Oppfordret til nytenking om scenerøyk ⋆ Kontekst
RØYKENS PRIS: Scenerøyk gjør flere musikere, dansere og scenearbeidere sjuke. Bylarm arrangerte debatt om problemet. Fra venstre: Journalist i Aftenposten Morten Schwencke, HR-sjef i Operaen Trude Rostad, nestleder i Creo Christine Thommessen, scenograf Kyrre Heldal Karlsen og overlege i Arbeidstilsynet Tor Erik Danielsen.
RØYKENS PRIS: Scenerøyk gjør flere musikere, dansere og scenearbeidere sjuke. Bylarm arrangerte debatt om problemet. Fra venstre: Journalist i Aftenposten Morten Schwencke, HR-sjef i Operaen Trude Rostad, nestleder i Creo Christine Thommessen, scenograf Kyrre Heldal Karlsen og overlege i Arbeidstilsynet Tor Erik Danielsen. Foto: Frida Fliflet

Oppfordret til nytenking om scenerøyk

Operaen jobber intensivt med å minske bruken av helseskadelig scenerøyk, sier HR-sjef Trude Rostad. Vi må tørre å tenke nytt, mener nestleder i Creo, Christine Thomassen.

– Vi prøver å finne ut hvorfor akkurat vi – i et så nytt, fint hus – har disse problemene, sier Trude Rostad, HR-sjef i Den norske Opera og Ballett, fra scenen på Vulkan Arena. Hun er en av paneldeltagerne når Bylarm arrangerer debatt om scenerøykproblematikken 27. februar.

Det er et problem som har fått en del oppmerksomhet i det siste. Både Aftenposten, Dagens Næringsliv og Klassekampen har skrevet om at scenerøyk gjør flere musikere, dansere og scenearbeidere sjuke. I Norge er det tilsynelatende bare Operaen som virkelig sliter med dette.

Les også: Mezzosopran Katarina Wikström ble sjukemeldt av scenerøyk

Operaen: – Jobbes intensivt

– Vi bruker jo scenerøyk for å fremstille visuelle virkemidler. Scenerøyken har en misjon, og det er et lovlig middel, sier Rostad. Likevel forteller hun at Operaen har slitt med denne utfordringen i flere år, om enn i mindre skala.

Nå jobbes det intensivt med saken, understreker Rostad.

– Operaen har hatt et sterkt fokus det siste året på å minske bruken. Vi har redusert mengde og lengde på scenerøyk i mange produksjoner, men jeg forstår at de berørte synes det går treigt.

Arbeidstilsynet: Kanskje forbud

Overlege i Arbeidstilsynet, Tor Erik Danielsen, mener man må løfte blikket fra Operaen og se på bransjen som helhet.

– Vi må samarbeide om dette utover disse 45 minuttene denne debatten varer. Godt arbeidsmiljø er utrolig viktig, sier Danielsen. Han forteller at Astma- og allergiforbundet også er interesserte i et forbud mot scenerøyk.

– Kanskje om femten år ser vi tilbake og tenker «hva dreiv vi med, egentlig?»

Creo: – Må tørre å tenke nytt

Christine Thomassen, nestleder i Creo – som for så vidt representerer både musikere og lysteknikere – er enig i at man må tørre å tenke nytt.

– Hva om scenerøyk hadde blitt forbudt i dag, hva skulle vi gjort da? Da måtte vi ha funnet på noe helt annet, sier hun.

Thomassen peker på at ansatte som reagerer på røyken ofte er redde for å si ifra, i frykt for å miste jobben helt eller delvis. Det gjelder både vikarer og faste ansatte, forteller hun.

– Jeg får telefon fra flere medarbeidere som forteller at de blør neseblod på produksjoner med scenerøyk. Vi kan heller ikke utelate at dette kan være mye mer skadelig enn vi har visst til nå. Ingen av våre medlemmer skal måtte gå på jobb og være redd for egen helse, sier Thomassen.

Bakgrunn:

Scenerøyk har vært et problem for de ansatte på Operaen i flere år. I 2017 skrev Musikkultur om problemet, men lite har skjedd siden.

Aftenposten har i desember og januar skrevet flere saker om problematikken. Ifølge dem er det ingen andre norske kulturhus som sliter med scenerøyk – ei heller Operaen i Stockholm og København.

Allerede i 2015 fikk Operaen pålegg fra Arbeidstilsynet om å moderere bruken. Så mye som 23 ansatte i Operaen har dokumenterte helseplager på grunn av scenerøyk, skriver Aftenposten.