Ny satsing på kvinnelige koreografer ⋆ Kontekst
Ballettsjef Ingrid Lorentzen, Den Norske Opera & Ballett.
Ballettsjef Ingrid Lorentzen, Den Norske Opera & Ballett. Foto: Nadia Frantsen

Ny satsing på kvinnelige koreografer

Talent Norge, Den Norske Opera & Ballett og Norsk Tipping samarbeider om en ny satsing på kvinnelige koreografer.

Satsingen iverksettes allerede i år. Operaen har det faglige ansvaret, mens Talent Norge og Norsk Tipping går inn med 7,1 millioner kroner over de tre neste åra. Dette melder Talent Norge på sine nettsider.

• Les også: Dansedugnaden – bak scenen under Nasjonalballetten RAW

Ingen nye verk av kvinner på Hovedscenen

Koreografstanden domineres av menn, og det klassiske ballettrepertoaret er i stor grad skapt av mannlige koreografer.

– I ballett, en av verdens mest kvinnedominerte aktiviteter, er historiene som fortelles i stor grad skapt av menn. Det er et paradoks. Når vi ser på de nye verkene som lages for de store scenene der ressursene er størst, publikummerne flest og det er størst mulighet til å sette avtrykk, er bildet særlig skjevt. På ti år var det ingen nye verk av kvinner skapt for Hovedscenen i Den Norske Opera & Ballett, sier ballettsjef Ingrid Lorentzen til talentnorge.no.

Hun forteller at Royal Ballet i London og flere andre internasjonale ballettkompanier ønsker å samarbeide med Operaen i Oslo om prosjektet de nå setter i gang.

Vil løfte talenter og ta dem ut i verden

For å endre satte strukturer kreves det innsats på tre nivåer: Finne og løfte de nye talentene, bygge de gode koreografene ved å se til at de får gjentatte arbeidsmuligheter, og ta de beste ut i verden og presentere deres verk internasjonalt.

Milepæler i arbeidet er blant annet å arrangere en internasjonal mønstring, hyre en husregissør og mentor, sikre opphold hos kompanier i utlandet, og minst én urpremiere signert en kvinnelig koreograf på Hovedscenen hver sesong.

Gir konkrete resultater

Satsingen er del av Talent Norges og Norsk Tippings kvinnesatsing – en satsing de har sett konkrete resultater av.

– Vårt første store prosjekt var sammen med Norsk filminstitutt, der den langsiktige målsettingen var at minst 80 prosent av deltakerne skulle produsere film i langt format innen tre år etter endt deltakelse i ordningen. Kun kort tid etter at satsingen er avslutta ser vi at 75 prosent har nådd sitt mål, sier Maria Mediaas Jørstad, daglig leder i Talent Norge, til talentnorge.no.