Krasjkurs i digital konsertformidling ⋆ Kontekst
Zoom iQ7 montert på telefon: 1190 kr.
Zoom iQ7 montert på telefon: 1190 kr. Foto: Produktfoto

Krasjkurs i digital konsertformidling

Er du av dem som har kjent på behovet for å kunne mer om digital konsertformidling? Her er et krasjkurs for nybegynnere!

Det er bare å innse: Folk ble fort kravstore når det gjaldt strømmekonserter – den jevne konsument gikk raskt lei av å høre artister stemme gitaren og glemme å lukke døra til toalettet før opptak. Innhold og presentasjon er alfa og omega. Med enkle midler kan du lage ganske proffe sendinger fra hjemmet. Vi viser deg hvordan.

Lyd

Det finnes egentlig ingen grenser oppover for hvor dyrt og komplisert man kan gjøre en produksjon, men du kan i prinsippet gjøre alt med en smarttelefon og et Facebook-abonnement. Du skal riktignok være svært kreativ for å gjøre det spennende. Første oppgradering fra kun å bruke telefonen, er å koble en bedre mikrofon til den. Her finner vi nok det største utvalget for iPhone, men det finnes alternativer for alle. Et par eksempler:

Røde Videomic ME-L: Dette er en av flere modeller fra australske Røde. Nettopp denne varianten plugges rett i lightning-porten og har eget minijack-uttak for øreplugger.

Røde Videomic ME-L: 995 kr.
Røde Videomic ME-L: 995 kr. Foto: Røde

Zoom iQ7: Denne har lightning-plugg, eget inngangsvolum, samt valg for 90- eller 120-grader stereo.

Zoom iQ7 montert på telefon: 1190 kr.
Zoom iQ7 montert på telefon: 1190 kr. Foto: Produktfoto
Shure SHU-MV88: 2085 kr.
Shure SHU-MV88: 2085 kr. Foto: Produktfoto

Hvor mange er dere?

Hvis du er en enslig instrumentalist som synger selv, kan du komme ganske langt med en stereomikrofon. Da vil mikrofonplasseringen avgjøre miksen. Står den nærme gitaren; høy gitar i miks og omvendt. Det kan låte veldig fint, men kan også være krevende. Du vil måtte prøve og feile litt, og det funker nesten kun akustisk. Men hvis dere er et band, eller du som utøver ønsker å ha kontroll på miksen, da er dere over i en annen verden: Behovet for flere mikrofoner, både dynamiske, kondensatorer og gjerne stormembran, dukker opp. En akustisk trio med vokal, kontrabass og gitar kan med litt forberedelser funke på én god mikrofon, men hvis trommesettet dukker opp, krever det sterk disiplin av trommisen. Ellers må man over på flerspor. Og da holder ikke telefonen lenger. Du må bruke laptop/stasjonær datamaskin, med lydkort og programvare som et vanlig studio. Det finnes også varianter for iPad/Android-tablets. Her er IK Multimedia en stor aktør, men for mange vil en slik løsning være litt begrensende.

Programvare for opptak

Når det gjelder programvare for opptak, finnes det nedskalerte gratisversjoner, som eksempelvis Pro Tools First, eller fullverdige «gratisprogrammer» (som ofte krever et abonnement eller lignende for å fungere 100 prosent), som Ardour, Audacity, eller Reaper, for å nevne noen. Cubase finnes i en enklere gratisversjon (LE-versjon), men det krever ofte at du har kjøpt utstyr som leveres med programvaren. Logic fås kun i fullversjon, men den er ikke blant de dyreste. Pro Tools har flere abonnementsløsninger, i tillegg til en ferdig fastpris, hvis du ønsker deres fullversjon. Andre eksempler er FL Studio, Ableton Live, og Nuendo. Hvis du skal sende live, betyr det igjen at du bør ha noen som styrer det tekniske, både bilde og lyd, og da er du avhengig av gode, kunnskapsrike kompiser. Hvis ikke, koster teknisk personell penger.

