Nedgang i antall publikummere til digitale kulturopplevelser ⋆ Kontekst
Illustrasjonsfoto
Illustrasjonsfoto Foto: iStock/illustrasjonsfoto

Nedgang i antall publikummere til digitale kulturopplevelser

Festivaltørke til tross, interessen for digitale kulturopplevelser synker. I juli deltok 20 prosent på et kulturarrangement over nettet. I mai lå tallet på i overkant av 30 prosent.

Dette melder Norsk koronamonitor som gjennomføres av Opinion. 4523 nordmenn er spurt om deltakelse på digitale kulturopplevelser, og om de betaler for disse. 20 prosent sier at de i løpet av den siste måneden har deltatt på en digital kulturopplevelse, for eksempel en konsert, standup eller teaterforestilling på internett. 37 prosent av dem som har gjort dette, har også betalt for å delta.

• Les også: Hver tredje bruker digitalt kulturliv og fire av ti betaler for det

Koronatida er ikke nødvendigvis et digitalt veiskille

Da Norsk koronamonitor gjennomførte samme undersøkelse i mai, svarte 32 prosent av de spurte at de hadde deltatt på en digital kulturopplevelse.

– Det sies at kriser innebærer innovasjon og nytenkning, men om pandemien bidrar til dette i kulturlivet, er langt fra noen selvfølge, sier Nora Clausen, seniorrådgiver i Opinion i en pressemelding.

Det er ikke selvsagt at året 2020 blir et veiskille for kulturlivet og kulturinstitusjonene på digitale arenaer, mener Clausen.

I løpet av koronaperioden sier totalt 30 prosent av befolkningen at de er villige til å betale for å delta på digitale kulturopplevelser framover. 46 prosent sier nei, mens hver fjerde veit ikke.

• Les også: 1/3 av inntektene til kultursektoren kan ha forsvunnet under koronakrisen. Musikklivet er hardest rammet.

– Kan ikke sammenliknes med en fysisk opplevelse

Clausen har gjennomført flere studier av kulturbruk før og under epidemien som viser at det største savnet for mange i koronatiden er å være sosiale og oppleve noe sammen med venner.

– Halve poenget med å dra på konsert eller andre kulturarrangementer er for mange opplevelsen, stemningen og det sosiale. Dette kan ikke sammenliknes med opplevelsen man får av å strømme eksempelvis en konsert hjemme, sier Clausen.

Særlig de unge uttrykker et sterkt savn etter den normale, fysiske hverdagen. Det er også en stigende tendens til digital metthet som forsterkes av koronasituasjonen.