Ny studie: Musikk bidrar til å bygge opp hjernen til for tidlig fødte babyer ⋆ Kontekst
Foto: iStock/Pixelistanbul

Ny studie: Musikk bidrar til å bygge opp hjernen til for tidlig fødte babyer

Musikk har en direkte påvirkning på hjerneutviklingen til premature babyer, viser fersk forskning.

Det er sveitsiske forskere ved Universitetet og Universitetssykehuset i Geneve som har kommet fram til de slående funnene, skriver sciencedaily.com.

Støy forstyrrer hjerneutviklingen

Babyer født før uke 32 er i faresonen for å utvikle nevropsykologiske sykdommer. Hjernen er langt fra ferdigutviklet, og livet i kuvøse er mye mer stressende og bråkete enn mors mage. Hørselssystemet er tidlig på plass, og lyder fra maskiner, alarmer og smelling i dører er svært forstyrrende for premature – så mye at det forstyrrer den normale hjerneutviklingen. Forskerne fikk dermed ideen til å prøve å bruke musikk som et slags positivt stimuli: en motsetning til de negative, mekaniske lydene.

• Les også: Musikkelever gjør det langt bedre i matte, språk og realfag

Fløyte hadde beroligende effekt

For best mulig å hjelpe disse babyene, utviklet forskerne en egen, spesiallaget musikk. Komponist Andreas Vollenweider laget tre musikkstykker, eller «lydlandskap» – men først testet han ut forskjellige instrumenter på babyene. Han fant ut at spesielt det indiske fløyteinstrumentet punji hadde en svært beroligende effekt.

• Les også: Ny studie: Musikere er oftere B-mennesker

Nervenettverkene utviklet seg bedre

Når man så sammenlignet hjernene til babyene som hadde hørt på Vollenweiders musikk med dem som ikke hadde gjort det, var det store forskjeller. Nervenettverkene i hjernene til musikkbabyene hadde rett og slett utviklet seg mye bedre, kunne forskerne slå fast. Ved hjelp av musikken ble de betydelig likere normalfødte babyer.

Den første gruppen av babyer i studien er nå seks år gamle. Forskerne skal møte dem igjen for å studere videre og undersøke hvordan de ligger an i utviklingen.

Resultatene ble først publisert i den amerikanske journalen Proceedings of the National Academy of Sciences.