Hodetelefoner til miksing og mastering ⋆ Kontekst
Hodetelefoner i utvalg: Christian Obermayer og Audun Strype med alle testmodellene foran seg.
Hodetelefoner i utvalg: Christian Obermayer og Audun Strype med alle testmodellene foran seg. Foto: Even Finsrud

Hodetelefoner til miksing og mastering

Neumann utfordrer bransjen med en ny modell rettet mot profesjonelle lydteknikere.

I arbeidet med en innspilling har man ofte ikke anledning til å gjøre alt på nøytrale høyttalere, men må ty til hodetelefoner. Da stilles det spesielle krav til hodetelefonene. Det er så enkelt og så vanskelig at de ikke må farge lyden. Det kalles lineær lytting, og betyr at man for eksempel ikke må høre mer bassfrekvenser enn opptaket faktisk har.

Åpne og lukkede hodetelefoner

De fleste miksing/mastering-hodetelefoner er såkalt åpne. Det betyr at de fanger opp lyder fra omgivelsene. Det betyr også at det lekker noe lyd ut, og man risikerer å forstyrre omgivelsene. Til gjengjeld er de mer behagelige å ha på seg enn såkalte lukkede hodetelefoner, som stenger alt ute. Lukkede hodetelefoner har den fordelen at man kan bruke dem tilnærmet overalt. Med åpne må man jobbe i et stille rom. Produsenten Neumann mener nå å ha løst utfordringene med at lukkede hodetelefoner er slitsomme å ha på. Og utfordrer markedet for denne typen hodetelefoner.

To konkurrenter til Neumann

Modellen heter Neumann NDH 20, og vi har satt den opp mot to konkurrenter i tilsvarende målgruppe og pris: Shure SRH1540 og Beyerdynamic DT1770.

I en test av profesjonelle hodetelefoner vil mange savne navn som AKG, men deres eneste relevante modell er over tre ganger dyrere enn prissjiktet vi holder oss til. Vi har også valgt bort hodetelefoner som retter seg mot hi-fi-markedet, ettersom de gjerne farger lyden. Som vi altså vil unngå.

Vi har latt én lydtekniker og to masteringteknikere teste hodetelefonene, på innspillingsjobb og til mastering. De to fasene i innspillingsprosessen – og teknikerne som er eksperter på dem – gir veldig ulik vurdering.

Slik utførte vi testen

Testen er gjort i en innspillingssituasjon og en masteringsituasjon.

Lydteknikerens test: Hodetelefonene har vært med Lawo Classics og tekniker Thomas Wolden på jobb i Sofienberg kirke, for å spille inn Kjell Habbestads komposisjon Divertimento for klarinett og piano, med Sveinung Bjelland på piano og Björn Nyman på klarinett. Wolden har lyttet hjemme og under innspilling, med gode lydkort og laptop og brukt både CD og Spotify. Han har jobbet mye med Sennheisers åpne modell, HD800, og har den som referanse.

Masteringteknikernes test: Audun Strype og Christian Obermayer ved Strype Audio har testet hodetelefonene for mastering. De har lyttet til en blanding av egne arbeider, samt et utvalg av musikk fra egen samling. De jobber til daglig med følgende hodetelefon-modeller: Grado 80, Sennheiser HD25 og Sennheiser HD650.

Kommer an på bruken

Lydteknikker Thomas Wolden sier at alle modellene er gode til hans jobb, og at detaljene avgjør. Masteringteknikerne mener at ingen av hodetelefonene egentlig holder helt mål til deres jobb.

Audun Strype: – Det å mastre på hodetelefoner er egentlig ikke mulig, i hvert fall ikke om du skal levere et profesjonelt produkt. Alle tre låter ganske sminket, og har litt hengekøyekarakteristikk. Alle modellene er gode å ha på seg og godt konstruert, men vi mener nok fortsatt at skal du jobbe med lyd og må bruke hodetelefoner, er det åpent som gjelder. Når det er sagt, så er dette fine produkter som vil kunne funke bra ganske langt inn i prosessen, fra innspilling og utover. Særlig det faktum at de er lukkede, gir muligheter til å jobbe parallelt med andre deler av produksjonen uten å forstyrre.

