Orkestrene ser muligheter i stedet for permitteringer ⋆ Kontekst
Orkestrene digitaliserer: Kilden i Kristiansand holder sine digitale saler (bildet) åpne, i likhet med de andre orkestrene.
Orkestrene digitaliserer: Kilden i Kristiansand holder sine digitale saler (bildet) åpne, i likhet med de andre orkestrene. Foto: Skjermdump

Orkestrene ser muligheter i stedet for permitteringer

Operaen permitterte nesten alle ansatte fra midten av april. Orkestrene har ingen planer om å følge etter. Tvert imot.

Ingen av de åtte orkestrene i Norge varsler permitteringer i nær framtid på grunn av korona-situasjonen. Tvert imot holder de aktiviteten oppe så godt det er mulig. Og det viser seg å være mulig.

– Jeg vil ikke si at vi gjør ting for å unngå permitteringer, tvert imot: vi ser at situasjonen først og fremst gir oss mange nye muligheter. Det synes vi er veldig spennende, selv om vi – som alle andre – gjerne skulle vært situasjonen foruten, skriver Lasse Jangås, kommunikasjonssjef i Arktisk Filharmoni, til Musikkultur.

Les også: Tillitsvalgt i Operaen: Unødvendig å permittere

Kristiansand: Produserte digitalt innhold før krisa

I motsatt ende av landet, hos Kilden i Kristiansand, er orkesterdirektør Geir Rebbestad enda mer optimist:

– Vi kjører på med digital kammermusikkproduksjon! Kilden er kanskje den institusjonen i Norge som er best digitalt utrusta internt. Kilden Digital har jevnlig produsert daglig innhold siden åpningen i 2012, blant annet konserter til appen KSOPlay. Vi har et fantastisk rikholdig arkiv, som vi legger ut for alle, sier Rebbestad.

Liknende toner klinger fra alle orkestrene: Foreløpig ser ingen for seg permitteringer, og fyller opp med digitalt tilbud, øving for framtida og innovasjon. Nesten alle har rimelig oversikt fram til sommerferien, og ser hvertfall ikke for seg permitteringer før det.

Penga rår

Når vi spør hva som skal til for at orkestrene må permittere ansatte, er det også stor grad av samstemthet. Penga rår. Og dermed også staten. Flere viser til at de skaper innhold som blir sett, i tråd med kravene fra staten. Og det er ikke noe ønske om å permittere.

– Vi jobber med å holde sysselsettingen av våre ansatte på et fornuftig nivå og er villige til å strekke oss langt for å unngå permitteringer. Dersom begrensningene blir langvarige, kan vi måtte vurdere delvis permittering, men vi tåler å drive uten publikumsinntekter en periode, sier kommunikasjonsdirektør Cecilie Christ i Stavanger symfoniorkester.

Og det er ikke bare lønnsomt å permittere heller, forklarer Rebbestad i Kristiansand.

– Man sparer penger der og da. Men hva koster det å få et orkester i topp slag igjen etter en periode med permittering? Hva koster det å komme tilbake på det nivået du var på?

Så hva gjør de? Alle går digitalt

Alle orkestrene melder at de har gått digitalt for å holde musikere og publikum i ånde. I Kristiansand utnytter de altså appen og digitalkompetanse sin for alt den er verd. Det samme gjør de i Bergen.

– Vi har litt uhøytidelig kalt oss selv «Mediehuset Harmonien», og vi tester nå ut vår digitale virksomhet i større omfang enn tidligere, sier kommunikasjonssjef Henning Målsnes i Bergen Filharmoniske orkester.

Han forteller at orkesteret nærmer seg 200 000 strømminger i år. De har startet kammermusikktilbud, og lager produksjoner for skole og institusjoner.

Oslo-Filharmonien sier at de bruker tida til å gjøre ting de ellers ikke rekker.

– Vi har utviklet oppgaver for barn og unge, lager mye digitalt innhold, og utvikler nye områder som vi vanligvis ikke har kapasitet til. Neste uke starter vi en digital konsertserie med to til tre konserter i uka, filmet og sendt live fra Oslo Konserthus på ofo.no, skriver kommunikasjonsdirektør Liv Beate Skavdahl.

Det Norske Blåseensemble går også digitalt.

– Fram til sommeren har vi lagt om driften fra vanlige kveldskonserter til videoopptak av kammerkonserter. Konsertene vil publiseres fortløpende på vår digitale kanal dnbeplay.no, skriver orkestersjef Thorstein Granly til Musikkultur.

KORK: – En del av beredskapen

Orkestersjef Rolf Lennart Stensø definerer KORK som en del av beredskapen i samfunnet sammen med resten av NRK, og sier at de jobber for å «definere, finne og fylle den rollen vi bør ha i en vanskelig tid. For NRK og for Norge.»

– Det innebærer at vi nå endrer alt vi gjør, på kort varsel. Og forsøker å finne vår plass i NRK sitt tilbud til publikum, skriver Stensø.

Stavanger: Livestrømming hver torsdag

Også i Stavanger hadde orkesteret fra før etablert en struktur for digital formidling, som nå blir utnytta.

– Vi sender en live strømmekonsert hver torsdag, og gjør minst én annen innspilling eller direktesendt konsert for enten barn/unge, mangfold eller crossover. Da det ble innført besøkstopp ved alle sykehjem, startet en messingkvintett å spille utendørskonserter. Denne aktiviteten er opprettholdt, og kvintetten spiller 8-12 utendørskonserter per uke, skriver kommunikasjonsdirektøren.

Arktisk Filharmoni: Legger til rette for varig innovasjon

I Arktisk Filharmoni i Tromsø og Bodø har musikerne travle dager, skriver Jangås:

– Vi har oppdaget nye muligheter, ikke minst å ha fokus på varig innovasjon. Teknologien gir mange muligheter til å nå ut med musikken, og dette er et område vi har hatt lyst til å utvikle oss på lenge. Vår unike modell, med to ensembler i Bodø og Tromsø, som seks til åtte ganger i året samles til et symfoniorkester, har også vist seg å være et pre for oss nå. Vi er fra før svært fleksible og opptrer til vanlig i mange ulike konstellasjoner, og slik sett har ikke overgangen vært så stor for oss.

Jangås skriver at orkesteret spiller to konserter i uka, og har gjort seg tilgjengelig for næringsliv, helsevesen og andre som trenger ekstra hjelp.