Nye Lindesnes kulturskole: Positivt med sammenslåing ⋆ Kontekst
Haldis Hove
Haldis Hove Foto: Privat

Nye Lindesnes kulturskole: Positivt med sammenslåing

Behagelig temperatur og få skjær i sjøen kjennetegner sammenslåingsprosessen i sørlandskulturskolene Marnardal, Mandal og Lindesnes. Fra 2020 heter de Lindesnes kulturskole.

Allerede vinteren 2019 starta arbeidet med å forene de tre arbeidsplassene. Alle kulturskolene deltok i Norsk kulturskoleråds veiledningsprosjekt for kulturskoleutvikling, og fikk god hjelp til å tenke seg sammen, ifølge Haldis Hove. Hun er rektor ved nye Lindesnes kulturskole.

• Les også de andre sakene i denne temaserien: Kommune+kommune = lykkelig kulturskole?

Har samarbeida på tvers

– Vi har måttet tenke i lag på styrker og svakheter, om hva vi ønsker å utvikle. Vi har samarbeida på tvers av de gamle kulturskolene, og starta høsten med kick off der alle lærene var med. Vi hadde aktiviteter for elever og flere foreldre møtte opp. Det var veldig vellykka, forteller Haldis.

• Les også de andre sakene i denne temaserien: Kulturskolerektor med svart belte i kommunesammenslåing

Redusert elevkontingent etter sammenslåing

Kulturskolen har hatt god dialog med rådmann og økonomisjef i den nye kommunen, og har fått gehør for å redusere elevkontingenten som var høy i Mandal, ifølge den nye rektoren. Hun kommer fra små forhold i Marnardal kulturskole, og ser på sammenslåingen som positiv, sjøl om kultursektoren i den nye kommunen er pålagt å spare penger.

– Visjonen er å gjøre kulturskolen mer tilgjengelig for barn og unge, og å øke tilbudet, forteller Haldis.

• Les også de andre sakene i denne temaserien: Oppbemanna kulturskolen etter sammenslåing – nå vil de ha flere elever