Kamera

Også her kan man få ting så dyrt man bare vil, men i likhet med lyd kan du klare deg et godt stykke med en smarttelefon. Her er det stor forskjell på nyere og eldre telefoner når det gjelder bildekvalitet og oppløsning. Har du et nyere speilreflekskamera, av typen Canon EOS eller Nikon D, gjør disse fine videoopptak som mer enn nok tilfredsstiller de fleste strømmeformater.

Man kan sette dem opp på faste stativer, gjerne sammen med et GoPro-kamera. Hvis konserten blir tatt opp, kan man senere synkronisere kameraopptakene med en stereomiks og lage en egen bildemiks i programmer som for eksempel iMovie eller Final Cut. Her finnes også en rekke gratisprogrammer. Hvis man sender live, må man ha både en bilde- og lydmikser som er styrt av en produsent/tekniker. Og da trenger man plutselig en videomikser. Disse kan fås i alle prisklasser:

Blackmagic Design ATEM Mini.

Blackmagic Design ATEM Mini: 4290 kr.
Blackmagic Design ATEM Mini: 4290 kr. Foto: Produktfoto

Blackmagic Design ATEM 4 M/E Advanced Panel.

Blackmagic Design ATEM 4 M/E Advanced Panel: 228 990 kr.
Blackmagic Design ATEM 4 M/E Advanced Panel: 228 990 kr. Foto: Produktfoto

Sony, Panasonic og Roland lager også bildemiksere i de fleste prisklasser.

Det finnes selvsagt kameraer til normal pris som har 4K-kvalitet. Du kan investere i en eller annen form for steady-cam-system, slik at en kamerafører kan vandre rundt på scenen med stabilt bilde, men da begynner vi å krysse grensa over til en helt annen type produksjon.

Tips om kamera fra fagfolk

Antonis Elmi har YouTube-kamerabloggen «Only-Antonis», og er avdelingsleder ved Japan Photos avdeling på Byporten i Oslo. Han møter nesten daglig folk som trenger utstyr til blogging, YouTube, strømming, eller lignende.

– De fleste fotokameraene med videofunksjon er ganske like i kvalitet, så det er andre funksjoner som skiller dem. I hvert fall hvis vi snakker om samme prisklasse, forteller han.

Stor pågang: Avdelingsleder ved Japan Photo, Antonis Elmi, forteller om stor etterspørsel etter strømmerelatert utstyr.
Stor pågang: Avdelingsleder ved Japan Photo, Antonis Elmi, forteller om stor etterspørsel etter strømmerelatert utstyr. Foto: Even Finsrud

Canons EOS-serien har for eksempel en egen modell som er rettet nettopp mot blogg/YouTube-markedet. Den heter EOS M50.

Canon EOS M50: 5497 kr (kun kamerahus).
Canon EOS M50: 5497 kr (kun kamerahus). Foto: Produktfoto
Fuji X-T30: 9972 (kun kamerahus).
Fuji X-T30: 9972 (kun kamerahus). Foto: Produktfoto

– Hos Sony er det for eksempel kun minnekortets størrelse som avgjør hvor lenge du kan filme. Fuji og Canon har begrensning på 29 minutter kontinuerlig filming. Slik jeg ser det, er Sony det beste kameraet.

Sony A6100: 8990 kr (kun kamerahus).
Sony A6100: 8990 kr (kun kamerahus). Foto: Produktfoto

Både Nikons Z50 og Panasonics G9 og GH5 er og gode kameraer, men Panasonic har hatt litt trøbbel med sin autofokus. Alle modellene er i 4K-oppløsning.

Panasonic G9: 14 236 kr (kun kamerahus).
Panasonic G9: 14 236 kr (kun kamerahus). Foto: Produktfoto

Hvis du skal ut på nett og ikke vil bruke Facebook, er det en utfordring å komme seg ut. Det er ikke bare å plugge inn kameraet – du trenger også programvare som for eksempel OBS eller ECamm.

Elgato Cam Link er et populært produkt. Dette er en enkel USB-enhet som får deg ut på nett. Eneste betingelsen er at du har HDMI, og det har jo de aller fleste.

