Kulturskolen om digital undervisning: – Foreldrene er blitt mer aktive ⋆ Kontekst
Konserttrening: Når man ikke lenger kan spille for folk, er bamsene et godt alternativ.
Konserttrening: Når man ikke lenger kan spille for folk, er bamsene et godt alternativ. Foto: Stjørdal kulturskole

Kulturskolen om digital undervisning: – Foreldrene er blitt mer aktive

De ansatte i Stjørdal kulturskole savner elevene. Likevel har den digitale undervisningen gitt noen positive ringvirkninger: Foreldrene er kommet sterkere på banen.

– Foreldrene er kommet veldig på banen nå som vi underviser digitalt. De står gjerne i bakgrunnen og hjelper til med det tekniske og praktiske, sier Mette Stene Ertsgaard, avdelingsleder ved Stjørdal kulturskole.

– De hører hva jeg som lærer sier og retter på. De er blitt en aktiv del av timen, og det er positivt, mener Ertsgaard.

• Les også: Kor og korps får øve sammen igjen

– Strålende hjelpemiddel

Stjørdal kulturskole er som mange andre blitt heldigital, og underviser i alt fra visuell kunst til jazzdans over nettet. Teams brukes til direkteundervisning, og YouTube til å legge ut andre videoer. Elevene filmer seg selv, og sender tilbake videoer for å få tilbakemelding fra læreren. I tillegg legger lærerne ut lekser på plattformen Speedadmin, hvor de også kan chatte med elevene sine. Aktiviteten loggføres, noe som gjør det lettere å holde kontroll på framgang og øving, forteller rektor Karsten Selseth Landrø.

– Hvis du har 50 forskjellige elever hver uke, er det umulig å holde styr på alt. Å dokumentere timene er et strålende hjelpemiddel for å huske øvelser og hvor langt man er kommet, sier Landrø.

– Så er det veldig praktisk for administrasjonen når vi skal sette inn vikar. Det er mye lettere å hoppe inn.

Hjemmedans: Danseundervisning over nettet ved Stjørdal kulturskole.
Hjemmedans: Danseundervisning over nettet ved Stjørdal kulturskole. Foto: Stjørdal kulturskole

• Les også: Koronatiltak tvinger musikere til kreativitet – musikklivet går digitalt

Kolibri Musikkakademi: Mindre fravær i digital hverdag

Større medvirkning fra foreldre er altså én av de positive bivirkningene av digital undervisning. Det har også Adrijana Vuckovic erfart. Hun er pianist, tidligere pianolærer og daglig leder i den private musikkskolen Kolibri Musikkakademi. Vuckovic forteller at også fraværet har gått ned i perioden med undervisning over nett.

– Før hendte det oftere at instrumentalundervisningen krasjet med andre aktiviteter. Nå møter stort sett alle opp til alle timer, forteller hun.

I de kommende ukene skal Kolibri Musikkakademi teste ut de første direktesendte elevkonsertene via Zoom, der både avdelingen i Oslo og Stavanger deltar.

– Hvis vi får dette til er det veldig positivt. Da kan elever fra begge avdelingene våre møtes. Det har vi ikke hatt mulighet til tidligere, sier Vuckovic.

Hun har opprettet en Facebook-gruppe der kultur- og musikkskolelærere kan dele tips og erfaringer med digital undervisning.

Men koronakrisen byr også på noen utfordringer:

– Vi får stadige henvendelser fra nye elever som vil starte hos oss, men de fleste vil ikke starte via Skype. Spørsmålet er hvordan dette vil påvirke økonomien vår i framtida, hvis denne situasjonen blir langvarig. Da vil vi merke bortfallet av nye elever som ikke kommer til.

Adrijana Vuckovic er grunnlegger og daglig leder i Kolibri Musikkakademi.
Adrijana Vuckovic er grunnlegger og daglig leder i Kolibri Musikkakademi. Foto: Nenad Photo Emotions

• Les også: Enorm pågang til FFUKs korona-ordning: – Grusomt å se hvor hardt dette har rammet

– Mister helheten

Stjørdal kulturskole møter også noen nye problemstillinger i den digitale hverdagen. Å gi tilbakemelding til elevene er mer utfordrende nå, ifølge inspektør Mari Ann Pettersen.

– Noen av lærerne får tilbake videoer til alle døgnets tider, gjennom mange forskjellige kanaler. Men vi må gjøre det som trengs, sier Pettersen.

Hun underviser i piano, og synes det kan være vanskelig å gjøre dette godt uten å kunne se elevens fingre.

– Man mister helheten. Tilgangen på noter er også liten, siden langt fra alt er på nettet. Kunstelevene har ikke tilgang på de materialene de er vant til å jobbe med, alt er i lokalene våre, forteller Pettersen.

• Les også: Hvordan strømme best mulig hjemmefra?

Foreldre som ikke vil betale

Landrø forteller at foreldre reagerer svært forskjellig på det plutselige digitale tilbudet. Mens de fleste er støttende og mener det er mer fleksibelt enn tidligere, er det noen som ikke vil betale.

– Det er noen som av ulike grunner ikke kan benytte seg av tilbudet. Noen foreldre har sagt at de ikke vil betale for dette, og andre kulturskoler i Trøndelag har også fått lignende tilbakemeldinger. Men den problematikken får vi rett og slett ta på et seinere tidspunkt, sier Landrø.

Konserttrening: Når man ikke lenger kan spille for folk, er bamsene et godt alternativ.
Konserttrening: Når man ikke lenger kan spille for folk, er bamsene et godt alternativ. Foto: Stjørdal kulturskole

Uklart rundt gjenåpning

Det er foreløpig uklart når kulturskolene åpner igjen.

Selv om gjengen vil tilbake til fysisk undervisning så fort som mulig, er kulturhuset hvor de holder til stengt.

– Vi går jo under opplæringsloven, men nå i koronakrisen er vi ikke nevnt på samme måte som grunnskolen. Vi omfattes ikke av de samme bestemmelsene. Det er litt vanskelig å forholde seg til, sier Landrø.

– En gyllen mulighet for framtida

I mellomtiden mener rektoren at kulturskolelærere har en gyllen mulighet til å lage sitt eget lille digitale læreverk. Ved å spille inn øvelser på video nå, kan man ha virkemidler for lang tid framover, sier Landrø.

– For musikklærerne kan du for eksempel demonstrere teknikk og etyder, som du kan bruke igjen og igjen til framtidige elever. Jeg er spent på hva som kommer av slikt i ettertid.

Kanskje vil også undervisningsmetodene endre seg. Landrø påpeker at elevene lærer på vidt forskjellige måter:

– Noen vil øve ti minutter hver dag med lærer, andre vil ha én time om gangen i uken. Hvordan skal man skru sammen kulturskolen i ettertid av dette, for å løfte fram den enkelte?