
Olefonken: Hvorfor skal man bruke 40 løk på PR?
DJ, produsent og plateselskapssjef Ole Petter «Ollis» Hegrum om hvordan Hubbabubbaklubb ble til, kommersielt press og lyden av en 360 flip.
For Ole Petter «Ollis» Hegrum, bedre kjent som Olefonken, begynte musikkreisen med et trommesett som dukket opp i familiens hjem, takket være en eldre bror.
– Jeg tror pappa kjøpte det fra en gammel kirke, sier Hegrum til Einar Stray i den nyeste episoden av Popkammeret.
Men det var likevel skatekulturen og musikken fra skate-VHS-ene som ble spiren på DJ-karrieren:
– Vi rippet lydsporet på Minidisc, og da kom skatelydene med i bakgrunnen. Vi kunne liksom huske lyden av 360 flip, forteller han.
Hegrum og kompisen brant CD-er med de feteste låtene og solgte dem for en tier.
Da han gikk på folkehøgskole delte Olefonken rom med André Bratten, og sammen startet de Hubbabubbaklubb.
– Hubbabubbaklubb var bare en vennegjeng som møttes i ferier for å male, se på kokkeprogrammer og lage musikk. Det var stort sett instrumentale låter i starten.
Da de fikk med Morten Skjæveland på vokal skjedde det noe:
– Da følte vi at vi fant ut hva Hubbabubbaklubb skulle være.
De første singlene fikk uventet mye oppmerksomhet.
– Det var mer folk som hørte enn vi skulle tro. Men det økte også presset, som kanskje ødela litt. Det tok gleden litt vekk.
Når han ikke holder liv i Oslos dansegulv eller jobber med Hubbabubba, så driver Hegrum plateselskapet Snorkel Records.
– Det er veldig gøy når du har brukt lang tid på musikken at du får den fysisk. Så er det jo en form for markedsføring.
Han satser på jungeltelegrafens kraft heller enn reklame:
– Hvorfor bruke 30–40 løk på PR, når du kan bruke det på selve produktet?
Hør hele episoden av Popkammeret med Olefonken her i artikkelen eller der du hører podkast nå.