Ny viten: Smarte folk lærer musikk fortere ⋆ Kontekst
Foto: iStock (illustrajonsfoto)

Ny viten: Smarte folk lærer musikk fortere

Intelligens – ikke mental innstilling – kan være avgjørende for å lære seg musikk raskt, viser en ny studie.

Det er en kjent sak at noen lærer musikk kjappere enn andre. Ofte har mental innstilling og troen på seg selv vært utpekt som hovedårsaker. Men en ny studie fra Michigan State University mener at intelligens, framfor mental innstilling, kan spille en avgjørende rolle.

• Les også: Musikk hjelper språkutviklingen til hørselshemmede

Gjennomførte problemløsningsoppgaver

Forskerne fikk 171 studenter med liten eller ingen pianoerfaring til å lære seg Happy Birthday på piano. Alle brukte samme videoguide, alle fikk like lang læringstid. Når de deretter måtte framføre sangen, var det store forskjeller i resultatene, naturlig nok. Noen datt helt av på veien. Men hva var grunnen?

Deltakerne gjennomførte tester som målte kognitiv kapasitet, blant annet problemløsningsoppgaver. I tillegg kom oppgaver som gikk på såkalt music aptitude – naturlig musikalitet, hvor de for eksempel måtte skille mellom lignende rytmer. Også den mentale innstillingen og troen på å lære seg nye ferdigheter ble undersøkt.

• Les også: Ny studie: Musikk bidrar til å bygge opp hjernen til for tidlig fødte babyer

Intelligens viktigst

Det viste seg å være en klar sammenheng mellom deltakernes intelligens og hvor fort og godt de klarte å lære seg det lille musikkstykket. Deretter fulgte naturlig musikalitet – mens deltakernes mentale innstilling hadde ingen betydelig påvirkning.

– Sammenhengen mellom en positiv mental innstilling og pianoresultatene var så nært null som mulig, sier Alexander Burgoyne, en av forskerne bak studien, i en uttalelse fra universitetet.

– Resultatene var overraskende, fordi folk har påstått at den mentale innstillingen spiller en stor rolle når studenter møter utfordringer, som å prøve å lære et nytt instrument.

Burgoyne peker likevel på at studien dreier seg om nybegynnere – og kan ikke si noe om dem som allerede har oppnådd et visst nivå på instrumentet sitt.

• Studien ble først publisert i Intelligence.