturarrangementer, står det i en pressemelding fra Kulturrådet.

Dette er den tredje og siste rapporten som har fulgt utviklingen i kulturlivet fra publikums ståsted. Undersøkelsen er utført av Norsk publikumsutvikling (NPU) i samarbeid med NTO og Kulturrådet og er en norsk utgave av den internasjonale COVID 19 Audience Outlook Monitor.

– Det er viktig for oss å få mer innsikt i hva publikum mener skal til for at de vil vende tilbake til fysiske kulturarrangementer igjen. Vi er også glade for å få vite mer om det digitale skiftet som har skjedd gjennom pandemien; hva slags betalingsvilje har publikum og om de digitale tilbudene kommet for å bli, sier leder i Kulturrådets Kulturøkonomiprosjekt Monica Larsson i pressemeldingen.

Innsikt: Monica Larsson, leder Kulturrådets kulturøkonomiprosjekt, er glad for all ny kunnskap om publikums reaksjoner på pandemien.
Innsikt: Monica Larsson, leder Kulturrådets kulturøkonomiprosjekt, er glad for all ny kunnskap om publikums reaksjoner på pandemien. Foto: Kulturrådet

Les også: Kulturell næring står for over fire prosent av europeisk verdiskapning