
«NRK ville endt opp som bakstreverske ved å fortsette som før»
NRKs musikksjef Mats Borch Bugge gir ti svar på ti spørsmål om musikk i NRK.
• Kommentarer og kronikker gir uttrykk for skribentens meninger.
Stipendiat ved Norges musikkhøgskole, Hild Borchgrevink reiser i Kontekst 29. september ti spørsmål rundt musikkens vei videre i NRK. Det er alltid best å forholde seg til noe konkret, jeg applauderer derfor formuleringene. Og her kommer noen svar som forhåpentligvis gjør ting klarere.
Litt bakgrunn først. NRK har en viktig målsetting; å løfte norsk og samisk musikk. NRKs del av denne ambisjonen og dette ønsket er at publikum skal bruke og forholde seg til musikkjournalistikken og programinnholdet som produseres – også i fremtiden. NRK er sitt ansvar bevisst når det gjelder hva som produseres og kringkastes av kulturprogrammer og journalistikk.
I høst har vi påbegynt noen endringsprosesser rundt måten vi skaper og presenterer musikkjournalistikken på – dette innebærer at vi avslutter noen titler som har vært viktige gjennom mange år. Det var av hensyn til de berørte programskaperne at endringene ble kommunisert ut umiddelbart etter at beslutningene var tatt. Dette for at nettopp de berørte og redaksjonen for øvrig skal kunne få tid til å utvikle nye måter å jobbe med musikkjournalistikken og musikkinnholdet på.
Derfor er det, fordi dette er noe de kompetente medarbeiderne i NRK nå begynner å jobbe med, for tidlig å si helt konkret hva de skal lage journalistikk på i 2026. Men noe er klart. Podkasten Markus & Wolfgang snakker klassisk vil ha premiere rundt årsskiftet. Denne podkastserien vil trekke linjer som viser hvilke røtter populærkulturen har i den klassiske musikktradisjonen. Etter nyttår kommer også en serie som heter Tidskapslene, der vi forteller om innholdet i nylig oppdagede voksruller som utfyller viktige deler av vår folkemusikkhistorie. I mellomtiden vil Spillerom, Jazzklubben og Musikkreisen fortsette som før, fram til nyttår.
For ordens skyld er det relevant å nevne at programmene Y2K og Hegstad har vært rene flytradiokonsepter med musikk i poprock sjangeren og med utstrakt bruk av publikumskontakt. Disse to programmene er erstattet med henholdsvis Urørt og Winsents på kanalen P3 Musikk.
Programmet Klassisk vorspiel blir erstattet med podkastserien Markus & Wolfgang snakker klassisk med Markus Neby og Wolfgang Plagge. Journalistikken og programinnholdet som Spillerom, Jazzklubben og Musikkreisen har stått for, vil nå formidles gjennom en utvidelse av aktualitetsprogrammet Musikklivet. Vi skal også satse på dyptgående journalistikk gjennom valgbare musikkserier i NRK Radio. Disse vil også bli publisert lineært. I tillegg skal vi ha større temasatsinger, som kan være i forbindelse med festivaler, nyskrevne verk, et fenomen og hendelser i Musikk- Norge. Her er det kreativiteten og fantasien som setter grenser for journalistikkens utfoldelse.
Det blir altså mer tid og rom til å gå i dybden med fleksible formater som ikke er låst til én time ukentlig radio.
NRK ville fort endt opp både stivbeinte og bakstreverske ved å fortsette som før, på tross av at publikum endrer medievanene. For medievanene endres dramatisk. Eksempelvis har hele 25% av 20–29 åringer falt av lineær radiolytting de siste 3 årene. Også orienteringen rundt eventer og rene konserter har endret seg. Det har de siste tyve årene vært en trend for det rytmiske feltet at publikum ikke ønsker å høre eller se hele konserter via radio/TV. Nå ser vi også at dette gjelder for klassisk, jazz og samtidsmusikk. Derfor ønsker vi å finne nye måter å formidle livemusikk på.
