Kulturrådet bekrefter at arrangører av lukkede barnehagekonserter faller utafor kompensasjonsordningen ⋆ Kontekst
TILBUD TIL DE YNGSTE: Sonia Loinsworth i aksjon foran en gjeng barnehagebarn i forestillingen «Iris».
TILBUD TIL DE YNGSTE: Sonia Loinsworth i aksjon foran en gjeng barnehagebarn i forestillingen «Iris». Foto: Heidi Ditlefsen

Kulturrådet bekrefter at arrangører av lukkede barnehagekonserter faller utafor kompensasjonsordningen

Norsk kulturråd bekrefter i dag at arrangører av lukkede forestillinger, som for eksempel barnehagekonserter, faller utafor regjeringens kompensasjonsordning for kultursektoren.

I går skrev Musikkultur om Sonia Loinsworth, som driver Barnas Musikkteater:

– Vi spiller internforestillinger i barnehager, og detter derfor utafor kompensasjonsordningen. En barnehage kjøper jo ikke billetter, men en hel forestilling, som kun spilles for dem, sa Loinsworth til Musikkultur.

Regjeringens koronakompensasjon ekskluderer arrangementer som ikke er åpne for allmennheten. Loinsworth frykter at utestengelsen betyr nedleggelse av Barnas Musikkteater, en virksomhet som årlig tilbyr 500 forestillinger til 30 000 barnehagebarn.

• Les også: Oppsøkende dirigent ble løsningen for Norsk ungdomssymfoniorkester

Får ikke støtte, sier Kulturrådet

Statsråd i Kulturdepartementet, Gunhild Berge Stang (V), oppfordret i samme artikkel:

«Alle som mener de oppfyller kriteriene for ordningen må gjerne søke, så avgjør Kulturrådet om de kvalifiserer for kompensasjon eller ikke.»

I dag bekrefter altså Kulturrådet overfor Musikkultur at Loinsworth ikke bør bruke tid på å sende inn en søknad. Hun vil ikke få støtte. Det er Kulturrådet som forvalter ordningen.

Svaret på dette avgjørende spørsmålet i søknadsskjemaet gjør at både arrangører og utøvere av lukkede forestillinger faller utafor:

Foto: Skjermdump

• Les også: Vil stimulere til aktivitet i kulturlivet – 900 millioner til ny ordning

– Konkurransevridning mot statens formidlingssystemer

Loinsworth håper at regjeringen husker på de arrangørene og utøverne som jobber med lukkede forestillinger, når stimuleringsordningen for kulturlivet nå er i støpeskjeen. Hun peker også på at Den kulturelle skolesekken kan fortsette med korona-tilpassede prosjekter i skolen, mens private tilbydere i barnehagene ikke har den samme muligheten.

– Det er i praksis en konkurransevridning i retning av statens formidlingssystemer. I dette tilfellet er den så ekstrem, at den tar livet av de små kunstnerbaserte bedriftene, mener hun.