Monster: Feilslått kritikk ⋆ Kontekst
SAMARBEIDER MED UTDANNINGENE: Christian Holst Meinseth, produsent i Monster.
SAMARBEIDER MED UTDANNINGENE: Christian Holst Meinseth, produsent i Monster. Foto: Monster

Monster: Feilslått kritikk

Kritikken fra musikerne er feilslått, mener produsent for Stjernekamp, Christian Holst Meinseth fra produksjonsselskapet Monster.

I ni av ti programmer hyrer selskapet profesjonelle musikere.

– I ett av ti programmer bruker vi studenter til å spille. Da vi starta arbeidet med Stjernekamp i 2012, var intensjonen å inngå et samarbeid med ulike utdanningsinstitusjoner, som Bårdar Akademiet og Norges musikkhøgskole. Vårt program er integrert i deres utdanning, sier Christian Holst Meinseth.

Debatten om hvorvidt utdanningsinstitusjonene, TV-selskapene og teatrene undergraver frilansmarkedet når de bruker studenter i sine produksjoner har gått livlig på musikkultur.no og Facebook de siste dagene. Engasjementet ble utløst av Knut Riisnæs sitt innlegg, som seinere ble fulgt opp av et åpent brev fra MFO til utdanningsinstitusjonene, og seinere også av Norges Musikkøgskole.

Christian Holst Meinseth i Monster mener at selskapet er blant dem som hyrer flest profesjonelle musikere til sine produksjoner.

– Vi hyrer inn mange profesjonelle musikere i Stjernekamp, og betaler dem det de har krav på, sier han.

– Hvorfor valgte dere å ikke bruke profesjonelle utøvere i storbandet?

– Intensjonen hele veien var å ha et samarbeid med utdanningsinstitusjonene. Vi har hatt lyst til å gi studentene en mulighet for praksis i et profesjonelt miljø.

Meinseth avviser at dette er et økonomisk spørsmål.

– Vi var heller ikke pålagt å ha storband i en av sendingene våre. Vi kunne ha valgt å bruke det vanlige bandet som spiller i de andre programmene.

– Har dere et ansvar for å opprettholde et profesjonelt frilansmarked?

– Vi har ikke noe ansvar for å bevare et musikkmiljø, vårt ansvar er å betale de musikerne vi bruker etter takster og tariffer, og det gjør vi.