Hobbymusikeren har sørget for salgsøkning i deler av musikkutstyrsbransjen ⋆ Kontekst
BRÅSTOPP, SÅ OPPGANG: Roland Scandinavia, her representert ved daglig leder Torodd Bjørkestrand, er blant dem som har nytt godt av at folk har fått tid til overs.
BRÅSTOPP, SÅ OPPGANG: Roland Scandinavia, her representert ved daglig leder Torodd Bjørkestrand, er blant dem som har nytt godt av at folk har fått tid til overs. Foto: Vidar Ersfjord

Hobbymusikeren har sørget for salgsøkning i deler av musikkutstyrsbransjen

Mens utøvende kunstnere og teknisk bransje opplever kriselignende tilstander, har flere importører og musikkutstyrsforhandlere hatt en omsetningsøkning under koronakrisen.

– Det ble bråstopp noen dager i mars, men så skjedde det noe, sier Torodd Bjørkestrand, daglig leder i Roland Scandinavia avdeling Norge.

– Vi klarte budsjettet for mars og gikk godt over budsjett for april og mai. Rolands hovedfabrikk i Malaysia sto stille i seks uker, og lageret vårt er ganske tømt, så vi regner med at juni blir noe tyngre.

BRÅSTOPP, SÅ OPPGANG: Roland Scandinavia, her representert ved daglig leder Torodd Bjørkestrand, er blant dem som har nytt godt av at folk har fått tid til overs.
BRÅSTOPP, SÅ OPPGANG: Roland Scandinavia, her representert ved daglig leder Torodd Bjørkestrand, er blant dem som har nytt godt av at folk har fått tid til overs. Foto: Vidar Ersfjord

• Les også: 40 prosent føler seg ikke klare for kulturarrangementer

Hobbymusikeren har stått for økningen

Det er for det meste hobbymusikeren som har stått for omsetningsøkningen hos Roland, tror Bjørkestrand.

– Vi selger mye rimelige digitalpianoer. Folk har plutselig fått tid og tenker at de skal enten gjøre alvor av drømmen om å spille, eller rett og slett ta opp en gammel hobby. Dessuten er det en del som kjøper til ungene.

Også i Europa har Roland nådd økonomiske mål for perioden.

– Tall for både Frankrike og Spania er bedre enn fryktet. Det har vist seg før at folk kjøper musikkutstyr også når det er dårlige tider, forteller Bjørkestrand.

Men hvilke produkter folk kjøper endrer seg i nedgangstider.

– Det er for eksempel få aktive høyttalere og lite PA-utstyr som selges. Og selvsagt er det sånn at ikke alle forhandlere får ta del i dette. Mitt inntrykk er at de som også driver med netthandel, er de som gjør det best. Folk sitter mer hjemme og bestiller.

• Les også: Hver fjerde frilanser frykter å ikke kunne jobbe med musikk i framtida

Også oppgang for større musikkforretninger

Drift- og salgsansvarlig for Gitarhuset, Geir Digernes, har lignende korona-erfaringer.

– Jeg vil si at resultatet vårt er historisk bra. Folk er aktive; de sykler, har båt, og alt dette koster penger, men musikkutstyr har kommet godt ut av det i konkurranse med andre hobbyer. Jeg tenker for eksempel på dem som kanskje spilte for 20 år siden. Koronakrisen åpnet et rom for å ta opp igjen hobbyen. For en del er gjerne økonomien bedre, og de vil ha bedre utstyr enn før. Vi har derfor hatt mange nye kunder hos oss, forteller Digernes.

GODE RESULTATER: – Det er hobbymusikeren som har sørget for oppsvinget, selv om vi også ser at de profesjonelle har begynt å komme tilbake, sier drifts- og salgsansvarlig for Gitarhuset, Geir Digernes.
GODE RESULTATER: – Det er hobbymusikeren som har sørget for oppsvinget, selv om vi også ser at de profesjonelle har begynt å komme tilbake, sier drifts- og salgsansvarlig for Gitarhuset, Geir Digernes. Foto: Privat

Også hos Gitarhuset er det hobbymusikeren som har reddet dagen.

– Vi selger mye rimelige gitarer, en del digitale pianoer, men også mindre lydkort og studioutstyr. Det siste er det faktisk mange ikke-musikere som kjøper: De som ønsker å realisere podkast-drømmen trenger slikt utstyr. Og selvsagt selger vi en del til unger. De profesjonelle knepte igjen lommeboka til å begynne med, men vi ser også dem komme tilbake nå.

• Les også: Innlegget «Lønningene i det offentlige subsidierte kunst- og kulturfeltet er fullstendig ute av balanse»

De små faller mellom alle stoler

Både Roland og Gitarhuset er viktige importører og forhandlere. Gitarhuset har også en viktig netthandel som er med på å sikre omsetning. Men det er mange mindre aktører som faller mellom flere stoler.

– Hos meg har det vært omsetningssvikt i hele perioden. Jeg har måttet gå til det skritt å permittere meg selv, sier Lasse Løvlie ved Kongsvinger Musikksenter.

– I denne bransjen drypper det ikke alltid på klokkeren. For å overleve har jeg tatt på meg ekstrajobb en dag i uka og redusert åpningstider. Jeg har søkt på alle støtteordninger jeg har funnet, men faller utenom på hvert eneste sted. Heldigvis har huseier fryst husleia, men hvis de skal ha igjen alt i en jafs…

FALLER MELLOM ALLE STOLER: Dessverre har mange mindre forhandlere rundt om i landet følt krisen på kroppen. Lasse Løvlie ved Kongsvinger Musikksenter har måttet ta grep for å overleve.
FALLER MELLOM ALLE STOLER: Dessverre har mange mindre forhandlere rundt om i landet følt krisen på kroppen. Lasse Løvlie ved Kongsvinger Musikksenter har måttet ta grep for å overleve. Foto: Even Finsrud

Problemet blir også større ved at en del av de populære merkene har en policy som sier at hvert utsalgssted må føre utstyr for en relativt høy minimumssum.

– Det har jo ikke vi råd til! Og det gjør at vi ikke kan ha en del utstyr som folk etterspør. Jeg sliter med å skjønne den policyen. Vil de ikke selge på mindre steder? En slik politikk funker kanskje der det er større befolkningskonsentrasjon, men ikke her.