Ny guide skal heve teatrenes kompetanse på musikkrettigheter ⋆ Kontekst
RETTIGHETSKOMPETANSE: Stine Helén Pettersen, advokat og partner i Bing Hodneland, og Henrik Melsom Edvardsen, sjefsprodusent på Nationaltheatret, under lanseringen av Musikkguiden for teatre.
RETTIGHETSKOMPETANSE: Stine Helén Pettersen, advokat og partner i Bing Hodneland, og Henrik Melsom Edvardsen, sjefsprodusent på Nationaltheatret, under lanseringen av Musikkguiden for teatre. Foto: Mateo Radic/Bing Hodneland

Ny guide skal heve teatrenes kompetanse på musikkrettigheter

Et nytt digitalt oppslagsverk skal hjelpe norske teatre med musikkrettigheter.

Dette melder TONO-nytt.

Det er arbeidsgiverforeningen Spekter, som i samarbeid med advokatselskapet Bing Hodneland, har utarbeidet det digitale oppslagsverket «Musikkguiden for teatre». TONO har vært bidragsyter i prosessen, og målet er å heve teatrenes kunnskap om musikkrettigheter.

Gjentakende spørsmål om rettigheter

– Vi har sett en intens etterspørsel etter juridisk kompetanse på musikk-klarering blant teatrene, forteller Stine Helén Pettersen under lanseringen av den digitale guiden. 

Hun er partner i advokatselskapet Bing Hodneland som har spisskompetanse på rettighetsforvaltning og opphavsrett.

Det faktum at mange av de samme spørsmålene dukker opp gang på gang fra institusjonene, utløste ideen til en digital rettighetsguide.

Scenekunstinstitusjonene som får tilgang på tjenesten, er arbeidsgiverforeningen Spekters medlemmer. Til sammen 20 norske teater over hele landet.

Et stadig mer komplisert landskap

I en tid der teaterproduksjonen ikke er forbeholdt den fysiske scenen, blir kunnskap om rettigheter ekstra viktig. I dag kan et teater ofte operere som både filmprodusent, strømmetjeneste og plateselskap. I takt med digitalisering og teknologiutvikling, oppstår stadig nye muligheter.

– Det har vært en glede å kunne bidra i arbeidet med guiden, og vi er svært positive til tjenesten Bing Hodneland og Spekter nå lanserer. Vi er overbevist om at dette oppslagsverket kommer til å øke teatrenes forståelse for ulike typer musikkrettigheter og organisasjonene som forvalter dem, sier Willy Martinsen, kommunikasjonssjef i TONO.