Gaveforsterkning til de store – Brazz Bros er unntaket ⋆ Kontekst
Statssekretæren: Bård Folke Fredriksen (H) i Kulturdepartementet.
Statssekretæren: Bård Folke Fredriksen (H) i Kulturdepartementet. Foto: Ilja C. Hendel/Kulturdepartementet

Gaveforsterkning til de store – Brazz Bros er unntaket

The Brazz Brothers er et av få frie ensembler som har fått støtte fra gaveforsterkningsordningen. Majoriteten av tilskuddsmottakere er store nasjonale institusjoner.

– Jeg anbefaler alle som har fått penger fra private sponsorer å søke gaveforsterkning. Det er viktig at de frie ensemblene synes i denne sammenhengen, poengterer hornist og «finansminister» i The Brazz Brothers, Runar Tafjord.

Han mener gaveforsterkningsordningen er en god idé, til tross for at majoriteten av tilskuddsmottakere er store statlig støttede aktører.

– Jeg veit ikke hvorfor det er så få frie ensembler som har fått støtte fra ordningen, men kanskje er det fordi private midler ikke er like tilgjengelige for mindre ensembler, sier han.

Les også: Det er blitt vanskeligere å lage turneer i Norge

Bergen regjerer

Målet med gaveforsterkningsordningen er å stimulere til økt privat finansiering av kunst og kultur gjennom pengegaver. (Se for øvrig faktaboks.)

Musikkultur har fått en oversikt fra Kulturdepartementet over dem som har søkt om gaveforsterkning fra musikkfeltet i 2016 og 2017.

Bergen Nasjonale Opera utløste i fjor den største summen fra fondet, med et tilslag på 1,25 millioner kroner på én søknad. Bergen Filharmoniske Orkester går igjen både blant søkerne av penger. Det samme gjør Festspillene i Bergen og Bergen Nasjonale Opera. Men vi finner også mindre aktører blant søkerne, som Danseverket i Nittedal, Ålesund Symfoniorkester og operasanger Bernt Ola Volungholen.

– Positivt over tid

Kulturdepartementet opplyser at søknadene blir behandlet kronologisk, og at de deler ut penger så lenge potten rekker. Det betyr at ikke alle som har søkt om gaveforsterkning i 2017 vil få det.

På spørsmål om intensjonen bak ordningen var å gi pengestøtte til dem som allerede får betydelige summer over statsbudsjettet eller via Kulturrådet, svarer statssekretær Bård Folke Fredriksen på epost:

– Målsettingen med gaveforsterkningsordningen er å bidra til at kulturinstitusjoner som jobber systematisk med å skaffe private midler, blir belønnet for det. Det er ønskelig at kulturlivet skal få flere finansieringskilder, og at dette kan skape gode samarbeid som er positivt over tid.

Teksten fortsetter under bildet.

Statssekretæren: Bård Folke Fredriksen (H) i Kulturdepartementet.
Statssekretæren: Bård Folke Fredriksen (H) i Kulturdepartementet. Foto: Ilja C. Hendel/Kulturdepartementet

– Skjørt og kortsiktig

The Brazz Brothers har fått en gaveforsterkning på 100 000 kroner for en samarbeidsavtale med Sparebanken Møre, som i reine kroner og øre utgjør 400 000 kroner.

Runar Tafjord understreker at denne typen samarbeid er skjøre og kortsiktige.

– Når næringslivet bikker nedover, forsvinner ofte samarbeidet med kulturlivet.

Bård Folke Fredriksen påpeker at å skaffe midler fra private aktører krever langsiktig arbeid.

– Å lykkes i arbeidet med private givere krever systematisk arbeid over tid, skriver han.

– Bør vurdere flere ordninger

The Brazz Brothers’ avtale med den lokale banken kom i stand etter at ensemblet hadde bedt om et møte der de formidla hvilke behov bandet hadde og hva de kunne bidra med. Musikerne henvendte seg bevisst til en lokal aktør, etter å ha hatt en avtale med Statnett gjennom mange år.

– Vi har også en foredragspakke, der vi bruker samspill innafor det musiske feltet som en metafor for samspill og samarbeid innafor andre felt, forteller Tafjord, som egentlig ikke har noen gode tips til hvordan man kan skaffe seg en privat samarbeidspartner.

– Det er nok mange tilfeldigheter, men det å oppsøke næringslivsfolk og å spille seg inn, kan nok være tingen. Kvalitet er et nøkkelord.

Hornisten har et forslag til flere forsterkningsordninger, som han mener politikerne bør vurdere.

– Jeg synes det burde være en forsterkningsordning for ensembler som klarer å ha en inntekt over tid. Dette er særlig viktig innafor kunst- og musikkfeltet, der honorarene har gått ned eller stått stille de siste 10-15 åra. Det er nesten en bragd å tjene penger på kultur, sier han.

Disse har søkt i 2017

Her kommer en oversikt over dem som har søkt om gaveforsterkning i 2017:• De unges orkesterforbund • Det Norske Blåseensemble • Festspillene i Bergen x 10 søknader• Prof. Jiri Hlinka Klaverakademi• Valdres sommersymfoni • Musikkselskapet Harmonien x 4 søknader • Kirsten Flagstad Festival • Brazz Bros• Bernt Ola Volungholen • Opera Østfold • Oslo-Filharmonien x 2 søknader• Bergen Nasjonale Opera x 3 søknader • Vinterfestspill i Bergstaden• Edvard Grieg Kor• Norges Musikkorps Forbund • Ultima• Der norske solistkor • Den Norske Opera & Ballett x 4 søknader • Førde internasjonale folkemusikkfestival• Opera Rogaland• Oslo jazzfestival • Top of the world international piano competition• Balejazz• Ung i kor • Nordland Musikkfestuke• Europa blues senter• FolkOrg • Konstknekt orkesterakademi• Ålesund symfoniorkester• Trondheim jazzfestival• Nattjazz• Det Norske Kammerorkester• Lofoten Internasjonale Kammermusikkfest

Gaveforsterkningsordningen

• Innført i 2014, opprinnelig for museer, for å stimulere til økt privat finansiering av kunst og kultur gjennom pengegaver.

• En pengegave fra det private skulle utløse en støtte fra det offentlige på 25 prosent av gavesummen.

• Musikk-, litteratur- og scenekunstfeltet, visuell kunst og kulturbygg ble innlemma i ordningen i 2016.

• I forslaget til statsbudsjett vil regjeringen øke gavepotten til 70 millioner kroner, og finansiere ordningen gjennom spillemidlene.