Hvor var du da Jonas rev en kulturvegg på Økern? ⋆ Kontekst
Jonas Gahr Støre gjorde forrige uke noe kulturelt i Oslo, men NTB var ikke til stede for å ta bilde. Men det var de under folkemøtet i Trondheim dagen før. Foto:Ole Martin Wold / NTB
Kommentar

Hvor var du da Jonas rev en kulturvegg på Økern?

Og hvem vinner kulturbevillingsgamet i neste stortingsperiode? Svar: Vi!

Kunst- og kulturemner har ikke vært den heteste poteten i denne valgkampen.

Det skal sies at statsminister Jonas Gahr Støre fredag rev en vegg på Økern i Oslo for å markere starten på byggingen av Kloden teater, som har fått 58 millioner kroner gjennom ordningen Tilskudd til nasjonale kulturbygg.

Fint for dem!

Ikke at det blir kommunisert ut i stor grad. Dagsavisen later til å være den eneste semi-nasjonale avisen som var til stede på Økern, i tillegg til lokalavisen Groruddalen.

Kan vi skylde på mediene for manglende kulturdekning? At politikerne faktisk stiller opp og snakker om like mye kultur som før, men de nasjonale redaksjonene vil heller skrive om alt annet fordi kultursaker klikkes mye mindre på enn emner som vekker avsky og/eller frykt (tro meg)?

I så fall faller kulturformidlingsjobben til oss i de små redaksjoner. Men det er sårbart med små redaksjoner.

Det skal sies at Kontekst var invitert til Økern, men dette var etter arbeidstid og barna måtte ha mat.

«Vi får til begge deler»

Men Kontekst har gjort andre ting:

Som tidligere nevnt, synges det plutselig og iherdig når det er valgkamp. Ja, politikerne lefler og leker seg med kunstformer når det skal senkes stemmer.

Vi trålet også gjennom partiprogrammene for hvor mange ganger enkelte kulturrelaterte ord ble nevnt.

Og forrige uke publiserte Kontekst en stor oversikt over hva partiene mener om ulike kunst- og kulturemner.

Blant de 19 påstandene smatt vi inn en motsetning: «Det er viktigere å vedlikeholde kulturbygg enn å styrke rettighetene til frilansere og selvstendig næringsdrivende».

«Vi får til begge deler», var det unisone svaret fra venstresiden. Noen beklaget seg over denne kunstige motsetningen.

Mens på borgerlig side svarte både Høyre og Venstre «nei», som vi kan tolke enten som at de prioriterer frilansere, eller at de også vil få til begge deler men ikke skrev noe mer om det.

Vi kan velge å tro det siste.

KrF svarte «vet ikke», mens FrP som eneste parti, vil prioritere å pusse opp kulturbygg enn å lønne de som fyller byggene.

Et totalt kutt av kultur?

At FrP er et slikt fasadeparti er ikke overraskende. Derimot er det noe iøynefallende at KrF er det eneste partiet som er tydelige på at de vil flytte poster over på overskuddsmidlene fra Norsk Tipping. Både Høyre og liberale Venstre sier nei til dette.

Men det må sies at Høyre vil kutte i kulturbudsjettet. Så et eventuelt regjeringsskifte kan føre til at poster på kulturbudsjettet forsvinner fra alle ordninger, og ikke blir værende i «det utvidede systemet» som Oslomet-forsker Erik Henningsen beskrev under Arendalsuka som normen innen kulturbevillingsggamet (mitt uttrykk, ikke Henningsens).

Arbeiderpartiet, som eneste på venstresiden, ønsker ikke å prioritere scenekunstmedisin. De er også skeptiske til kultureksport – noe de støttet for fire år siden.

Ellers er det ikke mange overraskende svar. Venstresiden er gjennomgående mer kulturpositive enn høyresiden. De fleste er noe usikre på kulturmomsforslaget som nylig ble lansert.

Det såkalt rike kulturlivet

På ett punkt er alle partiene enige:

«Et rikt kulturliv er en kjerneverdi i det norske samfunnet», spurte vi, og samtlige partier svarte et rungende ja.

‘Rikt’ er naturligvis et definisjonsspørsmål, men et ‘ja’ er like fullt et grunnlag for opposisjonspartier, kulturorganisasjoner, privatpersoner eller medier (som bryr seg) til å rope «men dere sa jo ja!» når kutt, flytting eller omprioritering skjer i neste stortingsperiode.

For noe blir alltid kuttet, uansett hvem som vinner. Det betryggende for oss små redaksjoner er at det kun er ett parti som ikke vil øke støtten til kulturmedier.

Og om dét partiet vinner, kan det bli utfordrende tider for langt flere i kulturbransjen enn oss.