Elgato Cam Link: 1490 kr.
Elgato Cam Link: 1490 kr. Foto: Presse

Hvordan skal jeg oppføre meg?

– Det viktigste er å angripe en strømmekonsert som om det er en hvilken som helst konsert eller spillejobb. Det er så enkelt og så vanskelig, sier skuespiller og sanger Håvard Bakke.

Han har bred erfaring fra film, TV, teater- og musikalscenen, og som sanger i band.

– Siden jeg er vant til å se og vurdere meg selv fra utsiden, og gjerne bruker opptak av meg selv for å observere og lære av det, så er det ikke så fremmed for meg å se meg selv på en skjerm. For mange er dette en terskel, men det er nyttig lærdom, sier Bakke.

Han har gjort tusenvis av sceneopptredener, men bare tre rene strømmekonserter, og det var en overgang.

– Vi som står i front bruker kommunikasjonen med publikum for å få bekreftelse underveis, men du har ingen drahjelp hvis det bare er deg og kameraet. Du må mobilisere alt du har. Du må stå fjellstøtt i ståltrua på at det du gjør funker. Det er veldig vanskelig, fordi du må skape din egen verden i hodet. Bruce Springsteen sa at når artisten møter publikummet er det «én pluss én er tre»! Man går opp i en høyere enhet. Og det mister du her. Husk at det er en konsert, ikke en dokumentert øving.

Kameraøyet og bruk av venner

Det er kameraet som er bindeleddet mellom artist og publikum, og du må kjenne til hvordan dette funker.

– Hvis du skal lage sendingen alene, er det lurt å sjekke hvordan bildet ser ut i en monitor. Det du ser der, er det publikum ser. Har du flere kameraer, må du vite hvor rødlampa er – det såkalte «hjem-kameraet», der folk ser deg. Du trenger ikke stirre i det hele tida, men bruk blikket og uttrykket for å understreke og for å underbygge stemning. Da vil publikum oppfatte deg som deltakende.

Håvard anbefaler å bruke venner som publikum. Det vil hjelpe til å skape stemning.

– Artister er sirkushester! Vi trenger noen å skjerpe oss for. Jeg gjorde en strømmegig hvor det kun satt 15 stykker lengst bak, men det hjalp. Jeg fikk litt respons og plutselig var jeg mer hjemme.

Så enkelt og så vanskelig: – Tenk på det som en hvilken som helst spilling, og vær skjerpet, sier Håvard Bakke.
Så enkelt og så vanskelig: – Tenk på det som en hvilken som helst spilling, og vær skjerpet, sier Håvard Bakke. Foto: Johannes Andersen

Bakke mener musikerne må forsøke å normalisere strømmesituasjonen, og ikke vie for mye oppmerksomhet til pandemien under sending.

– Vi er i en ekstremsituasjon og strømming er kun et supplement til den normale konserten. Det kan være en felle å kommentere: «Siden ting er som de er, i disse koronatider, et cetera». Du bør ikke bruke det som en krykke. I stedet skal du satse 100 prosent og samtidig prøve å ta brodden fra pandemien, i hvert fall mens du spiller, sier han og legger til:

– Og for all del: Ikke hopp over rutiner. Varm heller litt mer opp, gjør alle rutiner grundigere. Overkompenser! Det er så viktig for å komme i rette stemning og for å kunne gi alt. Og det er viktig å gi alt. Tenk Wembley, tenk stort! Høflig og forsiktig er terningkast fire!

Tips fra scenografen

Enten du sender fra hjemmet, øvingslokalet, eller en lånt scene, så MÅ du tenke på hvordan det ser ut rundt deg.

– Det «lille rommet» som overføres via PC-skjermen må henge sammen med det innholdet og uttrykket artisten har som mål, sier Kristin Bengtson, scenograf og kunstnerisk rådgiver ved Teater Innlandet.

– Er det mye humor eller alvor? Er det gjester som skal inn? De visuelle valgene er avhengig av innhold og budskap. Det viktigste er uansett at publikum ser og hører deg godt.