Litt mye bass i Shure

Lydtekniker Thomas Wolden sier at Shure SRH1540 har enkelte hi-fi-kvaliteter, som er bra når man skal nyte musikk, men ikke så bra når man skal jobbe med dem.

Lydteknikerens vurdering: – Bassen var litt vel framtredende, og da vil mellomtonene bli vanskeligere å bedømme. Det er flott med fin bass når man lytter, men for meg vil det gjøre at jeg kanskje mastrer med for lite bass. Diskanten er fin, men litt vel hard i øvre mellomtone, sier Wolden.

Masteringteknikernes vurdering: – Disse har for mye romlete bass etter min smak, men er relativt flate i mellomtonen. De er svært lette og behagelige å ha på seg. Det er et pluss, sier Christian Obermayer.

Audun Strype følger opp:

– Shure er nok den mest nøytrale av disse tre, selv om denne også farger i bassen. For å sjekke om det vi hører av frekvenser faktisk er korrekt, har vi spilt rosa støy gjennom den og brukt en Scoeps halvkulemikrofon og koblet den til et NTI-meter med 1/3 oktav-analysator.

Dette er en såkalt RTA (Real Time Analyzer) som viser hva slags frekvenser som rent faktisk finnes i hodetelefonene. Våre antagelser stemte, smiler Strype.

Ren og klar Beyerdynamic

Beyerdynamic er et velkjent merke for musikere. Alle som har vært i studio og spilt inn har garantert hatt på seg hodetelefoner fra Beyerdynamic. Her tester vi deres lukkede DT1770.

Lydteknikerens kommentarer: – Jeg likte bassen i disse. Mellomtonen er litt tynn, og da kan det være vanskelig å bedømme vokal. Diskanten er litt skarp. Under opptaket i Sofienberg opplevde jeg at klarinetten skar litt ut i hodetelefonene på høye, sterke toner. De er også litt stramme å ha på seg lenge.

Masteringteknikernes kommentarer: Obermayer sier at dette headsettet ikke vil overraske dem som er vant til Beyerdynamic 770, og viser til det han kaller «den samme tilbaketrukne mellomtonen med tydelige løft i bunn og topp».

– De låter nok litt renere og klarere enn mange andre modeller. Dyre Sennheiser-hodetelefoner for eksempel, kan låte kornete og grovt i forhold til disse, sier Obermayer.

Neumann i riktig retning

Utfordreren Neumann NDH 20 får slett ikke dårlige tilbakemeldinger i vårt panel.

Lydteknikerens kommentarer: – Neumann har gjort noe helt riktig med disse hodetelefonene. De er de beste til oppgaven, og fungerer flott. De er veldig slanke i bassen og det gjør at det er enkelt å plukke ut hva bassen spiller. De er såpass lineære at man samtidig kan plassere spisse elementer som hi-hat og shaker fint i lydbildet.

Wolden sier at han hørte godt klaffelyden i klarinetten. Det betyr at lyden er analytisk og detaljert.

– Det er ikke det du vil ha som lytter, men i min jobb må jeg forholde meg til slikt. De er gode å ha på, med store klokker som er utmerket for oss som bruker briller.

Wolden påpeker et lite, men viktig minus.

– Det var umiddelbart vanskelig å se hva som var høyre og venstre kanal. Det står absolutt på dem, men jeg måtte lete. Slikt er viktig for den prosessen de er laget for.

Masteringteknikernes kommentarer: – Jeg må si at hodetelefon-teknikken beveger seg i riktig retning. Neumann har en liten ekstra topp, men er slankere nedover i frekvensene, sier Strype.

Obermayer sier at lyden er kjedeligere enn det påkostede designet skulle tilsi.

– Men kanskje disse er å foretrekke hvis man må jobbe lenge av gangen uten høyttal-ere. De er ganske behagelige å ha på. Vi må ikke glemme at man også må venne seg til hvordan hodetelefonene spiller, sier han.

Hodetelefoner i utvalg: Christian Obermayer og Audun Strype med alle testmodellene foran seg.
Hodetelefoner i utvalg: Christian Obermayer og Audun Strype med alle testmodellene foran seg. Foto: Even Finsrud