Svar på spørsmålene
Borchgrevink spør:
- Hvor kan jeg finne musikkinnhold i NRK Radio samlet? Hvis en slik portal, et nrk.no/musikk, ikke er planlagt, hvorfor ikke?
NRK Radio-teamet jobber kontinuerlig med å finne den beste modellen for å løfte og synliggjøre musikkprogrammene. Alle som er innlogget vil kunne få en stadig mer personalisert presentasjon basert på egne ønsker og behov. Når det er sagt, er det viktig å understreke at NRKs algoritmer også ønsker å utfordre publikum ved å aktivt tilby nytt type innhold som kan utvide horisonten og bygge bro. Per i dag finnes musikkstoffet samlet med det øvrige kulturinnholdet, under fanen Musikk og kultur.
- Hvor finner jeg nyheter om aktuell musikk, alle sjangre, som blir skapt, spilt og utgitt i Norge, Sápmi og internasjonalt?
Vi anmelder musikk ukentlig i NRK, disse anmeldelsene finnes her. Det er også fast musikkritikk i Nyhetsmorgen og i Studio 2. Videre vil man finne musikkjournalistikk og musikknyheter i Musikklivet på NRK P2, et program som nå får utvidet sendetid.
P3 Musikk har mange flater som omtaler musikknyheter i det såkalte rytmiske feltet. For øvrig finnes det store volumet ny musikk via alle våre radiokanaler, med unntak av hos NRK Nyheter der det kun spilles musikk i sammenheng med nyhetsbildet. Vi har den siste tiden endret NRK Jazz ved å innlemme en større andel ny, norsk jazz i basen. Videre er det viktig å understreke at NRK vil fortsette å kjøpe inn musikkdokumentarer, portretter og konserter for NRK TV og NRK Radio.
- Hvor finner jeg dybdejournalistikk om aktuell musikk der jeg kan høre utdrag av musikken og intervjuer med mennesker som lager, spiller og formidler den?
Det finnes i all hovedsak i Musikklivet på NRK P2, i Folkemusikktimen, i Bluesasylet, det vil finnes på kanalen P3 Musikk i programmene Stjernepose, Selskapssjuk, og på P3 i Studio P3. Nitimen i P1 vil også fortsette å ha gjester som utøver innen musikkfeltet. Videre vil det være temadager forstått som aktualitet – som vil finnes på den best egnede radiokanalen lineært, i tillegg til at sendingene blir synliggjort og løftet fram i NRK Radio.
- Hva blir forskjellen i sendetid pr. uke, helt konkret, mellom de seks programmene som blir lagt ned og det nye tilbudet som skal svare på punkt 3?
Y2K og Hegstad ble sendt på P13 fram til sommeren 2025 og utgjorde i alt seks timer. Jazzklubben, Spillerom, Musikkreisen og Klassisk vorspiel utgjør samlet 5 timer. Samlet er 11 timer ukentlig radioinnhold erstattet med Urørt, Winsents, Markus og Wolfgangs podkast og et utvidet Musikklivet. Erstatningen utgjør samlet 18 timer ukentlig. I den forbindelse er det viktig å poengtere at NRK ikke nødvendigvis erstatter programmer og produksjoner én til én.
Videre vil NRK satse på en ukentlig intervjuflate, temadager og serier i tillegg. Volumet for disse er det for tidlig å si noe om, da redaksjonen settes sammen i disse dager og fordi det vil vurderes fortløpende hvilken tematikk de ulike temadagene vil omhandle. At det blir fokus på festivaler og andre aktualiteter, kan vi allerede nå slå fast. Så dette er som vi har meldt tidligere, også i volum, en styrking av musikktilbudet i NRK.
Det er relevant å nevne at grunnlaget for alt vi produserer er tuftet grundig på vedtektene vi har fra kulturdepartementet, og hva vi produserer blir etterprøvd hvert eneste år. Det er en trygghet for NRK, og en trygghet for publikum, slik at vi kan være sikre på at vi leverer på oppdraget.