Sjekkliste

• Plukk vekk alt som er veldig personlig, for eksempel familiebilder, klær og rot.

• Har du et kunstverk, en poster eller lignende på veggen som kan være en kul bakgrunn, så kan det henge.

• God lyssetting er viktig. Sjekk hva du har av stuelamper med mer, for å lage et lys som er best mulig for deg. Sjekk ulike vinkler for å unngå skygger i ansiktet, eller mørke skygger under øynene.

• Tape gjerne lysfilter på en stålampe eller gulvlampe uten skjerm, for eksempelvis å kunne sette en blåtone i et hjørne eller opp langs en vegg.

• Bruk gjerne litt sminke, slik at ansiktet ditt ikke blir for blankt. Da bør du få råd av fagkyndige. Det kan fort bli galt andre veien!

• Dagslys gir fint lys, men det kan være veldig sterkt og hvitt. Om du sitter ved et vindu på dagtid, ha en tynn gardin foran vinduet. Slipp inn lyset gjennom tekstilen.

• Om du har et større kamera, kan du jo tenke at du har en forgrunn. For eksempel planter, bøker, instrument som rammer inn deg selv i bildet. Som instrumentalist er det ofte instrumentet som kommer i forgrunnen. Husk derfor at lyssettingen på utøver bak instrumentet blir veldig viktig.

• Gamle stålamper i scenerommet er mye brukt, men husk at på en PC-skjerm vil disse ofte være for høye. Bruk flere gamle bordlamper, gjerne på små podier. Det vil gi samme effekt. Disse gir et lunt lys og skaper en fin hjemmekoselig atmosfære. Husk bare at ansiktet må ha mer lys enn hva disse gir.

• Tekstiler i bakgrunnen, for eksempel gardin, sengetøy eller rett og slett veggen slik den er, kan fungere helt fint. Prøv å ha litt avstand til bakgrunnen, slik at det blir en følelse av luft rundt deg.

• Om dette er et prosjekt med masse prat og gjester, kan det jo foregå på kjøkkenet mens det lages og serveres noe. Musikk og mat sammen er fint. Husk at for mye aktivitet skaper kaos i bildet. Lag ferdig ting på forhånd.

• Lag egen scenografi i et hjørne av rommet: Retro møbler, kule gardiner, lamper, en gammel radio, en sveivegrammofon, gammel mikrofon eller gamle LP-plater i hylla kan bli flott. Her er det smak og behag som gjelder! Kanskje du har en morsom statue som kan være i bildet? Hva med en gammel filmplakat?

• Hvilke rom i huset er det mest spennende å være i? Er det på badet, soverommet, stua, kjøkkenet, vaskerommet? Hvor er det best lyd? Hvilke rom har kulest bakgrunn? Det kan jo være et poeng at det er rotete?

• Tenk på hva slags klær du har på deg. Skal du ha et slags fast kostyme? Shabby strikkegenser eller dress? Alle valg får betydning via skjermen. Prøv å finne noe som er helt spesielt for deg.

• Tenk også over hva slags farger som blir med i bildet. Hvis bakveggen er rød, bør ikke T-skjorta være rød eller eplegrønn.

• Skal du lage dine sendinger i svart-hvitt? Da må du tenke at alt vil bli varianter av svart-hvitt og gråtoner. Tenk skarpe kontraster, former og gråtoner. En rød vegg vil da bli nesten sort!

• Ta prøvefoto av rommet med deg selv i bildet. Sammenlign ulike varianter. Er det noe som tar for mye oppmerksomhet?

Ordliste

• Lightning-port: Pluggen nederst på iPhone.

• Minijack: Standard pluggstørrelse på f.eks. øreplugger.

• Dynamisk mikrofon: Krever ingen strøm. Eksempel: Shure SM58.

• Kondensatormikrofon: Krever strøm, såkalt fantommating. 48 volt.

• Stormembranmikrofon: Den store du bruker i studio!

• HDMI: Pluggstandard for nyere TV/PC-skjermer.