Ønsker fem nye stillinger til jubileet ⋆ Kontekst
JUBILANT: Hvis været holder, blir det Vårofferet utendørs i jubileumssesongen. 8.oktober 2015 er det 250 år siden Bergen Filharmoniske orkester ble stiftet. Det er dermed ett av verdens eldste orkestre.
JUBILANT: Hvis været holder, blir det Vårofferet utendørs i jubileumssesongen. 8.oktober 2015 er det 250 år siden Bergen Filharmoniske orkester ble stiftet. Det er dermed ett av verdens eldste orkestre. Foto: Oddleiv Apneseth

Ønsker fem nye stillinger til jubileet

Bergen Filharmoniske Orkester er 250 år, og feirer med femten måneder med «tidenes musikkfest». Til det trenger jubileums-orkesteret flere musikere på stryk.

25 nye bestillingsverk er noe av det omfattende repertoaret som orkesteret vil presentere i løpet av jubileet med totalt hundre konserter. Det er bestilt 15 verk av norske komponister og ti verk av utenlandske komponister.

– I de nye norske verkene vil orkesterets egne solomusikere ta solistplass, og de har selv valgt sine komponister, forteller Oddmund Økland, leder for BFOs programkomite og styremedlem i stiftelsen Harmonien.

Ønsker flere faste

Bernt Bauge, administrerende direktør i Bergen Filharmoniske Orkester (BFO) har søkt om statlige bevilgninger til fem nye musikerstillinger på stryk og håper å få dette på plass før jubileumssesongen. Statssekretær i Kulturdepartementet Knut Olav Åmås bekrefter at søknaden er mottatt og at den vil bli behandlet i forbindelse med statsbudsjettet.

– Jeg er ikke veldig optimistisk, men håper sterkt å få på plass flere faste musikere. Det er klart at jubileumsprogrammet er omfattende, mye ny musikk skal innstuderes, og jeg erkjenner at det kan bli en betydelig arbeidsmengde for musikerne, særlig gjelder dette stryk, sier Bernt Bauge.

Bergen filharmoniske orkester fyller 250 år 8. oktober 2015, og Bernt Bauge presenterte i dag jubileumsprogrammet, som innledes allerede til høsten, torsdag 16. oktober.

Nytt for harpe

Tre generasjoner Bergenskomponister gir også sitt bidrag til jubileumsfeiringen: Ketil Hvoslef, Ørjan Matre og Knut Vaage skriver hvert sitt verk som går inn i en helhet, i en triptyk kalt Harmoniens beskrivelser, som skal urframføres samlet.

– Ørjan Matre skriver for harpen, som har vært orkesterets logo i alle årene, sier Økland.

Styreleder i Norsk komponistforening, Åse Hedstrøm er svært begeistret.

– Dette er en imponerende satsning! Jeg hadde ventet en god rekke med nye norske verk. I og med at jeg tidligere har vært styremedlem i Harmonien visste jeg at det ville komme en stor satsning, men dette var mer enn forventet, sier hun begeistret.

Gode arbeidsplass-forhold

Orkesteret legger også opp til en stor vokal satsning. Det blir syv verk for kor og orkester, fire operaverk og fire sangsykluser, blant disse Scönbergs Gurrelieder, Janáceks Glagolitisk Messe, Berlioz’ Romeo & Julie, Beethovens niende symfoni og Norheims Wirklicher Wald. I løpet av hele jubileumsperioden vil orkesteret også presentere over tretti symfonier fra alle stilepokene.

– Det er en formidabel mengde musikk, mye nytt stoff, hvordan legger dere til rette for et godt arbeidsliv for musikerne?

– Det er et relevant spørsmål. Vi jobber kontinuerlig med en avstemming av de kunstneriske utfordringer vi ønsker å legge opp til med at det skal være forsvarlig tid for innstudering og gjennomføring, så det finnes ikke noe eksakt svar på det, men vi har løpende diskusjoner med organer i orkesteret. Dette er en utfordring og balansegang vi hele tiden søker å finne, sier Bernt Bauge.

Han påpeker også at musikerne kan glede seg over bedre arbeidsplass-forhold.

– Moderniseringen av Grieghallen gir blant annet ventilasjon og bedre arbeidslys på scenen, og gode garderobe-fasiliteter som musikerne vil nyte godt av, sier han.

Tillitsvalgt i BFO, Dagfinn Rohde sier til Musikkultur at jubileumssesongen helt klart blir veldig krevende, men først og fremst spennende:

– En 250-årsmarkering kan ikke gå upåaktet hen og vi vil prøve å inkludere byens befolkning i størst mulig grad. Forhåpentligvis vil jubileet gi orkesteret et løft, både kunstnerisk og økonomisk. Vi håper de de bevilgende myndigheter etter hvert gir orkesteret de midler som vi som nasjonalorkester fortjener, sier Rohde.