- Hvor finner jeg konsertopptak av levende musikk, alle sjangre og Kork?
NRK har de siste 20 årene gjort færre konsertopptak enn tidligere, som en følge av at publikum i mindre grad ønsker denne type innhold – både på TV og radio. Likevel gjør vi innkjøp og opptak av enkelte konserter.
De finnes i NRK TV – både i Klassiske opplevelser, Kork og i etasjen for musikk. NRKs arkiv er en skattkiste med musikkhistorie som vi forvalter og publiserer i NRK TV i aktuelle sammenhenger, for eksempel gjennom serien Historien om norsk jazz. NRK jobber med å utvikle den mest hensiktsmessige måten å synliggjøre dette innholdet på i tiden fremover.
- Hvor finner jeg kulturpolitisk journalistikk om musikk?
Vi har vår egen kulturkommentator Inger Merete Hobbelstad som både er i Musikklivet, på NRK.no, i Studio 2, Dagsnytt 18 og naturligvis i nyhetssendingene våre for øvrig. Norsken, svensken og dansken, Fredagspanelet i Nyhetsmorgen, Dagsnytt 18 og Studio 2 på NRK P2 kommenterer også kulturpolitikk.
- Hvor finner jeg musikkritikk, alle sjangre?
Alle anmeldelser finnes via nettsidene våre. Videre finnes det anmeldelser i Studio 2 og i Nyhetsmorgen. Anbefalinger fås for øvrig i stort monn via radio.
- Hvor finner jeg musikalsk kulturarv i NRKs arkiv?
Under fanene for musikk i de respektive appene. Arkivet vårt digitaliseres fortløpende – og vi har et godt samarbeid med Nasjonalbiblioteket. NRKs arkiv består av et vell av kulturskatter og helt unike opptak.
- Hvem i NRK har det øverste redaktøransvaret for musikk fra 2026? Hvis redaktøransvar er organisert annerledes, forklar hvordan.
Det øverste redaktøransvaret for alt innhold ligger naturlig nok hos Kringkastingssjef Vibeke Fürst Haugen. Kringkastingssjefen har videre delegert redaktøransvaret til direktørene for de divisjonene som jobber med programmer og musikkjournalistikk. Det utøvende redaktøransvaret er delegert i de respektive linjene. Kulturredaktør i NRK er Ingerid Nordstrand. Her er det viktig å understreke at musikk finnes i nærmest alle programmene våre og slik sett har mange nedslagsfelt og interessenter.
Jeg er ansvarlig for at NRK bestiller og publiserer musikkinnhold, strategien for musikk på tvers av plattformer og at vi erverver og fremforhandler de rettighetene vi til enhver tid har behov for. Dette arbeidet gjøres sammen med de respektive medielinjene. NRK har grunnleggende tro på at de beste beslutningene tas når flere er involvert.
- Hvor kan jeg finne NRKs strategi for digital vekst? Er den offentlig tilgjengelig?
NRKs strategier er offentlige og finnes her. Å velges av flere, hver dag, innebærer å tilpasse publiseringen til dagens og morgendagens mediehverdag.
Å velges av flere, hver dag er en overordnet strategi som peker på viktigheten for NRK av å være relevant i befolkningen. Grunnen til at vi satser på digital vekst handler ikke om mange klikk for klikkenes skyld, men å opprettholde en posisjon som viktig for alle i Norge.
Publikums bruk går mer og mer over til digitale plattformer. Eksempelvis har podkastlytting økt med 500% de siste 10 årene og strømming med 387% i den samme perioden. For mange av musikkprogrammene våre derimot, ser vi en dramatisk utvikling – både lineært og i appene NRK Radio og NRK TV. Denne negative utviklingen er bekymringsverdig. Blant annet derfor gjennomføres disse endringene nå – av kjærlighet til musikken og et ønske om å være der for publikum.